El Departament de Treball i TMB col·laboren per cobrir amb persones en atur 1.000 llocs de treball als autobusos i el metro

gencat01tmb01? El SOC preseleccionarà i formarà persones en atur per incorporar-se a l’empresa de transports
? La incorporació es farà de forma esglaonada en cinc anys i íntegrament amb persones en atur

La consellera de Treball, Mar Serna, i la presidenta de Transports Metropolitans de Barcelona (TMB), Assumpta Escarp, han signat aquest migdia un conveni en virtut del qual el Departament de Treball, mitjançant el Servei d’Ocupació de Catalunya (SOC), i l’empresa metropolitana col·laboraran per facilitar la contractació de persones en situació d’atur amb l’objectiu de cobrir el miler de nous llocs de treball que es crearan als serveis d’autobusos i metro els pròxims cinc anys.

El conveni, amb vigència inicial d’un any prorrogable respon a l’interès de donar prioritat a la ocupació de persones en atur, mitjançant la preselecció que farà Treball, a través del SOC, entre persones en atur preferentment procedents de sectors especialment afectats per la crisi econòmica.

La intenció és aprofitar les possibilitats de crear ocupació en el sector del transport públic metropolità per pal·liar els efectes de la crisi, fent ús dels instruments amb que compta el Departament de Treball, a través del SOC, per millorar la capacitació i els coneixements de les persones candidates a incorporar-se a les feines que es generen als autobusos i al metro.

En concret, el SOC donarà suport a aquestes contractacions mitjançant, d’una banda, la preselecció de persones que es trobin en situació d’atur i comptin amb un perfil que s’adequï als llocs de treball a cobrir per l’empresa de transports. El SOC formarà aquests treballadors i treballadores per tal que puguin reunir els requisits demanats per l’empresa. En les actuacions de recerca de candidats que durà a terme el SOC en el marc d’aquest conveni es tindrà en compte la voluntat d’incorporar dones, en un sector on la presència femenina és minoritària, així com persones amb discapacitat.

La consellera de Treball, Mar Serna, ha destacat que aquest conveni servirà per garantir -en el cas dels autobusos- “el dret al descans de les persones que treballen i també a la vegada per garantir noves ocupacions a gent que en aquest moment està en situació d’atur”. Serna ha recordat que TMB “es compromet a contractar com a mínim el 60% les persones que formi el SOC” en el marc d’aquest conveni.

Per la seva banda, la presidenta de TMB, Assumpta Escarp, ha destacat que “el transport públic metropolità és un sector creixent”, amb l’ampliació de servei al metro, amb la posada en marxa de la línia 9 i els perllongaments a d’altres línies, així com amb la reorganització del servei d’autobús per aplicar els descansos i pauses pactats. També ha subratllat que a les noves incorporacions “es tindrà en compte la perspectiva de gènere” per tal d’anar incrementant la presència femenina al sector del transport públic.

TMB té la intenció de contractar un total de 1.000 persones per cobrir les necessitats de personal dels pròxims cinc anys, 600 dels quals corresponen a autobusos, en part com a conseqüència de l’augment de descansos dels conductors i conductores, i 400 més al metro, vinculats a la progressiva posada en servei de la línia 9. Per això els perfils demandats són principalment els de conductors i conductores i tècnics i tècniques electromecànics.

En el cas concret dels conductors i conductores d’autobús els requisits són comptar amb el permís de conduir D i el Certificat d’Aptitud Professional (CAP), a banda de superar el procés de selecció que realitza la mateixa empresa. En el cas dels tècnics i tècniques  electromecànics es necessiten persones amb un nivell de Formació Professional de segon grau en instal·lacions i línies elèctriques, electromecànica industrial o equivalents. TMB ha adquirit el compromís d’iniciar durant l’últim trimestre del 2009 un primer procés de formació i contractació, en col·laboració amb Treball, per a persones desocupades que encaixin amb els requisits dels llocs a cobrir.

Barcelona, 2 de novembre de 2009