Els viatges del “Tren del Centenari”

Per a celebrar el primer centenari del ferrocarril a Espanya, RENFE va encarregar a la “Maquinista Terrestre y Marítima” una  reproducció de la locomotora Mataró, i a “Material y Construcciones S.A.” una composició de tres cotxes d’època. Tot aquest material va conformar el que es coneix com a “Tren del Centenari” que des d’aquella data ha servit per commemorar diferents celebracions vinculades al ferrocarril.

Autors: Marc Filella i Pere Comas

Revisat: 24 d’octubre de 2021


En acabar les celebracions del “Centenari del Ferrocarril a Espanya“, la reproducció de la composició del tren de Barcelona a Mataró, construïda per a tal celebració, va viatjar per diferents ubicacions d’Espanya sota el nom de ‘Tren Romántico’ o ‘Tren de la Fresa’, i va acabar convertint-se en centre de celebracions d’aniversari de l’apertura de diferents línies ferroviàries primer, i de qualsevol altra celebració després.

Aquest recull mostra les aparicions que hem pogut recopilar i que estan documentades d’alguna manera, bé sigui en premsa escrita, fotografies, filmacions o altres publicacions. No obstant, la llista pot no ser totalment exhaustiva i pot ser ampliada conforme es trobin altres informacions.

Si el lector té constància d’un viatge o activitat no inclòs a l’article o amb informació incorrecta, pot fer arribar les dades o fotografies al correu “agrupament@agrupament.cat

Detallem a continuació, ordenats cronològicament, els diferents actes als que van participar, tant la composició complerta del Tren del Centenari, com la locomotora Mataró en solitari:

1948

El Tren del Centenari al complet, després de la seva construcció i abans de ser exposat a l’Exposició del primer centenari per a la qual s’havia construït, va participar en el rodatge de la pel·lícula “El Marqués de Salamanca” entre Madrid i Aranjuez al llarg del mes de Setembre de 1948.[1]

El Tren del Centenario a l’Exposició del primer Centenari del ferrocarril. 28 d’octubre de 1948.
Horaris del viatges oberts al públic del Tren del Centenari. La Vanguardia, 24 de novembre de 1948.

Exposició del 1er Centenari del ferrocarril a Espanya a Barcelona. Del 24 d’octubre (data de la inauguració de l’Exposició[2]) fins al 12 de desembre de 1948 (data de la clausura[3]), efectuant viatges diaris, per la tarda de dilluns a dijous, i matí i tarda de divendres a diumenge i festius.[4] A finals de novembre les restriccions elèctriques a la ciutat van reduir l’horari en que l’exposició estava oberta al públic, i en conseqüència, també es van reduir els viatges del Tren del Centenari:

“El Tren del Centenario, sujeto así mismo a las circunstancias, se expedirá únicamente en su viaje a Mataró los sábados a las 11’25, para regresar a las 16’45, y los domingos, a las 16’45, para estar de regreso a la Exposición a las 19’15.”[5]

Dins dels actes rellevants de l’Exposició, el dia 28 d’octubre es va efectuar el Viatge commemoratiu del centenari del ferrocarril de Barcelona a Mataró.[6]

1949

Gijón. El Tren del centenari circulant per la via provisional. 15 d’agost de 1949. Fototeca Museo del Ferrocarril de Asturias.
Propers actes del Tren del Centenari. La Vanguardia, 18 de desembre de 1948.

Acabades les celebracions del Centenari a Barcelona, la primera sortida del Tren del Centenari, amb el nom de “El Tren Romántico”, va ser a les festivitats de les Falles a València, el 19 de març, dia de Sant Josep.[7]


El dia 13 de juny fa un viatge especial del “Ferrocarril de las fresas” de Madrid a Aranjuez, amb obligació de vestir d’època pels viatgers.[8]

En dies següents es van efectuar Viatges oberts al tot el públic, previ adquisició d’uns bitllets especials[9]. Les destinacions van ser:

  • a El Escorial, els dies 16 i 26 de juny
  • a Aranjuez, els dies 19 i 29 de juny.
El Comercio, 14 d’agost de 1949, pàg. 6.
Gijón. El Tren del centenari posant per als assistents. 15 d’agost de 1949. Fototeca Museo del Ferrocarril de Asturias.
Sobre commemoratiu del viatge del Tren del Centenari a Gijón.

El dia 12 d’agost d’aquell any, el tren, amb el nom de “El Tren Romántico“, es desplaçaria a Gijón per a la celebració de les festes de la Verge de Begoña, que es duia a terme el 15 d’agost. El dia del viatge, al seu pas per Mieres havia de ser rebut per les autoritats a darrera hora de la tarda. No obstant, quan ja de matinada el Tren del Centenari va arribar no hi havia ningú per rebre’l. Per dues vegades el tren havia descarrilat al Port de Pajares! El tren va recórrer la distància entre Villamanín i Navidiello, d’uns 29 kilòmetres, en vuit hores, inclosos els dos descarrilaments senyalats, degut a la duresa de les corbes del recorregut i la dificultat de la locomotora per inscriure’s.[10]

Al dia següent, dia 13, el Tren del Centenario va arribar a la ciutat, a on es va poder celebrar l’acte per al qual s’havia desplaçat. El tren circularia entre el Pas a Nivell de la Rueda i els jardins de la Reina, per una via provisional que es va col·locar al trajecte que havia servit d’enllaç entre l’estació del Nord i l’antic Moll, on hi havia una tribuna per a les autoritats.[11]

1951

Filatèlia commemorativa de la Inauguració de la línia Lleida a Pobla de Segur
Centenari del ferrocarril Madrid-Aranjuez. Foto ABC.

Per a la celebració del Centenari del ferrocarril de Madrid a Aranjuez, el 9 de febrer de 1951, el Tren del Centenari va viatjar a Madrid. La composició va sortir a les 12 del migdia des de Madrid, amb un total de 74 passatgers i amb el Conde de Alcubierre conduint la locomotora. El viatge va durar una hora. Un cop a Aranjuez es va produir una recepció en honor a les autoritats presents i, a la tarda, es va projectar per als assistents la pel·lícula “El Marqués de Salamanca“.[12]


El 13 de novembre del mateix any la composició va participar en els actes de finalització de la línia de Lleida a Pobla de Segur, amb l’arribada del ferrocarril a la població de Pobla de Segur.[13] El tren va arribar a la estació de la Pobla amb viatgers vestits d’època, una estona abans que el tren que duia les autoritats, entre elles el ministre d’Obres Públiques i el bisbe de La Seu, que anaven en un cotxe saló i foren rebuts per una banda de música. A continuació, es van matasegellar uns sobres commemoratius de la efemèride, editats per l’ajuntament.[14]

1952

La Vanguardia, 22 de maig de 1952, pàg 8.

El 22 de maig de 1952, el Tren del Centenari va reproduir el viatge de València a El Grao en commemoració dels cent anys de la inauguració del primer ferrocarril valencià; un recorregut, de quatre kilòmetres, que va ser promogut per Don José Campo Pérez, primer marqués de Campo. Després de descobrir una làpida commemorativa a la memòria dels que van fer possible el ferrocarril, es va efectuar el viatge inaugural en el tren del centenari, amb vestimentes de l’època, mentre que a continuació les autoritats viatjaven amb un dels trens T.A.F., que s’acabaven de posar en servei. Després del viatge, es va atorgar una medalla i una insígnia al maquinista de més edat de València.[15]

1954

Portada del programa de la celebració. Fons: Xavier Nubiola.
Fotograma del NODO amb l’arribada del tren a Tarragona.
La Vanguardia. 8 d’agost de 1954, pàg.15.

El dia 15 d’agost la composició va fer el viatge de Salou a Tarragona, per les festes de la commemoració del Centenari de la Rambla de Tarragona, dintre de les Festes de Sant Magí.[16][17][18]

Tal com es reflecteix a La Vanguardia del dia 8 d’agost, per a l’ocasió no es va estalviar en l’ “acompanyament” del tren:

La llegada del tren, procedente de Salou, está prevista para después de las cuatro de la tarde del próximo domingo, día 15, y en él, además del maquinista, fogonero y jefe de tren, llegarán sesenta viajeros, todos vestidos de época, entre los que figurarán un matrimonio rico con ama y niño en brazos y sirvienta con niño y juguetes; un matrimonio antillano, recién llegado, con hijos mayores y criados negros, con loro y mono; unos novios con acompañamiento de sus padres, familia e invitados de ambos sexos; un militar de graduación, un militar ayudante y un comandante de Marina; otro matrimonio rico; un payés con su «pubilla» y una abuela con dos nietas; dos payeses de pueblo, una pareja de Mozos de Escuadra y dos pescadores típicos; dos soldados de Marina y dos del Ejército de tierra; un tratante de ganado; un cantador con su guitarra, un vendedor de confites, un «plata y oro» un arreglador de paraguas y un «adoba còssis».[19]


Barbastro, 5 de setembre de 1954. Foto: María Dolores García Guatas

Aquell any el Tren del Centenari va estar present també a les festes de setembre de la població de Barbastro, el dia 5 d’aquell mes.[20]

1955

Cartell del Centenari de la Maquinista Terrestre y Marítima.

El tren va participar, com no podia ser d’altre manera, en el Centenari de la Maquinista Terrestre y Marítima, al lloc que es va construir la rèplica de la locomotora Mataró.

La composició apareix a color a la portada del fulletó dels actes del centenari. És la primera evidència que hem trobat dels colors d’origen que va lluir la locomotora: verd fosc, amb només el parafangs de la roda rivetejats en daurat, topera frontal en verd fosc i topalls en groc. Tan en aquesta il·lustració com en les fotografies anteriors en blanc i negre, es manifesta la inexistència dels rivetst grocs de la carrosseria, que no passarà a lluir fins l’any 1981, amb motiu de la seva exposició a l’esdeveniment “Trens i Estacions”, a Barcelona.[21]

1956

Participació a l’Exposició del Transport durant les Festes de les Flors de Vilassar de Mar, entre el 23 i el 26 de juny de 1956.

Vilasar se va a convertir en estos días en una permanente y rutilante exposición floral. Calles, escaparates, ventanas, edificios públicos, se revestirán con la gracia del color, con la sugestión del aroma. En la misma estación —la R.E.N.F.E. no es sólo humo— se instalará un patio-jardín, que servirá de entrada a la exposición del transporte, en la cual figurarán el «tren del centenario» y una gran instalación de ferrocarriles en miniatura.[22]

Terrassa. Celebració del centenari 1956. Fons Ragon-AMAT

El dissabte 30 de juny de 1956 i dins els actes de Festa Major, es va celebrar el centenari de l’arribada del tren a Terrassa.[23] El Tren del Centenari va sortir del baixador de Torrebonica, carregat amb passatgers abillats amb vestimentes del segle XIX, i va fer la seva entrada a l’estació del Nord de Terrassa.[24]

1958

Edició filatèlica amb motiu del XVII Congreso Ferroviario Internacional
Fotograma del documental “El XVII Congreso Internacional de Ferrocarriles

El Tren del Centenari es va desplaçar fins a l’estació de Nuevos Ministerios a Madrid, encara en construcció i amb via única, per tal de participar en les celebracions del XVII Congreso Internacional de Ferrocarriles[25]. En aquesta ocasió, el Tren del Centenari es trobava estàtic a Nuevos Ministerios, a on va acabar el viatge d’autoritats, que es van desplaçar en un tren arrossegat per la locomotora 1809[26].

1961

El Escorial, 9 d’agost de 1961. Foto: Javier Aranguren, del llibre Automotores Españoles, pàg. 204

El Tren del Centenari s’utilitza el dimecres 9 d’agost per celebrar el centenari de la línia Madrid-El Escorial, fent entrada a aquesta darrera estació.[27]


El dia 16 de setembre es commemora el centenari de l’arribada del primer tren a Saragossa, i es fa amb l’arribada del Tren del Centenari a la estació de Zaragoza-Arrabal, on fou rebut per les autoritats i una gran quantitat de públic.[28] El tren portava viatgers vestits d’època i va fer el recorregut des de Barcelona, fent celebracions a diverses estacions del trajecte.[29]

1962

El Tren del Centenari a Bilbao. 1962.
Revista “Charlas del oficio” núms. 9 i 10, 1962. Portada.

Del 4 de març al 6 de març del 1962, el Tren del Centenari participa, com a complement, al Ralli de Sitges d’aquell any.[30][31]


El 4 de setembre del mateix any, la composició està present al Centenari de l’arribada del ferrocarril a Bilbao.[32][33][34] En aquesta ocasió, a les evidències gràfiques, tot i ser en blanc i negre, podem observar un canvi en la decoració de la locomotora Mataró. Continuen sense apreciar-se rivets al cos de la locomotora, però la topera mostra un color molt més clar que el cos, i els topalls per contra més foscos. Això podria ser ja compatible amb els colors, groc per a la topera i vermell per als topalls, que apreciarem que llueix la locomotora més tard.

1963

Fotograma del NO-DO. Arribada del Tren del Centenari a León. 1963.
La Vanguardia, 25 d’agost de 1963, pàg. 7.

Amb motiu d’una exposició ferroviària de maquetes a l’estació Venta de Baños, entre el 29 d’agost i el 12 de setembre de 1963, hi havia la intenció de que el viatge d’autoritats de Venta de Baños a Palència, el dia 29 d’agost, es fes amb el Tren del Centenari[35]. Tot i no trobar fons escrites o gràfiques que ho constatin, es dona per cert que així va ser, més tenint present que el Tren del Centenari era present a Palència al novembre.


Per a la celebració del centenari del ferrocarril de Palència a León, la composició dur a terme el viatge, el dia 9 de novembre de 1963, entre Palència i León, amb parades a Sahagún i Palanquinos. Els passatgers van anar vestits d’època, i a la locomotora se li va afegir al frontal un cartell que deia “El Tren del Centenario 1863-1963”.[36][37][38]

1964

ABC, 11 d’agost de 1964, pàg. 10.

El dia 10 d’agost participa al centenari de l’arribada del ferrocarril a Huesca.[39]


En primer terme el tren francès i al fons el tren espanyol. Blanco y Negro, 5 de setembre de 1964, pàg. 30.
Banderola commemorativa del centenari del enllaç Irun-Hendaia

L’agost d’aquest any es va commemorar els cent anys de l’arribada del ferrocarril a la frontera francesa per Irun i el seu enllaç amb Hendaia. L’acte rememorava la inauguració de la línia Madrid-Irun, el 15 d’agost de 1864, presidida per la reina Isabel II.[40]

La celebració va ser clausurada el diumenge dia 30 d’agost amb l’arribada dels dos trens del centenari, francès i espanyol, pel matí a Irun i per la tarda a Hendaia, amb viatgers abillats d’època.[41][42]

1965

Locomotora Mataró al dipòsit de Cerro Negro. 22 d’abril de 1965.
Locomotora Mataró al dipòsit de Cerro Negro. 22 d’abril de 1965.

Hi ha evidències gràfiques de la presencia de la locomotora Mataró a Madrid, als Tallers del dipòsit de Madrid Atocha, durant el més d’abril d’aquest any. La topera es continua mostrant d’un color netament clar.

1967

Locomotora Mataró. Tortosa, 1 de maig de 1967. Foto: James M. Jarvis.
Locomotora Mataró. Tortosa, 1 de maig de 1967. Foto: James M. Jarvis.

El 1967, i mercès a unes excel·lents fotografies de James M Travis, trobem evidència dels colors que ostentava la locomotora Mataró, comprovant que el cos es manté en color verd fosc, però la topera es mostra en color groc i els topalls en color vermell, tal com s’insinuava a les imatges en blanc i negre des de 1962.

El dia 6 de maig participa als actes de celebració del centenari de la arribada del ferrocarril a Tortosa.[43][44]


Fotograma reportatge: Congrés MOROP a Bilbao el setembre de 1967. Autor Julián de Elejoste Benito del Valle.
El Tren del Centenari a Bilbao. 1967.

La composició va participar a l’Exposició del Congrés MOROP a Bilbao entre els dies 3 i 9 de setembre de 1967. En aquest cas disposem de les evidencies en color de la seva estada, mitjançant un reportatge filmat, obra de Julián de Elejoste, i a on podem veure que la locomotora llueix la topera en color vermell, que serà el color que mantindrà fins a l’actualitat.[45] El reportatge té l’interès de mostrar les locomotores que van participar a aquesta exposició.

1969

Arribada del tren del centenari a Tortosa. Via Libre, núm. 71, novembre de 1969.

Al mes de novembre participa a la celebració del centenari de la línia de ferrocarril de Tarragona a València.[46] La revista Via Libre va publicar un reportatge incloent una imatge del pas de la composició per Tortosa.


Després d’aquest viatge la locomotora va quedar avariada i el tren va restar apartat una temporada. A partir d’aquest moment el tren només va fer aparicions esporàdiques de forma estàtica a les celebracions.

1970

Preserved Steam Locomotives of Western Europe – Vol 2, P. Ransome-Wallis. 1971

En aquest any hi ha constància de que la locomotora Mataró, juntament amb els cotxes de la composició del Tren del Centenari, estaven emmagatzemats a les dependències de Cuenca.[47]

Cal recordar que, des de l’any anterior, la locomotora no es trobava en condicions de realitzar viatges per ella mateixa.

 

1971

La Vanguardia, 27 de març de 1971, pàg. 33.

El dia 20 de juny el Tren del Centenari havia de realitzar un viatge de Port-Bou a Mataró com a comiat a la màquina de vapor, i així ho va anunciar La Vanguardia[48].

No obstant això, el mal estat comentat de la locomotora va impedir que pogués realitzar el viatge, pel qual es va emprar una locomotora de vapor, de les darreres que encara quedaven en servei.

Durant tot el trajecte es realitzen actes de celebració. En arribar a Mataró, a les nou de la nit, es realitza un homenatge a Miquel Biada, promotor de la primera línia de ferrocarril de la península.

1972

El setembre de 1972 es va celebrar a Barcelona la 19a edició del Congrés MOROP. Per a aquesta ocasió, es va aplegar al voltant de la placa giratòria de l’antic dipòsit de Vilanova i la Geltrú una exposició temporal de locomotores de vapor, elèctriques i cotxes de viatgers, i, entre aquells elements, la composició completa del Tren del Centenari.[49]

1973

Tren del Centenari estacionat a Mataró. Fons Cuyàs. Institut Cartogràfic de Catalunya.
Mataró. El públic visitant el Tren del centenari. 28 d’octubre de 1973. Fototeca Museo del Ferrocarril de Asturias.

El tren participa als actes del 125è aniversari del ferrocarril a Mataró, estacionat de forma estàtica a Mataró del divendres 26 al diumenge 28 d’octubre.[50]

La Vanguardia reflecteix el fet amb aquestes paraules:

Es digno también de mención el hecho de que la Renfe se ha asociado a estas fiestas trayendo el popular tren del centenario a nuestra ciudad. Situado desde la noche del viernes, en la vía 0 de la estación, han sido centenares las personas que han acudido a contemplarlo y, especialmente, a fotografiarlo. La presencia de este tren en Mataró, ha dado motivo a numerosas evocaciones de aquella memorable jornada de hace 25 años, con motivo del centenario, en que se electrificó la línea Barcelona-Mataró, llegando a esta ciudad este tren, reproducción del primero de la península, y cuya máquina lleva el nombre de ‘Mataró’

1974

Segell del 125 Aniversari del ferrocarril Barcelona-Mataró. Fons: Xavier Nubiola

El 2 d’abril d’aquest any es produeix l’emissió d’un segell de 2 pessetes amb motiu del “125 Aniversari del ferrocarril Barcelona-Mataró”, amb l’efigie de la locomotora Mataró i del promotor de la línia D. Miguel Biada Bunyol.[51]


La Vanguardia, 7 d’abril de 1974, pàg. 31.
Sobre del 125 Aniversari del ferrocarril Barcelona-Mataró. Fons: Xavier Nubiola

El 6 d’abril de 1974 es va celebrar un acte académic al Saló de Cent del Palau Municipal, presidit pel director general de Correus i Telecomunicacions, per celebrar la Substitució de la Diligència pel Ferrocarril. Acabat l’acte algunas personalitats van muntar en la «Diligència de Igualada» que es trobava a la Plaça de Sant Jaume, per a dirigir-se a l’Estació de França, a on els esperaba el «Tren Especial Commemoratiu», per a assistir al sopar de clausura al Castell de Mata, recorrent el mateix itinerari del primer ferrocarril fins a Mataró, i disposant de un matasegells especial ambulant.

Aquest viatge havia d’haver-se fet amb la composició del Tren del Centenari, tal com va anunciar la Vanguardia[52], però va haver de ser subtituït per una altra composició en estar la locomotora Matarò avariada.

1977

Portada de La Vanguardia, 30 d’octubre de 1977.

El dia 30 d’octubre el Tren del Centenari va ser desplaçat a Figueres per a participar, de forma estàtica, a la cloenda dels actes conmemoratius de l’arribada del “Camí de Ferro” a la capital de l’Alt Empordà. El centre d’Iniciatives Turístiques de Figueres, amb la col·laboració del Casino Menestral Figuerenc i de l’Ajuntament, van desenvolupar un programa que celebrava l’arrivada, el 28 d’octubre de 1877.[53]

1978

La Vanguardia, 19 de gener de 1978, pàg. 27.
Part de material exposat a Port-Bou. Fons E. Dolcet.

El dia 22 de gener, dins dels actes del centenari de l’arribada del ferrocarril a Portbou, el tren forma part d’una exposició estàtica on hi ha locomotores tant franceses com espanyoles.

Per a la celebració es van noliejar per a aficionats espanyols i francesos dos trens, un des de Barcelona i l’altre des de Montpelier, amb arribada simultània a Figueres. La composició espanyola estava conformada per dues locomotores Mikado, un furgó-correus (amb mata-segells ambulant), onze cotxes de passatgers i un cotxe saló. L’expedició francesa va fer el viatge en un Turbo-Tren.

L’exposició de material va incloure, entre altres:

  • El Tren del Centenari
  • Una locomotora “Confederació”
  • Una locomotora “Muntanya”
  • Una locomotora elèctrica “1000” del Transpirinenc
  • Una locomotora elèctrica “7000”

Per part de la delegació francesa, es van exposar tres locomotores elèctriques i dues dièsel.[54]

1980

Vista aéria del dipòsit de Vilanova. En front del pont s’aprecia el tren del centenari. La Vanguardia, 24 de setembre de 1975, pàg. 36.

Un cop es va celebrar el Congrés MOROP l’any 1972, els vehicles de la mateixa, presents al dipòsit de Vilanova i la Geltrú, van quedar apartats i les edificacions tancades fins al 1980[55], any en què els diferents organismes públics implicats (RENFE, Generalitat de Catalunya i Ajuntament de Vilanova i la Geltrú) es van interessar per la creació d’un Museu del Ferrocarril a Catalunya.[56] Al cap de poc temps l’Ajuntament de Vilanova i la Geltrú va incorporar-se al conveni de col·laboració i es va començar a preparar el projecte.

Finalment la Generalitat va rehabilitar l’edifici de la rotonda i Renfe es va encarregar de restaurar els vehicles i adequar l’espai. El Museu es va inaugurar el 5 d’agost de 1990.[57]

La composició del Tren del Centenari va quedar a partir de llavors inclosa en el catàleg del Museu del Ferrocarril.

1981

Tren del Centenari, Exposició Trens i Estacions, Barcelona Terme, 1981. Foto: Luís Rentero Corral.
Exposició Trens i Estacions. Estació de França, 1981. Foto Juan Cobes.

Del 31 de gener al 1 de març es va celebrar al Mercat del Born de Barcelona l’exposició “Trens i Estacions” on es van exposar diverses peces ferroviàries, metros i tramvies, així com la col·lecció “Le temps des gares” del Centre Georges Pompidou de París. Al mateix temps, a les vies 8 i 9 de la veïna Estació de França s’hi van exposar diverses locomotores elèctriques i de vapor, a més de la composició del Tren del Centenari.[58]

En aquesta exposició, la locomotora Mataró lluirà el rivetejat groc a la seva carrosseria. És en aquesta celebració que es pot constatar per primera vegada aquest aspecte de la locomotora.


La locomotora Mataró abans de ser col·locada a la via a l’estació de Mollet-St. Fost. 12 de novembre 1981. Foto Joan Buxó.

Després de l’interès despertat pel Tren del Centenari durant l’exposició “trens i Estacions”, es va decidir la seva reparació, per a la qual cosa la Mataró es va traslladar als tallers Condel de La Llagosta. Les reparacions efectuades inclogueren el canvi dels tubs de la caldera, el seu re-trimbat i una posada a punt general.[59]

El dia 13 de novembre la Mataró va efectuar una circulació de proves, d’anada i tornada, entre l’estació de Mollet i la de Barcelona Terme, amb total satisfacció[60], raó per la qual a l’endemà es va traslladar pels seus mitjans, arrossegant els tres cotxes del Tren del Centenari, fins a Reus a on participaria a l’aniversari de la línia Reus-Tarragona.[61]


Portada Via Libre, desembre 1981.
Dipòsit de Tarragona, 15 de novembre de 1981. Foto: Jaume Roca Llauró.

El 15 de novembre es va commemorar el 125 aniversari de la inauguració de la línia Reus a Tarragona amb la participació del tren del centenari, que va transportar, com de costum, passatger vestits d’època. L’acte va ser presidit per les primeres autoritats provincials i el director de la 5a Zona de RENFE[62].


El 29 de desembre realitza el recorregut Tarragona-Vilanova amb motiu del centenari d’aquesta línia.

1982

El dia 23 de setembre es fa un viatge des de Mataró fins a Calella per a celebrar les festes d’aquesta darrera localitat.

1983

La Vanguardia, 23 de febrer de 1983, pàg. 20.
La Vanguardia, 31 de gener de 1983, pàg. 15.

El 30 de gener el Tren del Centenari va efectuar el viatge commemoratiu de l’arribada del ferrocarril a Valls. El tren va sortir de Vilanova i la Geltrú i, havent recollit els passatgers vestits d’època a Picamoixons, va arribar a la Estació de Valls sent rebut per uns pilars de benvinguda a la mateixa andana, aixecats pels castellers de les colles locals: Colla Vella i Xiquets de Valls.[63][64]


El diumenge 27 de febrer es va dur a terme el célebre Ralli de Sitges. En aquesta ocasió es celebrava la XXV edició del Ralli; per aquest motiu es va comptar amb la presencia del Tren del Centenari, que va sumar-se a la festa.[65]


El dia 30 de abril, es va dur a terme un viatge commemoratiu del centenari de la inauguració de la línia Oviedo a Trubia, de 12,916 kilòmetres. La sortida des d’Oviedo es va efectuar a les 10.30, amb el “Tren del Centenario”, i es va emetre un billet en el que estaven impreses les dues dates 1883-1983. En arribar a Trubia, al “Casino Militar”, es va instal·lar una estafeta de correus amb segell commemoratiu de la data celebrada.un cop acabat el viatge, la “Mataró” va tornar a Oviedo, i, al dia següent, es va efectuar també un viatge fins Lugo de Llanera, en el que van participar tots els membres dels “Amigos del Ferrocaril de Asturias” que no van poder viatjar en el tren del centenari a Trubia per falta de places.[66]


Fotograma del reportaje ‘Centenario FFCC Palencia-A Coruña – Monforte de Lemos 1-9-1983’

El dia 1 de setembre d’aquell any es va celebrar el 100é Aniversari del ferrocarril de Palencia a A Coruña, amb la participació de la composició del tren del centenari, que va fer el tram Puebla de Brollón-Monforte de Lemos[67]. RENFE va realitzar un vídeo de la celebració, que mostra la presencia del tren del centenari a la mateixa, i que està publicat per gentilesa de l’associació AMAFER.[68]

El dia 5 de setembre, un cop acabada la celebració a Monforte de Lemos, el Tren del Centenari va ser fotografiat, de tornada, al seu pas per Aranda del Duero.[69]

1984

El 17 d’octubre de 1984 es van celebrar els actes oficials de commemoració de la Rampa de Pajares amb el centenari de la inauguració del recorregut ferroviari entre Puente de los Fierros i Busdongo. A l’acte van participar ell reis d’Espanya i la infanta Elena que van viatjar, entre Busdongo i la boca lleonesa del túnel de La Perruca, en el Tren del Centenari. Allà es va realitzar l’acte de commemoració propiament, descobrint un monòlit amb una placa recordatòria. A mode de anècdota cal destacar la polèmica pel fet de que va sonar l’himne del Regne de León en lloc de l’himne de la comunitat de Castella i León.[70]

1985

Fotograma del programa “El Tren” de RTVE

Aquest any, el Tren del Centenari, desplaçat a Tarragona, va participar en el rodatge d’un dels episodis del programa musical d’entreteniment “El Tren”, produït per RTVE i presentat per l’actor Pepe Sancho.

Per a aquesta ocasió, la cantant Olga Ramos interpreta “la canción del Rhin” a la marquesina de la locomotora Mataró al costat del maquinista en Jaume Circuns.[71]

1987

Fotograma de la filmació del 150 aniversari del ferrocarril a Cuba. Prudencio Alvarez.

El dia 11 de novembre el Tren del Centenari realitza un viatge des de Madrid-Chamartín fins a Madrid-Delicias per a commemorar el 150 aniversari del ferrocarril a Cuba.[72][73]

1988

El Tren del Centenari a l’exposició “Las formas de la velocidad”. Sevilla 1988. Foto Mario Marín.
El Tren del Centenario a Sevilla, sota l’arc del pont. Foto Juan José Romero. (*)

Participa a la exposició ‘La Forma de la Velocidad’ a Sevilla del 19 de setembre al 15 d’octubre. Aquesta exposició tenia com a objectiu mostrar l’evolució del transport terrestre a Espanya i al món.

Per a traslladar tot el material al lloc de la exposició, als molls del Guadalquivir a prop del pont de Triana, es van haver de fer servir diverses plataformes de carretera i grues de gran tonatge. Tota la operació va durar prop d’una setmana.[74] El tren del Centenari va quedar exposat sota el pont per on, en el passat, havien transcorregut les vies.


Fotograma de la serie “El obispo leproso”, capítol 6. RTVE.
El Tren del Centenari en el centenari de la UGT. 26 de novembre de 1988. Foto Montserrat Acero.

El 26 de novembre el Tren del Centenari participa en un viatge de Barcelona a Mataró en commemoració del centenari de la Central Sindical de UGT.[75]. En acabar la celebració la locomotora Mataró va ser traslladada als tallers Caldelsa per a una revisió i posta a punt[76].


Entre finals de 1988 i principis de 1989, el tren del centenari participa en el rodatge de la serie de RTVE “El Obispo Leproso”. La serie va ser estrenada a la primera cadena de TVE el dia 23 de novembre de 1990[77].

1989

A principis de l’any 1989, en data no precisada als autors d’aquest document, es produeix un canvi en la decoració de la topera de la locomotora Mataró, dons queda suprimida la lletra «O» final de la inscripció “TREN DEL CENTENARIO”, passant a catalanitzar el seu nom en la forma que ostenta fins a l’actualitat: “TREN DEL CENTENARI”. Els successius documents gràfics de la locomotora així ho confirmen.

El dia 5 de març es celebra el 125è aniversari de l’arribada del ferrocarril a Montblanc amb l’arribada del Tren del Centenari.[78] En tren va sortir de Reus pels seus medis, però va haver d’arribar a Montblanc auxiliat per la locomotora elèctrica 250.602.[79]


El dia 31 de maig el Tren del Centerai és l’ultima composició que va circular per l’estació de rodalies de l’estació de França, en fer un viatge especial desde l’estació fins al pas a nivell del pont de Pallars. Després es va procedir a l’aixecament del primer carril del tram de Marina, tancant amb aquesta cerimonia l’Estació de França per ser reformada de cara a les olimpíades de Barcelona’92, i per procedir a la demolició de l’estació de rodalies annexa.[80]

1990

La Vanguardia, 1 d’agost de 1990, pàg. 26.
Viatge del Tren del Centenari amb motiu de l'apertura del Museu del Ferrocarril de Vilanova. 3 d'agost de 1990. Foto Jordi Rallo.
Viatge del Tren del Centenari amb motiu de l’apertura del Museu del Ferrocarril de Vilanova i la Geltrú. 3 d’agost de 1990. Foto Jordi Rallo.

El dia 3 d’agost de 1990, coincidint amb la festa major de Vilanova, el recinte del dipòsit de Vilanova i la Geltrú va obrir les portes al públic. Aquestes havien estat tancades des de l’any 1972, divuit anys abans, amb motiu de l’exposició pel Congrés del MOROP a Barcelona.[81] Amb aquesta obertura de portes es va celebrar la inauguració del Museu del Ferrocarril de Catalunya – Vilanova i la Geltrú.[82]

Bresolant la celebració es van efectuar tres composicions commemoratives que van confluir a Vilanova:

  • Des de Tarragona es va desplaçar una composició encapçalada per la Garrafeta.
  • Des de Terrassa una segona composició arrosegada per la Mikado 141F2413.
  • I des de Barcelona el tren del Centenari amb la locomotora Mataró.

Anecdòticament, com es pot apreciar a la imatge mostrada, la Mataró va recuperar per a aquest esdeveniment la lletra «O» de la seva topera, que havia estat preservada.

1992

La locomotora Mataró a la re-inauguració de l’Estació de França. Foto: Ferran Armengol.

L’abril de 1992, es va reinaugurar l’Estació de França, que havia estat tancada des del 1988 per a reformes estructurals. A la celebració de la reapertura va participar de forma estàtica la locomotora Mataró sola, sense la composició del tren del centenari.

1997

La Vanguardia, 22 d’octubre de 1997, pàg. 6 del suplement Barcelona.
El Tren del Centenari a Mataró, a la presentació dels actes previstos pel 150 aniversari del ferrocarril. Foto: Juanjo Olaizola, Archivo Euskotren/Museo Vasco del Ferrocarril

El diumenge 26 d’octubre de 1997, el Tren del Centenari participa a la presentació a Mataró d’un ambiciós calendari d’actes, elaborat per l’Ajuntament de Mataró i la Fundación de los Ferrocarriles Españoles, per a celebrar el 150 aniversari del primer ferrocarril espanyol[83][84]. El Tren del Centenari va ser rehabilitat per a aquesta ocasió.

Van assistir a l’acte, el president de la Generalitat, Jordi Pujol, el president de RENFE i de la Fundación de los Ferrocarriles Españoles, Miguel Corsini, i dels alcaldes de Barcelona i Mataró, Joan Clos i Manuel Mas, el conseller de Política Territorial i obres Públiques, Pere Macias, entre d’altres autoritats. La comitiva va sortir de l’Estació de Sants a les 11:15 hores, arribant a Mataró a les 12 menys 5, on es va visitar el Tren de l’Centenari, que ja era a l’Estació de Mataró i es va poder visitar pel públic que ho desitgés durant tot el dia. El tren es va portar arrossegat de Vilanova el dia anterior i es va guardar al costat de la subestació transformadora, per simular la seva arribada de Barcelona pels seus propis mitjans. L’acte de presentació de l’calendari es va celebrar a Can Palauet, on Pere Macias va dir que «El soterrament o trasllat de la via, juntament amb la carretera Nacional II, és una prioritat per a la Generalitat», donant per acabats els actes oficials a les 13:00 hores. A l’any següent es va celebrar el centenari com estava programat, però per a sorpresa de tots, sense assistència d’autoritats ni del Tren de l’Centenari, que es va quedar a l’Exposició de Barcelona muntada a l’estació de França.

Xavier Nubiola

1998

El Pais, 29 de novembre de 1998.
El Tren del Centenari a l’estació de França pel 150 aniversari del ferrocarril. Foto: Ferran Armengol.
Arribada del Tren del Centenari a l’estació de França pel 150 aniversari del ferrocarril. Foto: Ferran Armengol.

Celebració dels 150 anys del ferrocarril a Espanya, amb participació de forma estàtica a l’exposició de Barcelona a l’Estació de França. [85]

2003

Tren del Centenari, 10 d’octubre de 2003. Foto: Marc Filella

El dia 11 d’octubre participa a la commemoració dels 125 anys de la línia Barcelona-Portbou a l’Estació de França de Barcelona.


Expotren de Comfersa. 28 de novembre de 2003. Foto: Marc Filella
Tren del Centenari. 28 de novembre de 2003. Foto: Marc Filella

El 29 i 30 de novembre participa de forma estàtica a una exposició sobre les obres públiques a Catalunya a l’Estació de França de Barcelona, conjuntament amb el tren Expotren de Comfersa.

2004

Locomotora Mataró. 14 de març de 2004. Foto: Marc Filella
Maniobrant el Tren del Centenari a Vilanova i la Geltrú per assistir a l’acte. 06 de març de 2004. Vídeo: Marc Filella.

Del 6 al 14 de març està exposada a la Estació de França conjuntament amb la locomotora Alsthom 7652 i els cotxes Lucky del Museu del Ferrocarril de Vilanova, per fer d’escenari per a un dinar.

Mentre aquest material estava exposat es van produir els atemptats del dia 11 de març a Madrid-Atocha. Es van posar crespons negres a la marquesina de la Mataró com a mostra de dol, tal com es pot veure a la fotografia del dia 14.


Tren del centenari. 23 de juliol de 2004. Foto: Marc Filella.

Durant el mes de juliol es celebren els 150 anys de la línia Barcelona-Granollers.

El dia 22 el tren viatja des de Sant Andreu Comtal fins a Montcada i Reixac.[86]

L’endemà, 23 de juliol, es desplaça fins a Granollers-Centre.[87]


El 21 de novembre es celebren els 125 anys de l’arribada del ferrocarril a Molins de Rei. El Tren del Centenari fa un viatge commemoratiu entre L’Hospitalet de Llobregat i Molins de Rei.[88]


El 25 de novembre el Tren del Centenari va participar a una exposició a l’Estació de França juntament amb altre material del Museu del Ferrocarril.

2005

El dia 7 de maig es desplaça des de Sant Andreu Comtal fins a Cerdanyola del Vallès per celebrar el 150è aniversari de l’arribada del ferrocarril a aquesta localitat.

El Tren del Centenari va sortir de l’estació barcelonesa de Sant Andreu Comtal, transportant a diversos convidats institucionals. Després d’una primera parada a l’estació de Cerdanyola-Ripollet, la composició va continuar fins arribar a la de Cerdanyola-Universitat.

2006

Fotograma del vídeo “Vapor ARMF Mataró”

Aquest any la Mataró és traslladada als tallers d’ARMF, a Lleida, a on serà sotmesa a una reparació i posada a punt dels elements deteriorats de la caldera.

Els treballs efectuats van incloure la neteja de tots els elements daurats, i un repintat que va restiturir la locomotora a un color verd més fosc i més proper a l’original, perdent el verd excessivament clar que havía lluït els darrers anys.[89]


El dia 7 d’octubre es desplaça a Reus per a participar als actes dels 150 anys de l’arribada del ferrocarril a Tarragona. Al dia següent va fer el viatge commemoratiu entre Reus i Tarragona.

En els actes del cap de setmana també hi van participar la Garrafeta de ARMF, la Ye-Ye del Museu de Vilanova i la 906 de l’Associació de Bilbao.[90]


El dia 16 de desembre realitza el trajecte Vilanova-Sitges com a cloenda del 125 aniversari de l’Arribada del Ferrocarril a Vilanova i la Geltrú.[91]

2008

El 17 de febrer es commemora el 125è aniversari del ferrocarril a Valls amb l’arribada del tren de la ARMF format per la Garrafeta, amb les dues locomotores dièsel de la sèrie 308 com a reforç, i el Tren del Centenari.

2012

La Mataró al taller d’ARMF, 2012. Foto: Jorge Almuni.
La Mataró al taller d’ARMF, 2012. Foto: Jorge Almuni.

La locomotora de vapor “Mataró” es va traslladar, el 23 d’agost de 2012, al taller de reparacions de Lleida[92] per una fuita d’aigua a l’autoclau. Quan es va fer una revisió més a fons es van diagnosticar pèrdues significatives d’espessor a les parets de la caldera, fent totalment impossible la seva utilització amb unes mínimes condicions de seguretat.

2013

Verkami: Recuperem la locomotora Mataró

Per a recuperar totalment la locomotora es va engegar un projecte de micromecenatge que va ser assolit el 7 de desembre d’aquest any.[93]

Es va reparar l’autoclau i es va canviar el sostre del fogar, permetent recuperar una part significativa de la caldera i evitar el progressiu deteriorament causat per la corrosió que es produïa pel rovell i òxid existent.

2014

La Mataró als tallers de l’ARMF, 2014. Foto: Jorge Almuni.

En una segona fase, es va plantejar el canvi dels tubs de la caldera, una revisió general i les proves de pressió obligatòries segons la legislació en vigor. Aquesta intervenció es va acabar el primer trimestre de 2014, la qual cosa va permetre al maig la circulació de la màquina de Lleida fins a Vilanova i la Geltrú i la seva encesa periòdica a les instal·lacions del Museu des del juny de 2014.

Fins l’actualitat

Encesa de la Mataró al Museu del Ferrocarril de Catalunya. Foto: Museu del Ferrocarril.

‘La Mataró’ s’encén tots els primers diumenges de mes per als visitants del Museu del Ferrocarril de Catalunya. La posada en marxa d’aquesta peça suposa tres hores de feina: encendre el foc, cremar la llenya, introduir el carbó, esperar a que s’escalfin els sis metres cúbics d’aigua i a que la pressió de la caldera sigui suficient per a que el vapor mogui la màquina. Sense dubte, és el principal atractiu del Museu aquestes jornades.


Agraïments:

Expressem l’agraïment a tots els socis de l’Agrupament Ferroviari de Barcelona que han participat en la cerca d’informació per a l’elaboració d’aquest article.

A més, també volem expressar el nostre agraïment, per la seva desinteressada col·laboració, a:

  • Ferran Armengol
  • Javier Fernández
  • Mario Marín
  • Xavier Nubiola
  • Luis Rentero

Notes:

Notes:
1 La locomotora Mataró i l’Exposició Commemorativa del primer centenari del ferrocarril d’Espanya. Agrupament Ferroviari de Barcelona
2 La Vanguardia, 24 d’octubre de 1948, pàg. 1.
3 La Vanguardia, 18 de desembre de 1948, pàg. 9.
4 La Vanguardia, 24 de novembre de 1948, pàg. 5.
5 La Vanguardia, 26 de novembre de 1948, pàg. 9.
6 Vídeo: 100 años del ferrocarril. RTVE
7 La Vanguardia, 18 de desembre de 1948, pàg. 8.
8, 9 La Vanguardia, 14 de juny de 1949, pàg. 5.
10 ABC, 13 d’agost de 1949, pàg. 13.
11 El Comercio (Gijón), 14 d’agost de 1949, pàg. 6.
12 ABC, 10 de febrer de 1951
13 NO-DO núm. 464B, 26 de novembre de 1951
14 La Vanguardia, 14 de novembre de 1951, pàg. 4
15 La Vanguardia, 22 de maig de 1952, pàg. 8.
16, 19 La Vanguardia, 08 d’agost de 1954, pàg. 15.
17 La Vanguardia, 17 d’agost de 1954, pàg. 20.
18 NO-DO núm. 609B, 6 de setembre de 1954
20 Tengo muchos recuerdos vividos en esta estación. Edición digital del Diario del Alto Aragón
21 Els viatges del Tren del Centenari, any 1981. Agrupament Ferroviari de Barcelona.
22 La Vanguardia, 16 de juny de 1956, pàg. 25.
23 La Vanguardia, 1 de juliol de 1956, pàg. 21
24 Joaquim Verdaguer i Caballé, El Tren del Nord (2): El centenari del tren.
25 Visita del XVII Congreso Internacional de Ferrocarriles al depósito de Cerro Negro. Fons AFB
26 Documental: El XVII Congreso Internacional de Ferrocarriles, Comisión local del Congreso
27 Javier Aranguren, Automotores Españoles, pàgs. 203 i 204
28 La Vanguardia, 17 de setembre de 1961, pàg. 6
29 Carlos Urzainqui Biel, Tren del Centenario
30 La Vanguardia, 04 de març de 1962, pàg. 40.
31 La Vanguardia, 06 de març  de 1962, pàg. 21.
32 “Charlas del oficio” núms. 9 i 10, 1962. Pàg. portada i contraportada.
33 La Vanguardia, 04 de setembre de 1962, pàg. 1.
34 NO-DO núm. 1027B, 10 de setembre de 1962
35 La Vanguardia 25 d’agost de 1963, pàg. 7.
36 La Vanguardia, 10 de novembre de 1963, pàg. 7
37 La Vanguardia, 01 de novembre de 1963, pàg. 44.
38 NO-DO núm. 1089A, 18 de novembre de 1963
39 ABC, 11 d’agost de 1964, pág. 10
40 La Vanguardia, 26 d’agost de 1964, pàg. 5.
41 La Vanguardia, 1 de setembre de 1964, pàg. 4.
42 Blanco y Negro, 5 de setembre de 1964, pàgs. 30 a 33.
43 La Vanguardia, 24 de març de 1967, pàg. 23
44 La Vanguardia, 7 de maig de 1967, pàg. 37
45 Julián de Elejoste i Gustavo Vieites. “La locomotora Mataró y el tren del Centenario – M.O.R.O.P. – BILBAO – (1967)”. YouTube
46 Via Libre, núm. 71, novembre 1969
47 Preserved Steam Locomotives of Western Europe – Vol 2, P. Ransome-Wallis, pàg. 92. 1971
48 La Vanguardia, 27 de març de 1971, pág. 33
49 César Ariño. MOROP 1972. Locomotoras en silencio
50 La Vanguardia, 30 d’octubre de 1973, pág. 36
51 Ángel Izar de la Fuente Régil , Boletín nº 20 de la Agrupación Filatélica de Ceuta
52 La Vanguardia, 07 d’abril de 1974, pàg. 31
53 La Vanguardia, 30 d’octubre de 1977, pàgs. 1 a 3
54 La Vanguardia, 19 de gener de 1978, pàg. 27
55 La Vanguardia, 24 de setembre de 1975, pàg. 36. Villanueva y Geltrú: El museo ferroviario, una realidad en peligro de desaparecer.
56 Una mica d’història. Museu del Ferrocarril de Catalunya
57 Ddaa. 20 anys del Museu del Ferrocarril. Vilanova i la Geltrú: Museu del Ferrocarril, novembre de 2010.
58 Generalitat de Catalunya, Ajuntament de Barcelona. Trens i Estacions. Exposició al Born i a l’Estació de França
59 Revista Carril, gener de 1982, núm. 7.1, pàg. 39
60 Revista Carril, gener de 1982, núm. 7.1, pàgs. 38 i 39
61 Revista Carril, setembre de 1990, núm. 31, pàg. 24
62 Via Libre, núm 215, desembre 1981
63 La Vanguardia, 1 i 2 de gener de 1983, pàg. 22.
64 La Vanguardia, 31 de gener de 1983, pàg. 15.
65 La Vanguardia, 23 de febrer de 1983, pàg. 20.
66 Amalia Julián. Jubilosa celebración del centenario de la línea Oviedo-Trubia. Via Libre, nº232, mayo 1983, pàg. 13 a 15.
67 Ángel Maestro, Josep Miquel. Las 141F de la RENFE. Las últimas locomotoras de vapor británicas
68 Video: Centenario FFCC Palencia-A Coruña_Monforte de Lemos 1-9-1983. Vimeo.
69 Tren del Centenario a su paso por Aranda. Año 1983. Cartelera Arandina.com
70 José Luis Fernández García. Objetivo Payares: El monolito de la Perruca.
71 Youtube: La Canción del Rhin  Olga Ramos. El Tren RTVE 1985
72 Trenes Hoy, desembre de 1987, núm. 9, pàgs. 86 i 87
73 Prudencio Alvarez Millán: “Tren Centenario en Madrid”. YouTube
74 Trenes Hoy, novembre de 1988, núm. 20, pàgs. 30 a 34
75 Mikel Iturrialde: “El ferrocarril español. El primer tren, locomotora Mataró 1985”. YouTube
76 Revista Carril, març de 1989, núm. 26, pàg. 64.
77 El Pais: ‘El obispo leproso’, nueva serie de TVE basada en dos obras de Gabriel Miró
78 Trenes Hoy, abril de 1989, núm. 25, suplement Noticias de la red, pàg. 6
79 Mikel Iturrialde: “El ferrocarril español. El primer tren, locomotora Mataró 1985”. YouTube
80 José Luis García: “170 años del primer tren en España. Barcelona-Mataró 1848-2018”. YouTube
81 La Vanguardia, 1 d’agost de 1990, pàg. 26.
82 La història d’un gran projecte. Museu del Ferrocarril de Catalunya – Vilanova i la Geltrú
83 Crònica de Mataró, 25/10/1997
84 La Vanguardia, 22/10/1997, pàg. 6, suplement Vivir a Barcelona
85 El País: Una exposición celebra el 150º aniversario del primer “caballo de hierro” español
86 La Xarxa, 22 de juliol de 2004: Montcada celebra el 150 aniversari de l’arribada del Tren del Centenari
87 CCMA: Granollers commemora els 150 anys de l’arribada del ferrocarril
88 La Vanguardia, 18 de novembre de 2004, suplement Vivir, pàg. 15
89 ARMF: “Vapor ARMF Mataró”. YouTube
90 Trenscat: 150 aniversari de la línia Reus-Tarragona
91 Eix Diari: Festa de cloenda de l’Any del Ferrocarril a Vilanova
92 Flickr del Museu del Ferrocarril de Catalunya: Sortida de la Mataró per reparació
93 Verkami: Recuperem la locomotora de vapor Mataró