S’inicia la instal·lació del sistema automàtic de tancament de portes a la segona andana de l’estació de Torre Baro de l’L11

gencatobrespubliques5metrol11El Departament de Política Territorial i Obres Públiques ha iniciat els treballs per a la instal·lació del sistema de tancament automatitzat d’andana a la via 1 de l’estació de Torre Baró de l’L11, un cop completats a la via 2. D’aquesta manera, comença la última fase de les obres en aquesta estació, en el marc del projecte per a la implantació del sistema de conducció automàtica a l’L11. Posteriorment, s’iniciaran els treballs a l’andana de les dues estacions de la línia que resten per condicionar: Casa de l’Aigua i Ciutat Meridiana.  Un cop condicionades totes les estacions, es faran proves de conducció automàtica, amb la previsió que l’L11 funcioni amb aquest sistema a principis de l’any vinent.El DPTOP ha començat aquesta setmana les obres per a la col·locació del sistema de tancament de portes automàtiques a l’andana corresponent a la via 1 de l’estació de Torre Baró de l’L11, dins del projecte d’implantació del sistema de conducció automàtica a tota la línia, que comprèn la instal·lació de la tecnologia específica de transmissió de dades i de tancament i obertura automàtic de portes a les 4 estacions de l’L11, amb un pressupost global d’1,5 MEUR.
torre-baro-manparas
Així, les obres que ara comencen comprenen la col·locació d’una mampara transparent de 2,4 metres d’altura, situada entre la via 1 i l’andana, en una longitud de prop de 50 metres. Aquesta mampara disposa de 8 portes lliscants que coincideixen amb les portes dels trens. Les portes funcionen de manera automàtica, de manera que s’obren quan el tren s’atura, garantint en tot moment la seguretat del passatger, mitjançant un sistema específic que evita que els usuaris puguin quedar atrapats.

A més, les obres inclouen la instal·lació de la infraestructura i la tecnologia necessàries per a permetre en el futur la conducció automàtica en aquesta línia, com ara sistemes de comunicació inalàmbrica per a permetre la transmissió de dades entre els trens i l’andana i l’ajustament del software actual, per tal d’aconseguir l’encaix precís de les portes dels combois amb les portes de l’andana en la frenada i la parada dels trens.

Es tracta d’un element imprescindible de cara a la futura automatització del servei en aquesta línia, que es preveu posar en servei a principis del proper any. L’L11 enllaça els barris de Trinitat Nova, Torre del Baró, Vallbona i Ciutat Meridiana, al terme municipal de Barcelona, fins a Can Cuiàs, al terme municipal de Montcada i Reixac. La línia, que es va posar en marxa el 2003, és utilitzada diàriament per 3.600 usuaris, i es configura com la prolongació de l’L4 en metro lleuger, ja que discorre en un traçat de via única.

Manteniment de les freqüències

Els treballs que ara comencen obligaran al tancament d’aquesta andana, de manera que, mentre durin les obres, aproximadament durant 2 mesos i mig, el servei de metro s’operarà per la via 2, que ja compta amb el sistema automatitzat de tancament d’andana habilitat.

D’aquesta manera, les afectacions en les freqüències de pas en aquesta estació es mantindran com fins ara, perquè l’L11 és una línia de via única i l’únic punt de creuament de trens se situa en aquesta estació.

Així, amb el tancament d’una de les andanes de l’estació de Torre Baró, només pot circular un tren en tot el recorregut i no dos com abans de les obres (un per sentit). Per això, els trens continuaran passant cada 11-12 minuts aproximadament, en comptes dels 7 minuts d’abans.

Treballs a la resta d’estacions

Un cop s’enllesteixin les obres a l’estació de Torre Baró, començaran els treballs a les dues estacions que queden per condicionar: Ciutat Meridiana i Casa de l’Aigua, que compten amb una única andana.

Pel que fa a l’estació de Can Cuiàs, a finals de l’any passat es va posar en servei el tancament de portes automàtiques a l’andana per on es realitza exclusivament el servei, convertint aquesta estació en la primera de tota la línia en comptar amb aquest sistema.

Finalment, a l’estació de Trinitat Nova, que disposa d’una andana única compartida amb l’L4, s’ha previst instal·lar-hi un sistema de detecció d’intrusions a la via. Aquest sistema permetrà la circulació segura dels trens automàtics de l’L11 i, alhora, la utilització de la mateixa via per als trens convencionals de l’L4.

l11-mapaAutomatització a la futura L9

La conducció automàtica es presenta com a l’opció de futur, atès que millora l’eficiència del transport públic, potenciant la puntualitat, la seguretat i la sostenibilitat de la mobilitat. Així, diferents ciutats d’arreu del món apliquen ja aquest sistema amb tècniques similars, que ha permès augmentar la freqüència de trens reforçant, alhora, la seguretat dels viatgers.

Aquí, properament es posarà en servei un tram de l’L9, que des del primer moment funcionarà íntegrament amb un sistema de conducció automàtica, tot i que amb una tecnologia diferent a l’L11. Amb 48 quilòmetres i 52 estacions, aquesta línia de Metro es convertirà en la més llarga d’Europa amb un sistema de conducció automàtica.

19 de febrer de 2009