Locomotores-tènder 030-0232/030-0234

Dades de cerca:

Procedència:Mollet a Caldes (5, 6 i 7)
Fabricant:La Maquinista Terrestre
Any de fabricació:1887
Potència:432 C.V.
Esforç tracció:4.916 Kgs.
Velocitat màxima:60 Km/h.
Rodatge:030T
Diàmetre de rodes motrius:1.200 mm.
Distància entre eixos motrius extrems:3.900 mm.

La Maquinista Terrestre i Marítima va ser fundada el 1855 i entre els seus objectius ja es trobava el de construir locomotores de vapor, però no va ser fins a 1883 que va rebre l’encàrrec de construir les seves dues primeres locomotores, per al tramvia de Barcelona a Sant Andreu de via mètrica , números de fàbrica 1 i 2. En 1888 construeix les dues primeres locomotores d’ample ibèric, la “Palau” i la “Caldas”, per al ferrocarril de Barcelona a Sarrià, amb els números de fàbrica 5 i 6.

Les dues van ser venudes al ferrocarril de Mollet a Caldes, que va incorporar una tercera locomotora de les mateixes característiques. Les tres van arribar a RENFE.

La locomotora Palau va ser llogada a Hunosa, que finalment la va adquirir. En acabar la seva vida útil va estar preservada i destinada al Museu de la Mineria d’Asturies.

La Caldes va ser destinada al dipòsit de Poble Nou fins que va ser restaurada per a l’exposició de MOROP a Vilanova i la Geltrú, quedant allà per al futur Museu del ferrocarril.

Més Informació:

Viquipèdia: Locomotora de Vapor 030-0233

Web Trenes y Tiempos: Historias del vapor (LXII) Primeras huellas de la Maquinista en vía ancha (RENFE 030-0232 a 030-234)

Dades de Preservació:

Algunes locomotores d’aquesta sèrie han estat preservades:

030-0232(MC 5 'Palau') Museo de la Mineria (El Entrego)
030-0233(MC 6 'Caldas') Museu del ferrocarril de Catalunya Vilanova i la Geltrú (Barcelona)
Les dades de Preservació han estat extretes de la web Locomotoras de Vapor Preservadas en España"