Engega l’L9, el millor metro del país i un dels més avançats d’Europa, tot “un símbol” de l’obra de Govern
* “Avui tenim una gran notícia”, proclama el president a Santa Coloma de Gramenet, perquè es posa en marxa una infraestructura que millorarà la vida quotidiana de desenes de milers de catalans
* És la primera línia de metro a Espanya per on hi circularan combois sense conductors; 20.000 viatgers l’utilitzaran a diari, a finals del 2010; es tracta de l’obra pública unitària amb més inversió de les que s’executen a Espanya
* “Aquestes són les decisions que hem de prendre: les que serveixen a resoldre problemes concrets, com el de la mobilitat i el transport, per la immensa majoria de persones treballadores”, afirma el president.
Gairebé quatre quilòmetres de vies subterrànies per on hi circularan trens d’última generació conduïts automàticament, sense conductor, per primera vegada a l’Estat espanyol; cinc noves estacions entre els barris de Can Zam i Can Peixauet, a Santa Coloma de Gramenet; 20.000 viatgers diaris a finals del 2010; un tren cada sis minuts, de les 6 del matí a les 10 de la nit. En definitiva, “vivim una jornada especial: després de molts mesos d’obres i proves, entra en funcionament el primer tram de la Línia 9”, ha afirmat el president de la Generalitat, José Montilla, en l’acte de posada en marxa d’aquest nou metro, “un símbol” i “una de les obres més emblemàtiques” d’aquest Govern, “adreçada especialment a les desenes de milers de catalans i catalanes que viuen, es desplacen i treballen entre les nostres ciutats”.
Ens trobem davant del “millor servei de metro del nostre país, i un dels més avançats d’Europa”, ha dit el cap de l’Executiu. “Es va decidir –ha afegit-. Es va planificar i s’ha anat executant al llarg d’aquests anys, i avui les paraules es converteixen en fets als servei dels ciutadans. Aquestes són les decisions que hem de prendre: les que serveixen a resoldre problemes concrets, com el de la mobilitat i el transport, per la immensa majoria de persones treballadores”.
Una gran, molt bona i perdurable notícia
De moment, la Línia 9, ha indicat el cap del Govern, “és la del metro de Santa Coloma” i “tots ens hem de sentir orgullosos que durant uns mesos sigui així”. En aquest context, ha lamentat que al llarg de les darreres setmanes la ciutat hagi estat notícia i no pas “de les que volem ni desitjaríem”. No obstant, ha assegurat que “els titulars negatius passaran, però el metro quedarà. Avui, després de setmanes convulses, tenim una gran i molt bona notícia. En vindran més i superareu aquesta situació”, ha dit dirigint-se als veïns de Santa Coloma.
De projecte deficient, a projecte viable i executable
La construcció de la Línia 9 avança a ple rendiment i s’estan acomplint els terminis per a l’entrada en servei, ha explicat el president. S’han construït 33,5 dels 50 quilòmetres que té el recorregut, i 45 de les 52 estacions estan en obres o ja s’han acabat. Malgrat això, el president ha recordat que “no és una obra fàcil”, tant “per la seva magnitud”, com “pels reptes tècnics”, i “per l’obligada –i no desitjada- necessitat de replantejar i modificar un primer projecte molt deficient, i sobre el qual s’ha hagut de treballar molt a fons per convertir-lo en un projecte executable, que fos viable tècnicament, econòmicament i financerament”.
Gran inversió, malgrat la crisi
Tot i que vivim, pels efectes de la crisi, un moment econòmic complicat, el Govern “ha prioritzat aquesta obra, que és l’obra pública unitària més costosa que s’està executant a Catalunya i al conjunt de l’Estat”, ha valorat el president Montilla. En aquesta línia, ha destacat l’impacte que el nou metro tindrà per a la competitivitat del país, doncs constituirà un mitjà vertebrador, ràpid i segur, de l’espai metropolità de Barcelona.
Nous trams la primavera que ve
Pel que fa a la posada en funcionament dels diferents trams en construcció, s’espera que durant la primavera del 2010 es pugui obrir el segon tram més avançat, el corresponent al ramal de Badalona, entre les estacions de Gorg i Bon Pastor, i més endavant, cap a l’estiu, les estacions d’Onze de Setembre i l’intercanviador de La Sagrera. Durant el 2011, es preveu posar en marxa el tram de la Zona Franca fins a Collblanc, i de Gornal fins a Parc Logístic. El 2012 és previst que arribi a l’Aeroport i al Prat de Llobregat, i el 2014 s’obri entre Collblanc i La Sagrera.