La tuneladora de l’L9 del Prat arriba a l’estació de Mercabarna

El secretari per a la Mobilitat, Manel Nadal, ha visitat avui les obres de construcció de l’L9 a Mercabarna, un cop la tuneladora que avança des de Mas Blau ha arribat a aquesta estació. D’aquesta manera, la màquina ja ha completat 7 dels 8,3 quilòmetres del túnel entre Mas Blau i Parc Logístic, on es preveu que arribi cap a la primavera. Així, en total, ja s’ha executat el 93% d’aquest ramal que enllaça el pou Bifurcació amb la T1 de l’aeroport de Barcelona, de 16,8 quilòmetres. Es preveu que el metro arribi a l’aeroport durant el 2012, quan entrarà en servei aquest ramal.

Foto de la visita d’avui a l’estació de Mercabarna
El secretari per a la Mobilitat, Manel Nadal, ha visitat avui les obres de construcció de l’L9 a l’estació de Mercabarna, després que la setmana passada la tuneladora encarregada d’executar el tram des del pou de Mas Blau fins al Parc Logístic arribés a aquesta estació.

D’aquesta manera, la màquina ha perforat ja 7 dels 8,3 quilòmetres totals d’aquest tram de túnel des de Mas Blau. En les properes setmanes, la màquina tornarà a arrencar, un cop es completin els treballs de canvi d’eines de tall i manteniment necessaris pel seu avanç fins al Parc Logístic. S’espera que la tuneladora completi l’excavació durant la primavera, quan es desmuntarà i s’extraurà per peces pel pou ubicat en aquest punt.


La tuneladora, arribant a l’estació de Mercabarna

Tot el ramal fins a la T1, aquest any
Aquesta tuneladora que ha excavat fins a Mercabarna, va perforar prèviament el tram d’1,3 quilòmetres d’aquest ramal de l’L9 entre les estacions de Fira i Parc Logístic. A l’estiu del 2006, un cop el va completar, la màquina es va traslladar per peces al pou de Mas Blau, per executar el tram ara en marxa.

Una segona tuneladora va enllestir la primavera passada el tram de prop de 4,3 quilòmetres en sentit contrari, entre Mas Blau i la T1 de l’aeroport de Barcelona-El Prat.

Ambdues màquines són de les mateixes característiques, de 9,40 metres de diàmetre i 100 metres de longitud. Es tracta de tuneladores EPB de pressió de terres, dissenyades per a excavar en sòls sota el nivell freàtic.

D’altra banda, durant el 2008, es va completar el tram del ramal entre el pou Bifurcació i Fira, d’1,3 quilòmetres, que es va construir en mina i pantalles, per la necessitat d’habilitar una transició de vies al pou Bifurcació, atès que aquí conflueixen i conviuen el sistema de vies convencionals, que ve del ramal del Prat, i el de vies superposades.

A més, la planificació de l’obra, amb l’execució primer del tram de Fira, va permetre alliberar aquesta àrea de l’Hospitalet de Llobregat per al desenvolupament dels projectes urbanístics i empresarials previstos sense haver d’esperar a l’acabament de l’obra.

D’aquesta manera, ja s’ha executat el 93% d’aquest ramal, que abasta 16,8 quilòmetres en total, comptant tant els trams de túnel com les estacions. Es preveu que el ramal es completarà durant la primavera, un cop la tuneladora que ara es troba a Mercabarna completi l’excavació fins al Parc Logístic.

Després, es procedirà a la col·locació de les vies, la catenària i les instal·lacions. Precisament, durant aquest mes s’adjudicaran les obres de superestructura, vies, instal·lacions i col·locació de catenària en el tram entre l’aeroport i Eixample Nord.

Avancen les 13 estacions del ramal
En paral·lel al túnel, avança la construcció de les estacions d’aquest ramal, que sumen 13 en total. En aquest sentit, es troben al 90% pel que fa a l’obra civil. Les estacions més avançades són les d’Europa Fira, Fira, Parc Logístic i Mercabarna, on ja es treballa en l’arquitectura interior i les instal·lacions.

Globalment, aquest any es preveu completar les obres de construcció de les estructures, per després abordar el condicionament dels interiors, i els acabats d’arquitectura. Finalment, es podran fer les proves de funcionament del sistema, per tal que el ramal es posi en servei el 2012, i el metro arribi a l’Aeroport de Barcelona – el Prat.

En servei a Santa Coloma i properament a Badalona
La línia de metro soterrada sense conductor més llarga d’Europa es va estrenar a mitjans de desembre en un primer tram, amb 5 estacions a Santa Coloma de Gramenet.

El següent tram en entrar en servei serà el de Badalona, durant la primavera, previsiblement, entre les estacions de Gorg i Bon Pastor, i més endavant, cap a l’estiu, s’obriran també les estacions d’Onze de Setembre i l’intercanviador de La Sagrera.

Paral·lelament, continuen les obres a la resta de trams. Així, a banda de la tuneladora que ara es troba a Mercabarna, una altra màquina va tornar a arrencar fa dues setmanes a la plaça de les Havaneres, per a perforar el tram central des de La Sagrera fins a Mandri, un cop fetes les tasques de manteniment necessàries. A més, una tercera tuneladora que treballa des de Gornal en direcció a Mandri ja ha fet 2,7 quilòmetres de túnel i es troba a prop de l’estació de Camp Nou. Finalment, una altra tuneladora es troba prop de l’estació de Foc Cisell, en tasques de canvi d’eines de tall.

En total, s’han construït 35,3 dels 50 quilòmetres de longitud d’aquesta línia (inclòs el tram de la L4 que funcionarà inicialment com a L9), mentre que s’han completat ja 9 estacions i es troben en construcció el 80% del total, que suma 52 estacions.