TMB cedeix als Bombers de Barcelona dues vagonetes elèctriques per al rescat en túnels
Els vehicles, construïts amb alumini, es pleguen i despleguen fàcilment i poden transportar sis persones equipades a 16 km/h
Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) ha fet efectiva avui la cessió als Bombers de Barcelona de dos vehicles lleugers autopropulsats, adequats per al desplaçament ràpid del personal i l’equipament dels serveis d’emergència dins d’un túnel del metro. Les dues vagonetes elèctriques, que són desmuntables i fàcils de transportar, permetran reduir el temps de resposta i millorar les condicions de treball dels Bombers en cas d’haver d’intervenir en una situació d’emergència a la xarxa subterrània.
La cessió de les vagonetes s’ha realitzat en el marc del conveni de col·laboració entre l’Ajuntament de Barcelona i TMB en matèria de seguretat i protecció civil, subscrit el 2008, i va en la línia de reforçar els mitjans per a la resolució eficaç de tot tipus de contingències derivades de la prestació dels serveis de transport a la ciutat.
Els components de la vagoneta i el vehicle un cop muntat sobre la via (a la dreta)
Cada vehicle consta d’una estructura de quatre rodes, uns elements de fixació, una plataforma de càrrega, tres baranes desplegables i dos motors elèctrics de 24 volts, alimentats per dues bateries que li donen una autonomia d’uns 30 quilòmetres a una velocitat màxima de 16 quilòmetres per hora. La conducció es fa mitjançant una palanca de control que integra totes les funcions, així com l’indicador de càrrega de les bateries.
Es transporten desmuntades
Com que està fet sobretot d’alumini, el pes total del vehicle és reduït, de 227 quilos comptant les bateries (que pesen 25 quilos cadascuna), i es pot transportar desmuntat dins d’un camió o una camioneta, fins a l’accés de metro corresponent. Un cop muntat, la plataforma fa 181 per 174 centímetres i pot desplaçar amb total seguretat sis persones equipades i el seu material, fins a un màxim de 1.000 quilos.
En les condicions actuals, en situacions d’emergència està previst que els equips de rescat es desplacin per l’interior dels túnels a peu, a partir d’un punt d’accés que sol estar situat a l’estació de metro més pròxima. Amb la vagoneta elèctrica, s’escurça el temps d’arribada dels serveis d’emergència i se’ls facilita el desplaçament de les eines necessàries per a la seva actuació, alhora que es possibilita l’evacuació ràpida de persones cap a l’estació per ser ateses convenientment.
Dos amples de via diferents
A causa de l’existència de dos amples de via diferents a la xarxa de metro de Barcelona, s’han adquirit i cedit dues vagonetes també diferents: una d’ample ibèric (1.668 mm), apropiada per a la línia 1, i una d’ample internacional (1.435 mm), apta per a la resta de línies (2, 3, 4, 5, 9/10 i 11).
Els vehicles van ser adquirits per TMB l’any 2009, i abans de ser cedits han estat sent utilitzades en sessions de formació i entrenament en què han participat 343 membres del cos de Bombers.
Barcelona, 2 de febrer de 2010