Locomotores-tènder 120-0211, 120/0221/0224, 120-0231/0232 i 120-0241

Dades de cerca:
Sèries de procedència: | Triano (17) i Bilbao a Portugalete (8 a 11 i 12 i 14) |
Fabricants: | Nasmyth Wilson i Sharp Stewart |
Anys de fabricació: | 1917, 1896 i 1901 |
Potència: | 374 C.V. |
Esforç tracció: | 3.955 Kgs. |
Velocitat màxima: | 80 Km/h. |
Rodatge: | 120T |
Diàmetre de rodes motrius: | 1.372 mm. |
Distància entre eixos motrius extrems: | 2.056 mm. |
Aquesta serie figura a l’àlbum de RENFE recollint les matrícules 120-0211, 120-0221 a 120-0224 i 120-0231 a 120-0232.
Aquestes set locomotores corresponen a les locomotores:
120-0211 | ex Triano 17 |
120-0221 a 120-0224 | ex Bilbao Portugalete 8 a 11 |
120-0231 a 120-0232 | ex Bilbao Potugalete 12 i 14 |
Les sis locomotores del Bilbao Portugalete formaven dues sèries, dons havien estat adquirides en dos moments diferents i amb petites diferències entre elles.

Però a més d’aquestes locomotores, la companyia va adquirir una nova locomotora idèntica a les quatre de la sèrie 8 a 11, numerant-la com a número 1, en reutilitzar aquesta matricula per haver sigut donada de baixa l’anterior locomotora que ostentava aquesta numeració. Aquesta locomotora podia haver estat matriculada com a 120-0225, junt amb les altres quatres similars, però abans de l’absorció per part de RENFE havia estat venuda al ferrocarril de Argamasilla a Tomelloso, a on va portar el número 6. A aquesta darrera companyia se li van aplicar unes petites modificacions que van poder confondre als classificadors del material rebut, de forma que finalment va rebre la matrícula 120-0241; però curiosament no va quedar reflectida a l’àlbum de RENFE sota cap sèrie.
Nosaltres hem volgut donar visibilitat a aquesta locomotora dintre de la sèrie que havia de ser la seva.
Més Informació:
Web Trenes y Tiempos: Historias del vapor (IX): Las locomotoras de viajeros del Portugalete y Triano en RENFE (120-0221/0224, 120-0241, 120-0231/0232 y 120-0211)