Renfe posa en funcionament el taller per a trens d’Alta Velocitat a Barcelona Can Tunis
Destinat també al manteniment de trens de rodadura desplaçable
• La inversió ascendeix a 32,9 milions d’euros
• El taller es configura com una base suport que permet el manteniment de Primer Nivell de trens d’alta velocitat de Renfe
10-set-08.- Renfe posa en funcionament el nou Taller de trens d’Alta Velocitat a Can Tunis, l’objectiu del qual és atendre les necessitats de manteniment del material que cobreix tant els serveis amb origen a Catalunya cap a altres Comunitats del centre, sud i nord-oest d’Espanya com els serveis que circulen a l’interior. D’aquesta manera, Integria, la nova divisió industrial de Renfe encarregada del manteniment i la fabricació, donarà resposta a les necessitats que plantegen els serveis ferroviaris tant en trens d’ample internacional com de rodadura desplaçable.
Al Taller d’Alta Velocitat de Can Tunis es mantindran trens de les sèries 103 (AVE), 120 (Alvia), 104 (Avant) i Trenhotel de les sèries VI i VII.
La inversió per al nou centre de manteniment ascendeix a 32,9 milions d’euros i el seu objectiu és garantir l’explotació del nou servei de trens d’ample internacional amb els adequats nivells de qualitat i seguretat. Aquesta inversió permet a Barcelona disposar amb un dels més moderns tallers de Renfe i de la tecnologia punta per realitzar el manteniment dels trens d’Alta Velocitat. El nou taller es suma a les instal•lacions de Renfe Integria a Madrid – Fuencarral i Màlaga – Los Prados.
El nou taller, dotat de la més moderna tecnologia, té una superfície total de 257.000 m2, dels quals 123000 m2 els ocupa el taller de material convencional i 134.000 m2 el nou taller d’Alta Velocitat, dels que 19.500m2 corresponen a la superfície coberta construïda.
La nau taller del complex ferroviari de Can Tunis disposa d’un feix d’estacionament amb capacitat per a sis trens, en tres vies de 420 m, a més d’una quarta via destinada al torneig de les rodes dels trens. A l’exterior de la nau taller una via està condicionada per al rentat de composicions que disposa d’equips de control de paràmetres de roda i de detecció de defectes en banda de rodadura. A més, disposa de sis vies més destinades a la neteja i assortiment dels trens.
El taller disposarà d’un magatzem automatitzat, 24 plataformes de manteniment, una instal•lació de dispensació de sorra, un pont – grua, un baixa-bogies, 6 baixa-vies així como equipament i oficines. Així mateix, annex al complex el nou taller disposa d’una depuradora d’aigües residuals, que permet el tractament d’aigües de rentat per a la seva reutilització i un punt net de recollida de residus.
Integria: manteniment i fabricació
El nou Centre de Can Tunis forma part d’un ambiciós projecte de modernització tecnològica emprés per Renfe per a Integria, la seva divisió industrial l’objectiu de la qual és ser un referent en manteniment i fabricació de trens dins el mercat liberalitzat del ferrocarril. Una modernització que ve exigida pel canvi tecnològic que suposa la compra de nou material que Renfe ha iniciat d’acord amb el Pla Estratègic 2005-2009.
Integria, que va heretar l’activitat de l’antiga unitat de negoci “Manteniment Integral de Trens”, disposa d’ una completa xarxa de 107 instal•lacions per tota Espanya, que compta amb prop de 4.000 treballadors i està formada per 5 tallers de gran intervenció, 64 centres d’assistència per a reparacions i 38 tallers de manteniment.
La inversió per al taller de Can Tunis forma part d’un total de 322 milions d’euros per a la construcció de nous tallers i la remodelació d’uns altres 10. Finalment, també està prevista la inversió de 42 milions d’euros per a la millora en equipaments d’instal•lacions existents, amb la fi d’adequar-les als requeriments tecnològics dels nous trens, amb el que la divisió industrial de Renfe disposarà de la red de tallers més completa del mercat espanyol.
En aquestes instal•lacions es mantenen 1.571 vehicles/composicions que conformen el parc de vehicles de Renfe, al que s’aniran incorporant les noves adquisicions que està realitzant la companyia al temps que s’aniran produint baixes per obsolescència del material. El parc previst pel 2009 és de 1.603 vehicles, dels que 408 seran trens nous.