Locomotores-tènder 030-0232/030-0234

Dades de cerca:
Procedència: | Mollet a Caldes (5, 6 i 7) |
Fabricant: | La Maquinista Terrestre |
Any de fabricació: | 1887 |
Potència: | 432 C.V. |
Esforç tracció: | 4.916 Kgs. |
Velocitat màxima: | 60 Km/h. |
Rodatge: | 030T |
Diàmetre de rodes motrius: | 1.200 mm. |
Distància entre eixos motrius extrems: | 3.900 mm. |
La Maquinista Terrestre i Marítima va ser fundada el 1855 i entre els seus objectius ja es trobava el de construir locomotores de vapor, però no va ser fins a 1883 que va rebre l’encàrrec de construir les seves dues primeres locomotores, per al tramvia de Barcelona a Sant Andreu de via mètrica , números de fàbrica 1 i 2. En 1888 construeix les dues primeres locomotores d’ample ibèric, la “Palau” i la “Caldas”, per al ferrocarril de Barcelona a Sarrià, amb els números de fàbrica 5 i 6.
Les dues van ser venudes al ferrocarril de Mollet a Caldes, que va incorporar una tercera locomotora de les mateixes característiques. Les tres van arribar a RENFE.
La locomotora Palau va ser llogada a Hunosa, que finalment la va adquirir. En acabar la seva vida útil va estar preservada i destinada al Museu de la Mineria d’Asturies.
La Caldes va ser destinada al dipòsit de Poble Nou fins que va ser restaurada per a l’exposició de MOROP a Vilanova i la Geltrú, quedant allà per al futur Museu del ferrocarril.
Més Informació:
Viquipèdia: Locomotora de Vapor 030-0233
Web Trenes y Tiempos: Historias del vapor (LXII) Primeras huellas de la Maquinista en vía ancha (RENFE 030-0232 a 030-234)
Dades de Preservació:
Algunes locomotores d’aquesta sèrie han estat preservades:
030-0232 | (MC 5 'Palau') Museo de la Mineria (El Entrego) |
030-0233 | (MC 6 'Caldas') Museu del ferrocarril de Catalunya Vilanova i la Geltrú (Barcelona) |