Arrenca la tuneladora de l’L9 de la Plaça de les Havaneres que perforarà el túnel de La Sagrera fins a Mandri
25/01/2010 La tuneladora encarregada d’executar el tram central de l’L9 entre La Sagrera i Mandri ha començat avui a perforar de nou, un cop completades les tasques de manteniment. En aquest sentit, durant els últims mesos s’ha posat a punt la màquina, i s’ha col•locat un nou capçal adaptat al terreny a excavar a partir d’ara. S’espera que arribi a l’estació de Mandri cap al 2012.
La tuneladora de l’L9 que ha de perforar el tram de túnel des de l’estació de La Sagrera fins a la de Mandri ha començat avui a perforar de nou, un cop enllestits els treballs de manteniment i posada a punt necessaris per abordar de nou l’excavació de terreny.
En aquest sentit, els darrers mesos s’ha canviat la roda de tall de la tuneladora per tal d’adaptar-la a les noves condicions del terreny a perforar, que ara és més dur.
Així, primer es va extraure el capçal d’aquesta màquina que prèviament va executar el tram de túnel des de la Via Trajana, en el districte de Sant Andreu, fins a La Sagrera. Per a fer-ho, es va construir una nova galeria de 18 metres d’alçada (7 metres d’amplada i 20 metres de profunditat) per a accedir al capçal des del pou de la plaça de les Havaneres, i es va continuar excavant aquest pou fins a arribar a la cota d’entrada de la tuneladora, passant dels 44 metres als 62 metres de profunditat.
Un cop completada la galeria i el pou, a principis de desembre, es va extraure aquest capçal, adequat per a terrenys tous, de 12 metres de diàmetre, i es va traslladar per la galeria fins al pou de la plaça de les Havaneres, on es va treure amb grues de gran tonatge.
Després, es va portar el nou capçal, adequat per a perforar terrenys durs i de roca, i es va començar a introduir pel pou d’Havaneres i a transportar per la galeria, fins a la tuneladora.
Paral·lelament, també s’han dut a terme els treballs de manteniment i preparació d’aquesta màquina, que han consistit en revisar i posar a punt els elements auxiliars elèctrics i mecànics de la tuneladora que fan possible l’avanç de la màquina amb el nou capçal.
A partir d’ara, el pou de la plaça de les Havaneres es continuarà utilitzant per a ventilar els túnels de l’L9 i l’L4. S’espera que la tuneladora que ara arrenca de nou arribi a Mandri al 2012 on completarà el seu recorregut i s’extraurà. Es preveu que a finals d’aquest estiu es completarà ja la reurbanització de la plaça de les Havaneres per tal de restituir-la al seu estat original, amb el pou ja completament tapat.
5 quilòmetres de longitud i 7 estacions
El tram que haurà de perforar aquesta tuneladora comprèn 5 quilòmetres de longitud i 7 noves estacions: Maragall, Guinardó, Sanllehy, Muntanya, Lesseps, El Putxet i Mandri.
D’aquesta manera, s’aproparà el metro als barris de La Sagrera, El Guinardó, El Congrés, Navas, La Salut, Can Baró, Vila de Gràcia, El Putxet i el Farró, Sant Gervasi Galvany i Sant Gervasi-La Bonanova.
Les obres de les estacions es concentren en l’execució de l’estructura a la majoria, i en d’altres s’estan fent treballs inicials de desviament de serveis o construcció dels murs perimetrals. Actualment, l’estació més avançada és la de Guinardó, amb el 77% de l’estructura construïda.
L’L9 en servei a Santa Coloma
L’L9, ja és una realitat. La línia de metro soterrada sense conductor més llarga d’Europa ja s’ha estrenat en un primer tram, amb 5 estacions a Santa Coloma de Gramenet, que van entrar en funcionament a mitjans de desembre.
El següent tram en entrar en servei serà el de Badalona, durant la primavera del 2010, previsiblement, entre les estacions de Gorg i Bon Pastor, i més endavant, cap a l’estiu, s’obriran també les estacions d’Onze de Setembre i l’intercanviador de La Sagrera.
Paral·lelament, continuen les obres a la resta de trams. Així, una tuneladora ja ha finalitzat el túnel de 4,3 quilòmetres des del Mas Blau fins a la nova terminal de l’aeroport de Barcelona – el Prat. Una altra, en sentit contrari ja ha excavat 6,7 quilòmetres i en les properes setmanes arribarà a l’estació de Mercabarna. Una tercera tuneladora que treballa des de Gornal en direcció a Mandri ja ha fet 2,7 quilòmetres de túnel i es troba a prop de l’estació de Camp Nou. Finalment, una altra tuneladora es troba prop de l’estació de Foc Cisell, en tasques de canvi d’eines de tall.
En total, s’han construït 34,8 dels 50 quilòmetres de longitud d’aquesta línia (inclòs el tram de la L4 que funcionarà inicialment com a L9), mentre que s’han completat ja 9 estacions i es troben en construcció el 80% del total, que suma 52 estacions.