TMB, a punt per a l’estrena de la línia 9
· Les últimes proves s’han superat amb resultat positiu, inclosa la simulació d’incidències amb empleats i centenars de figurants
· L’empresa ha rebut avui formalment la infraestructura del tram de Santa Coloma de Gramenet, que s’obre al públic diumenge
Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) ha completat els preparatius per a la posada en servei comercial del primer tram de la línia 9 de metro, diumenge vinent a la tarda, entre les estacions de Can Zam i Can Peixauet, al terme municipal de Santa Coloma de Gramenet. L’operador públic metropolità assumeix així el repte de fer possible el primer metro automàtic a l’Estat espanyol i de convertir una de les fites tecnològiques més importants del país en una eina per a la millora de la qualitat de vida dels ciutadans de Barcelona i la seva àrea metropolitana.
Com a culminació d’un període de proves de prop d’un any –temps habitual de posada a punt de les línies de metro automàtiques arreu del món–, les últimes setmanes s’ha intensificat la posada a punt dels diferents sistemes i la formació del personal que faran possible la gestió quotidiana de la nova línia, de manera integrada amb el conjunt de la xarxa de metro. Recordem que TMB, com a operador de l’Entitat Metropolitana del Transport, no sols és l’encarregat de prestar el servei de metro a la línia 9, sinó que també assumeix les activitats d’administració i conservació de les seves principals infraestructures, per encàrrec de l’ens propietari, Ifercat, així com la funció d’inspecció de les altres infraestructures adjudicades a concessionaris.
Proves de funcionament de la línia 9 amb empleats i figurants, la setmana passada
En aquest sentit, TMB, que ja operava de manera efectiva la línia des del 30 de novembre, ha rebut avui formalment, de mans d’Ifercat, la infraestructura del primer tram que es posarà en servei diumenge, de 3,9 quilòmetres de longitud i amb cinc estacions: Can Zam, Singuerlín, Església Major, Fondo (on hi ha la connexió amb la línia 1) i Can Peixauet. L’estació de Santa Rosa, situada entre Fondo i Can Peixauet, té un altre calendari de construcció i s’obrirà posteriorment.
Intens període de proves, superades amb èxit
Dins del període final de proves, la setmana passada va tenir lloc una sessió especial d’assaig de diverses situacions problemàtiques durant la circulació de trens en el tram de Santa Coloma de Gramenet. Amb la participació d’empleats i més de 500 figurants, es van simular avaries, aglomeracions, actes incívics, evacuacions d’estacions i de trens, a més de la circulació normal del carrusel de trens entre les cinc estacions. Les proves, seguides sobre el terreny i des del centre de control de metro, van permetre comprovar l’eficàcia dels dispositius de seguretat i emergència en totes les situacions.
Obertura al públic: diumenge 13, a les 3 de la tarda
Les proves continuen aquesta setmana sense passatge, amb vista a l’obertura al públic, que serà efectiva diumenge, 13 de desembre, a les 15 hores, després de l’acte inaugural. Per subratllar aquest moment històric, l’Autoritat del Transport Metropolità ha creat un bitllet especial per a dos viatges que es facin el mateix dia, vàlid fins al 28 de febrer, que serà distribuït gratuïtament als accesos de les estacions.
Horari inicial: cada dia de 6 del matí a 10 de la nit
També continua el rodatge dels trams contigus de Badalona i la Sagrera, que es posaran en servei l’any 2010. Com que aquests trams formen una unitat des del punt de vista de l’operació, el ramal de Santa Coloma tindrà inicialment un horari de servei reduït, amb inici a les 6 del matí i sortida dels últims trens a les 10 de la nit, tots els dies de la setmana. D’aquesta manera els tècnics disposaran del temps necessari per accelerar la posada a punt de les estacions de Gorg, La Salut, Llefià, Bon Pastor, Onze de Setembre i La Sagrera. L’horari reduït és doncs temporal, per afavorir el ràpid creixement de la línia 9.
Durant el període inicial de funcionament, a més, continuaran les obres de construcció de l’estació de Santa Rosa. Per aquest motiu, el tram de Santa Coloma de la línia 9 podrà experimentar interrupcions de servei entre les estacions de Fondo i Can Peixauet, sempre de manera planificada i prèvia comunicació als usuaris.
Barcelona, 11 de desembre de 2009