El sistema de seguretat ferroviària ATP comença a funcionar a la línia 1 de metro
A partir d’avui, 10 de febrer, Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) posa en marxa un nou sistema de seguretat a la L1 de metro anomenat ATP, sigles que rep l’Automatic Train Protection o sistema de protecció automàtica de tren. La instal·lació d’aquest nou sistema, que ha anat a càrrec del Departament de Política Territorial i Obres Públiques, ha comportat una inversió de 24 milions d’euros.
Un cop realitzades les certificacions pertinents, TMB ha posat en funcionament un nou sistema de protecció automàtica (ATP) a la L1 del metro. La funció d’aquest nou sistema de seguretat, que ja s’ha implantat a la resta de línies de la xarxa és impedir de manera automàtica i contínua que els trens en circulació es passin senyals o superin velocitats no segures, que es determinen d’acord amb la via i les posicions que els trens hi ocupen.
El sistema ATP està basat en un diàleg constant entre el tren i la via i, juntament amb el sistema ATO (Automatic Train Operation), que també s’instal·larà a la L1, permet augmentar la freqüència de pas dels trens, fixant també la seva velocitat màxima en determinats trams del recorregut, amb les màximes condicions de seguretat.
La implantació de l’ATP s’ha efectuat a les instal·lacions fixes de la línia i als trens que hi circulen, gràcies a un sistema integrat que permet disposar d’una mateixa tecnologia tant pel que fa a la part fixa com al material mòbil. La instal·lació d’aquest nou sistema ha anat a càrrec del DTOP i ha comportat una inversió de 24 milions d’euros.
Fins ara, el nou sistema s’ha validat i certificat amb els trens sense passatge i fora de l’horari de funcionament. A partir d’aquesta mateixa setmana comença a funcionar el nou sistema amb trens amb passatge i en horari de servei. Això podria provocar alguna alteració o incidència en la circulació de trens durant un temps considerat necessari per realitzar els ajustos tècnics inherents a la seva posada en funcionament en tractar-se aquest ATP d’un sistema de tecnologia punta.
Barcelona, 10 de febrer de 2009