Sabadell, tall de trànsit a l’avinguda de Josep Tarradellas per les obres d’FGC
Les obres del perllongament de la línia del Vallès d’FGC a Sabadell, obligaran a partir del dijous 14 de maig i fins al setembre, a ocupar el tram de l’avinguda de Josep Tarradellas, entre la plaça d’Espanya i la plaça de la Concòrdia. Això permetrà escurçar el termini previst de les obres de la nova estació de Plaça Espanya uns dos mesos.
Tancament de l’avinguda
L’avinguda de Josep Tarradellas de Sabadell quedarà tancada al trànsit de vehicles en el tram comprès entre la plaça d’Espanya i la plaça de la Concòrdia, a partir de dijous, 14 de maig i fins al setembre, amb motiu de les obres de construcció de la nova estació d’FGC de Plaça Espanya del perllongament de la línia del Vallès, que s’hi està duent a terme.
La decisió, consensuada entre el Departament de Política Territorial i Obres Públiques i l’Ajuntament de Sabadell, té com a objectiu escurçar al màxim la durada de les obres en aquesta avinguda, de manera que els treballs s’intensificaran i s’estendran a tota la calçada, a diferència del previst inicialment. Això permetrà estalviar uns 2 mesos d’obres i restriccions al trànsit en aquest carrer.
Per a facilitar els desplaçaments i evitar la zona d’obres, s’ha habilitat un dels carrils destinats a aparcament per al trànsit de pujada a l’avinguda de la Concòrdia, de manera que els vehicles disposaran de 2 carrils de pujada, 1 de baixada i 1 carril per a l’aparcament.
A més, al carrer del Nord s’ha habilitat un dels carrils destinats al trànsit per a aparcament, amb l’objectiu de facilitar l’estacionament dels vehicles i compensar la pèrdua de places d’aparcament de l’avinguda de la Concòrdia.
Pel que fa a les línies d’autobús, les línies afectades són: línia 1 i línia 8. La línia 8 circularà per l’av. de la Concòrdia (ambdós sentits), en lloc de fer-ho per l’av. de Josep Tarradellas i pl. d’Espanya. Farà les parades de l’av. de la Concòrdia.
Les parades que queden sense servei són:
· En sentit nord: pl. d’Espanya (renfe Nord), c. de l’Alcalde Ribé (lateral de Gran Via).
· En sentit sud: c. de Berenguer el Gran (lateral de la Gran Via ) i pl. d’Espanya
La línia 1, en sentit Nord circularà per la l’av. de la Concòrdia, c. de Berenguer el Gran (lateral de la Gran Via ) i farà la volta a la rotonda de la pl. d’Espanya per girar en sentit del c. de l’Alcalde Ribé (lateral de la Gran Via) i l’av. de Matadepera.
Parades:
· C. de l’Alcalde Ribé amb pl. d’Espanya (parada de nova creació que substitueix a la de pl. d’Espanya davant de la Renfe).També hi paren les línies 9-23 i les interurbanes A1-B3.
· C. de l’Alcalde Ribé abans d’arribar a l’av. de Matadepera (parada existent). També hi pararan les línies 9 i 23.
La línia 1, en sentit Sud circularà des de l’ av. de Matadepera, passant pel c. de Berenguer el Gran (lateral de la Gran Via ) i farà la volta a la rotonda de la pl. Espanya per girar en sentit del c. de l’Alcalde Ribé (lateral de la Gran Via) i continua per l’av. de la Concòrdia.
Parades:
· C. de Berenguer el Gran amb l’av. de la Concòrdia (parada existent). També hi paren les línies 9-23.
· Pl. d’Espanya (parada existent). També hi paren les línies 9-23 i les interurbanes A1 B3.
D’altra banda, els vianants disposaran de dos passos per a creuar l’avinguda de Tarradellas, un a prop de la plaça d’Espanya i un altre a prop de la plaça de la Concòrdia, per a garantir la seguretat en els creuaments.
També es permetrà la circulació de veïns i vehicles de serveis a la meitat sud de la plaça d’Espanya, i s’habilitaran zones de càrrega i descàrrega a l’entorn de la zona afectada.
Construcció de la nova estació de la plaça
L’ocupació de l’avinguda de Josep Tarradellas permetrà agilitzar els treballs de construcció de l’estructura del futur intercanviador entre Renfe i FGC a la plaça d’Espanya.
Paral·lelament, els treballs continuen avançant en diferents punts:
* Parc del Nord: actualment, s’està excavant el pou d’atac de les tuneladores, un cop construïts els murs pantalla que conformen el perímetre del recinte, ubicat a mig camí entre la futura estació de Ca n’Oriac i Plaça Espanya. A més, s’estan executant els murs en un tram previ a l’estació de Ca n’Oriac
* Plaça Major: s’han executat ja els murs pantalla del costat est de la plaça per a iniciar la construcció de la part de la llosa de la coberta corresponent. Un cop feta, els treballs es traslladaran a l’altra meitat de la plaça, modificant el desviament de trànsit existent en aquest punt.
* Eix Macià: s’està treballant en l’execució dels murs pantalla que acolliran la nova estació, per després construir la coberta.
Més endavant es preveu iniciar els treballs també a Ca n’Oriac i Sabadell – Estació. Pel que fa als túnels, es preveu que cap a l’estiu es comenci a preparar i muntar la primera tuneladora per tal que pugui començar a perforar el túnel corresponent a la via 2 durant el segon semestre del 2009.
Metro urbà a Sabadell
Les obres de perllongament d’FGC a Sabadell comprenen la creació d’un nou tram de línia amb quatre noves estacions, i el soterrament i la reforma integral de l’actual Sabadell – Estació. Amb el nou traçat, l’estació existent de Sabadell – Rambla, on ara acaba la línia, serà substituïda per una nova estació a la Plaça Major, que donarà servei als usuaris de la zona. Des d’aquest punt, el traçat continuarà en direcció nord-est fins a les noves estacions d’Eix Macià i de Plaça Espanya, on hi haurà l’intercanviador amb Renfe. Més al nord, s’ubicarà la nova estació de Ca n’Oriac i a continuació, es construiran les cotxeres i una cua de maniobres soterrades.
Amb una inversió global de 400 MEUR, l’actuació servirà per dotar la ciutat d’una línia de metro urbà que donarà servei a 7 milions d’usuaris cada any. Es preveu que les obres tinguin una durada de 4 anys, de manera que pugui entrar en funcionament l’any 2012.
8 de maig del 2009