Locomotores i tènders 240-2481/240-2717

Dades de cerca:

Sèries de procedència:M.Z.A. (2401-2455) i
RENFE
Fabricants:La Maquinista Terrestre, Euskalduna, Devis, Babcock & Wilcox i MACOSA
Anys de fabricació:1941, 1942, 1943, 1945, 1946, 1947, 1948, 1950, 1951, 1952 i 1953
Potència:2.550 C.V.
Esforç tracció:17.910 Kgs.
Velocitat màxima:105 Km/h.
Rodatge:240
Diàmetre de rodes motrius:1.630 mm.
Distància entre eixos motrius extrems:6.200 mm.

Aquestes locomotores, evolució de les construïdes el 1935 per a Andaluces (240-2476/240-2480), varen ser encarregades en diferents tandes.

Una primera comanda efectuada el 1939 va incloure 55 locomotores per a M.Z.A. i 15 locomotores per a la companyia Oeste. D’aquestes darreres, Oeste només va rebre 5, que posteriorment es van ubicar a la sèrie 240-2471/240-2475, i que no formen part de la present sèrie. Les deu restant les va rebre ja RENFE, i aquestes sí es van matricular en aquesta sèrie.

Les 70 locomotores de la comanda es van construir entre 1941 i 1943, i es van distribuir de la següent manera:

  • 50 per a La Maquinista Terrestre i Marítima (que havia realitzat el disseny de la locomotora)
  • 15 per a Euskalduna

La segona comanda efectuada el 1941 va incloure 80 locomotores, ja per a RENFE. Es van construir entre 1945 i 1951, i es van distribuir de la següent manera:

  • 30 per a Euskalduna
  • 28 per a Devis
  • 22 per a Babcock & Wilcox

La tercera, i última comanda, efectuada el 1945 va incloure 87 locomotores (i no van ser incloses en la primera edició de l’Àlbum de material motor de RENFE). Es van construir entre 1947 i 1953, i es van distribuir de la següent manera:

  • 31 per a Euskalduna
  • 30 per a Babcock & Wilcox
  • 28 per a MACOSA

Aquesta locomotora va representar l’eix de la tracció vapor a Espanya durant els anys 40, 50 i 60. Eren unes locomotores que, tot i que dirigides més aviat cap a la tracció de trens de mercaderies, podien fer perfectament trens de viatgers no molt ràpids ja que la seva velocitat òptima eren els 70-80 km / h.

Més Informació:

Web Trenes y Tiempos: Historias del vapor (CXL): “Renfes” para todo (RENFE 240-2471 a 2475 y 240-2481 a 2717)

Dades de Preservació:

Algunes locomotores d’aquesta sèrie han estat preservades:

240F-2591Museu del ferrocarril de Catalunya Vilanova i la Geltrú (Barcelona)
240F-2705Museu del ferrocarril de Catalunya Vilanova i la Geltrú (Barcelona)
Les dades de Preservació han estat extretes de la web Locomotoras de Vapor Preservadas en España"