Locomotores i tènders 141-2101/141-2125 i 141-2201/141-2417

Dades de cerca:

Procedència:RENFE
Fabricants:North British, La Maquinista Terrestre, Euskalduna, Babcock & Wilcox i MACOSA
Anys de fabricació:1953, 1954 i 1960
Potència:2.000 C.V.
Esforç tracció:14.790 Kgs.
Velocitat màxima:90 Km/h.
Rodatge:141
Diàmetre de rodes motrius:1.560 mm.
Distància entre eixos motrius extrems:5.124 mm.

El 1948 RENFE va decidir l’adquisició d’un lot de cent noves locomotores per a serveis de trens de viatgers de mitja velocitat així com de mercaderies. Es va sol·licitar a la industria internacional el subministrament de cent jocs de peces per a altres tantes locomotores que es muntarien a les factories espanyoles. North British va acceptar però va posar com a condició ampliar la comanda en altres vint-i-cinc més que serien enviades a Espanya ja completament muntades.

RENFE va signar contracte amb La Maquinista Terrestre i Marítima, Babcock & Wilcox, Macosa i Euskalduna per a la fabricació de les cent locomotores a partir de les peces enviades, a raó de 25 per factoria. Les lliurades per North British integrarien la subsèrie 141-2101 a 2125, mentre que les muntades a Espanya formarien la 141-2201 a 141-2300.

El 1953 RENFE va ser autoritzada pel Govern per desenvolupar l’anomenat “Pla Laboral” en el qual es contemplava la construcció de, entre d’altres, 117 noves locomotores Mikado ja totalment procedents de la indústria nacional i fuelitzades de fàbrica. Aquestes es van integrar en la subsèrie 141F2301 a 141F2417.

La locomotora 141F2348 va ser triada per a dur a terme l’acte oficial de comiat de la tracció vapor a Espanya amb el seu apagat cerimonial.

Més Informació:

Web Trenes y Tiempos: Historias del vapor (CXLIV): “Mikados” por todas partes (RENFE 141-2101 a 141-2125 y 141-2201 a 141-2417)

Web Trenes y Tiempos: Historias del vapor (CXLV) Mikados (II): Despedida en Algodor y Ciudad Real

Web Trenes y Tiempos: Historias del vapor (CXLVI) Mikados (y III): Las que nos quedan

Dades de Preservació:

Algunes locomotores d’aquesta sèrie han estat preservades:

141F-2101(RENFE) Museu del ferrocarril de Catalunya Vilanova i la Geltrú (Barcelona)
141F-2104(RENFE) Universidad CARLOS III (E.T.S.I.I.) Leganés (Madrid)
141F-2111(RENFE) Museo del ferrocarril de Monforte de Lemos (Lugo)
141F-2124(ENDESA 'Escatrón') A.Z.A.F.T. (Zaragoza)
141F-2202(RENFE) Monument a Alzira (Valencia)
141F-2240(RENFE) Monument a Las Matas (Madrid)
141F-2263(RENFE) Estació de Arcos de Jalón (Soria)
141F-2295(RENFE) Univ. Politècnica ETSI Industrials (Valencia)
141F-2316(RENFE) Museo del ferrocarril de Delicias (Madrid)
141F-2326(RENFE) Factoria GEC-Alsthom, Albuixech (Valencia)
141F-2346(RENFE) Dipòsit de locomotores (León)
141F-2348(RENFE) Museu del ferrocarril de Catalunya Vilanova i la Geltrú (Barcelona)
141F-2351(RENFE) Monument a Elche (Alicante)
141F-2400(RENFE) Dipòsit de locomotores (Ciudad Real)
141F-2401(RENFE) Monument a Villarcayo-Horna (Burgos)
141F-2413(RENFE) Museo del ferrocarril de Delicias (Madrid)
141F-2415(RENFE) Monument a Albacete
141F-2416(RENFE) Museo del ferrocarril de Delicias (Madrid)
Les dades de Preservació han estat extretes de la web Locomotoras de Vapor Preservadas en España"