Es posa en servei el sistema automàtic de tancament d’andana a l’estació de l’L11 de Can Cuiàs

El Departament de Política Territorial i Obres Públiques ha donat un nou pas endavant per a la implantació del sistema de conducció automàtica a l’L11 de Metro. Així, ha posat en servei el tancament automatitzat d’andana a l’estació de Can Cuiàs i ha completat la instal·lació de la tecnologia de transmissió de dades que permetrà la conducció automàtica en aquesta línia. Un cop finalitzats aquests treballs, a principis de novembre s’iniciaran les obres per a instal·lar aquest sistema a la resta d’estacions de la línia, amb la previsió que es posi en servei el proper any.

Amb l’objectiu de modernitzar la xarxa de metro del territori i respondre a les necessitats del mobilitat dels usuaris amb els últims avanços en tecnologia del transport, el DPTOP ha impulsat el projecte d’implantació del sistema de conducció automàtica amb tancament automatitzat de portes a l’L11 de Metro.

El projecte, que compta amb un pressupost global d’1,5 MEUR, comprèn la instal·lació de la tecnologia específica de transmissió de dades i de tancament i obertura automàtic de portes a les 4 estacions de l’L11 de Metro. Es preveu que aquesta línia funcioni amb conducció automàtica l’any vinent.

La primera estació amb portes automàtiques

En el marc d’aquest projecte, ara s’han completat els treballs d’instal·lació del sistema de conducció automàtica i les proves del tancament automatitzat de portes a l’estació de Can Cuiàs, la primera de tota la línia que disposa d’aquesta tecnologia avançada.

Els treballs han consistit en la col·locació d’una mampara transparent de 2,4 metres d’altura, situada entre la via 2, per on es realitza habitualment el servei, i l’andana, en una longitud de prop de 50 metres. Aquesta mampara disposa de 8 portes lliscants que coincideixen amb les portes del comboi, i funcionen automàticament en coordinació amb el servei de Metro. Així, s’obren un cop el tren s’atura i compten amb un sistema de seguretat que impedeix que els usuaris puguin quedar atrapats entre el comboi i la porta en el moment del tancament.

Per garantir la mobilitat dels viatgers, durant el període d’execució de les obres, s’ha mantingut el servei de Metro per la via 1. Aquesta andana no disposarà de portes automàtiques, ja que no s’utilitza per a la realització del servei, sinó per a facilitar les maniobres de creuament entre combois i com a via d’estacionament nocturn.

Així, a partir d’avui, els usuaris disposaran de portes automàtiques en aquesta estació, tot i que el servei de Metro continuarà funcionant amb conducció manual assistida per ATP i ATO, com fins ara, fins que no es completin els treballs a la resta d’estacions.

D’altra banda, les obres han inclòs la instal·lació de la infraestructura i la tecnologia necessàries per a permetre en el futur la conducció automàtica en aquesta línia. Així, s’han instal·lat sistemes de comunicació inalàmbrica per a permetre la transmissió de dades entre els trens i l’andana i s’ha modificat el software actual, per tal d’aconseguir ajustar amb precisió les portes dels combois a les portes de l’andana en la frenada i la parada dels trens.

Implantació a tota la línia

Un cop realitzades totes les proves de funcionament, seguretat i viabilitat del sistema a Can Cuiàs, el DPTOP iniciarà els treballs a la resta d’estacions de l’L11, de cara a la propera automatització del servei, que es posarà en funcionament el proper any en aquesta línia, un cop s’instal·lin les portes automàtiques i la tecnologia de transmissió de dades a la resta d’estacions.

Així, el proper dilluns 3 de novembre començarà la instal·lació de les mampares a les dues andanes de l’estació de Torre Baró/Vallbona, que es realitzarà en dues fases, per evitar al màxim afectacions en el servei de Metro.

En la primera fase, s’instal·laran les portes a l’andana de via 2, mentre que el servei es farà per la via 1. Això permetrà mantenir operatiu el servei de metro en aquesta estació mentre durin els treballs, tot i que afectarà les freqüències de pas dels trens, atès que es tracta d’una línia de via única amb un únic punt de creuament de trens situat en aquesta estació. D’aquesta manera, amb el tancament d’una de les andanes, només podrà circular un tren en tot el recorregut, i no dos com fins ara (un per sentit), de manera que els intervals de pas seran de prop de 10 minuts, en comptes dels 7 minuts actuals. En la segona fase s’instal·laran les portes automàtiques en la via 1 i el servei es farà per la via 2, que ja comptarà amb les portes d’andana instal·lades.

Un cop s’enllesteixin les obres a Torre Baró/Vallbona, es preveu que cap a la propera primavera s’iniciaran els treballs a l’andana de l’estació de Casa de l’Aigua i a la de Ciutat Meridiana. A més, a l’estació de Trinitat Nova, que disposa d’una andana única compartida amb l’L4, s’ha previst instal·lar un sistema de detecció d’intrusions a la via. D’aquesta manera, es preveu que el proper estiu, entri en funcionament el sistema de conducció automàtica a l’L11.

L’L11 enllaça els barris de Trinitat Nova, Torre del Baró, Vallbona i Ciutat Meridiana, al terme municipal de Barcelona,  fins a Can Cuiàs, al terme municipal de Montcada i Reixac. La línia, que es va posar en marxa el 2003, és utilitzada diàriament per 3.600 usuaris, i es configura com la prolongació de l’L4 en metro lleuger, ja que discorre en un traçat de via única.

Automatització a la futura L9

La implantació del tancament automatitzat d’andanes a l’L11 servirà de referència de cara a la posada en servei de l’L9, que des del primer moment funcionarà íntegrament amb un sistema de conducció automàtica, tot i que amb una tecnologia diferent. Amb 48 quilòmetres i 52 estacions, aquesta línia de Metro es convertirà en la més llarga d’Europa amb un sistema de conducció automàtica.

La conducció automàtica es presenta com a l’opció de futur, atès que millora l’eficiència del transport públic, potenciant la puntualitat, la seguretat i la sostenibilitat de la mobilitat. Així, les experiències dutes a terme en diferents ciutats amb tècniques similars han permès augmentar la freqüència de trens reforçant, alhora, la seguretat dels viatgers.

28 d’octubre de 2008