Nova línea de mercaderies d’FGC

NOTA DE PREMSA
18.01.2008

ARRIBA EL PRIMER TREN D’FGC AMB COTXES DE SEAT AL PORT DE BARCELONA

El primer tren d’FGC que transporta vehicles des de la factoria de SEAT a
Martorell ha arribat aquesta tarda al Port de Barcelona. El conseller de Política Territorial i Obres Públiques, Joaquim Nadal, juntament amb el president de l’Autoritat Portuària de Barcelona, Jordi Valls, el president d’FGC, Joan Torres i el vicepresident de Recursos Humans de SEAT, Ramón Paredes, han rebut el comboi a la terminal TerCAT del Port.

Aquest servei:

  • Transportarà 80.000 vehicles l’any directament de la factoria de Seat al Port de Barcelona i evitarà la circulació per carretera d’uns
    25.000 camions cada any
  • S’ha aconseguit amb la construcció d’un ramal que enllaça la
    factoria de Seat amb la línia d’FGC, el condicionament d’aquesta
    línia i una nova connexió a la línia d’accés al Port.
  • El realitzarà dues vegades dia un nou comboi de 38 vagons, de dos
    pisos articulats, amb capacitat de transport d’uns 171 vehicles,
    amb una longitud total de 411 metres
  • Ha comportat una inversió d’uns 6,8 MEUR i és fruit de la
    col·laboració entre el Govern de la Generalitat, l’Autoritat Portuària
    de Barcelona i SEAT

Connexió SEAT-Martorell amb el Port de Barcelona
La línia Llobregat-Anoia de FGC enllaça Igualada amb Barcelona passant per Martorell, Santa Coloma de Cervelló, Sant Boi i L’Hospitalet de Llobregat, entre altres municipis. Té una longitud de 139 km, 98 dels quals són amb servei de viatgers i 41 només amb servei de mercaderies. Actualment, aquesta línia transporta mercaderies provinents de les mines de Súria i Sallent fins a Martorell i al Port de Barcelona.
Aquesta línia passa a una cinquantena de metres de la factoria SEAT i a tocar d’un accés ferroviari al Port. Així, per garantir la connexió de la factoria de SEAT a Martorell fins al Port de Barcelona, s’ha construït un ramal que enllaça la factoria amb la línia d’FGC, s’han realitzat un condicionament a una part de la línia fèrria i s’ha executat una nova via d’accés a la zona de descàrrega del Port.
Nou ramal a la factoria Seat: per permetre la connexió, ha calgut fer
un ramal d’accés a la factoria a la línia de FGC. Així s’ha condicionat
prop d’1 km de via i s’han adaptat a ample mixt 600 metres més. En
aquest tram, s’han instal·lat també nous aparells de via, s’ha modificat
l’enclavament electrònic, la senyalització i la il·luminació. Igualment s’ha
integrat al Centre de Control de Tràfic i s’ha ampliat la plataforma
ferroviària i reperfilat talussos entre d’altres obres. Aquesta actuació l’ha
executat GISA a càrrec del DPTOP.
Condicionament de la línia: per tal de possibilitar aquest nou servei de mercaderies, a la línia d’FGC s’han fet treballs d’adaptació que han
consistit sobretot en l’adequació de gàlibs al nou material mòbil entre la
factoria i el moll. Aquests obres han estat executades per FGC.
Connexió amb el Port: finalment, per tal d’aconseguir la connexió amb el Port, s’ha adaptat la via d’arribada al recinte portuari que, en el tram on es realitza la descàrrega de vehicles, no estava adaptat per a l’ample FGC (ample mètric). Així, l’Autoritat Portuària de Barcelona ha construït el tercer carril a la via anomenada ‘Tapia 1′ del moll Príncep d’Espanya.

Nou comboi
Per tal de posar en marxa aquest servei, Ferrocarrils de la Generalitat de
Catalunya ha adquirit també nous vagons de transport de cotxes. Així, s’han adquirit 38 mòduls de dos pisos, articulats, amb capacitat de transport de més de 170 vehicles, amb una longitud total de 411 metres.
Es preveu que aquests trens puguin realitzar uns dos viatges al dia, un al matí i un a la tarda, integrats en el servei ferroviari del Metro del Baix Llobregat.
La explotació d’aquest nou servei ha estat delegada a l’empresa Autometro
(participada per FGC, COMSA Rail Transport i PECOVASA) amb la tracció i
material contractats a FGC.
Per a SEAT, l’entrada en funcionament d’aquest servei és una clara aposta de la companyia per potenciar el transport ferroviari, molt més ecològic, rentable i eficaç, a més de contribuir a la reducció d’accidents, ja que és previst que aquest servei absorbeixi prop d’un 70% del transport que actualment realitza la marca automobilística espanyola entre Martorell i el Port.

Una inversió de 6,8 MEUR
Aquest nou servei ferroviari és fruit de la col·laboració entre el Govern de la Generalitat, l’Autoritat Portuària de Barcelona i SEAT. Així, el mes de juny de 2005, ja es va signar el conveni que establia que el Departament de PTOP assumia el cost de la construcció del ramal de connexió de la línia de FGC amb la factoria de SEAT i el feix de vies corresponent. Aquesta actuació ha costat 3 MEUR.
D’altra banda, el cost per el condicionament del traçat que ha assumit FGC ha estat d’uns 710.000 euros i l’adquisició de nou material mòbil per valor de 2,3 MEUR.
Pel que fa a la construcció d’un tram de via adaptada a l’amplada de FGC al Port de Barcelona, el cost a càrrec de l’Autoritat Portuària de Barcelona és d’uns 800.000 euros.
SEAT, per la seva banda, assumeix el cost del transport dels vehicles per aquesta nova línia.

Aposta pel transport de mercaderies per ferrocarril
Amb aquest nou servei de transport de mercaderies està previst que circulin dos trens diaris que transportaran 80.000 vehicles l’any. El projecte, que va rebre el premi a la millor iniciativa logística de la darrera edició del SIL, és un nou pas del Govern de la Generalitat per impulsar la mobilitat sostenible ja que es preveu reduir la congestió de la xarxa vial evitant la circulació per carretera d’uns 25.000 camions cada any. Això permet disminuir l’emissió de CO2 i suposa un nou impuls a la política el Govern per fomentar el transport de mercaderies per ferrocarril.