Locomotores i tènders 241-4001/241-4066

Dades de cerca:

Sèries de procedència:Norte (4601-4656) i
Norte (4691-4699)
Fabricants:Hanomag, Euskalduna, Babcock & Wilcox i La Maquinista Terrestre
Any de fabricació:1925
Potència:2.450 C.V.
Esforç tracció:14.500 Kgs.
Velocitat màxima:115 Km/h.
Rodatge:241
Diàmetre de rodes motrius:1.750 mm.
Distància entre eixos motrius extrems:5.550 mm.

En 1924 Norte va publicar un concurs sol·licitant 6 locomotores del tipus 241 per arrossegar amb una bona velocitat els seus trens de passatgers, cada vegada més pesats, i que es defensessin també amb soltesa a les rampes per tal d’evitar en la mesura possible les dobles traccions o els canvis de locomotora.

El concurs per subministrar 6 locomotores va ser guanyat per la factoria alemanya Hanomag. Vistos els bons resultats, es va decidir la continuació de la sèrie, tot i que les locomotores tenien ja de ser construïdes a Espanya. La construcció es va repartir entre Euskalduna, Babcock & Wilcox i La Maquinista Terrestre i Marítima. D’aquesta manera la sèrie va quedar integrada per 50 locomotores més construïdes totes elles a Espanya entre 1927 i 1930.

D’altra banda, a la vista de l’èxit d’aquestes locomotores, la Companyia d’Andaluces adquirir entre 1927 i 1929 un lot de deu idèntiques a les de Norte, llevat que el lloc de conducció estava situat a la dreta, de les quals cinc van ser construïdes per B & W i altres cinc per Euskalduna. Van constituir la sèrie 4301-4310.

Atès l’insuficient reforç de les infraestructures de les línies d’Andaluces on podrien haver-se utilitzat, el seu aprofitament era molt baix i no van resultar rendibles. Ferrocarriles del Estado es va interessar per elles i finalment adquirir cinc per a la línia de Múrcia a Caravaca, mentre que les altres cinc van ser traspassades en algun moment a Norte. En el Múrcia-Caravaca tampoc van ser aprofitades convenientment i finalment es van traspassar igualment a Norte. Allà les deu màquines d’Andaluces van rebre en conjunt la numeració 4690-4699 atès que Norte, de cara a una futura ampliació de la seva dotació de “muntanyes”, havia reservat els números intermedis. Se les va denominar col·loquialment com “muntanyes andaluses”.

Un cop traspassades a RENFE, aquesta les va reunir numerant-les correlativament.

Més Informació:

Web Trenes y Tiempos: Historias del vapor (CXXVIII): Las magníficas “Montaña” de Norte (Norte 4601 a 4656 y 4690 a 4699/RENFE 241-4001 a 241-4066)

Dades de Preservació:

Una locomotora d’aquesta sèrie ha estat preservada:

241-4001(Norte 4601) Museo del ferrocarril de Delicias (Madrid)
Les dades de Preservació han estat extretes de la web Locomotoras de Vapor Preservadas en España"