Locomotores i tènders 030-2013/030-2059

Dades de cerca:

Procedència:M.Z.A. (246-316)
Fabricants:Wilson, Kitson i Cail
Anys de fabricació:1857 i 1858
Potència:422 C.V.
Esforç tracció:4.323 Kgs.
Velocitat màxima:75 Km/h.
Rodatge:030
Diàmetre de rodes motrius:1.430 mm.
Distància entre eixos motrius extrems:3.430 mm.

La primera sèrie de locomotores per trens mixtes i de mercaderies lleugeres de la recient formada M.Z.A. van ser  70 unitats que corresponien al tipus 030, de la família que els francesos anomenaven “Mamut”. Contràriament al costum, que ja llavors prevalia, de col·locar els cilindres a l’exterior, en aquestes “Mamut” es van conservar els cilindres a l’interior del bastidor, segurament pel fet que la estabilitat de marxa era així millor quan remolcaven trens de viatgers a majors velocitats que els de mercaderies.

Van rebre els números 246-315 de el nou esquema de numeració. Les primeres 20 les va subministrar l’anglesa Wilson de Leeds, les següents 20 la casa Kitson també de Leeds, i les 30 últimes ho va fer la francesa Cail. Un gran nombre d’aquestes màquines va arribar a RENFE, on van rebre les matrícules 030-2013 a 030-2059. La primera d’elles, 246 a M.Z.A. i 030-2013 a RENFE, va ser també la primera locomotora a complir 100 anys de servei en actiu a Espanya. A aquest efecte, el 1957 es va restituir en la mesura possible al seu estat primitiu per a la celebració d’aquest esdeveniment en un acte organitzat per l’Associación de Amigos del Ferrocarril de Madrid. En aquell moment comptava amb més de 2.600.000 quilòmetres recorreguts[1]. Va seguir en servei fins a complir els 114 anys, moment en que va ser retirada per a la seva preservació. Actualment forma part de la col·lecció del Museu de Vilanova i la Geltrú.

[1] Distancia equivalent a realitzar el viatge fins la lluna, i tornada, més de tres vegades.

Més Informació:

Vikipèdia: Locomotora de Vapor 030/2013

Web Trenes y Tiempos: La tracción vapor en RENFE (II): “Mamuts” para la recién creada MZA (MZA 246 a 316/RENFE 030-2013 a 030-2059)

Dades de Preservació:

Una locomotora d’aquesta sèrie ha estat preservada:

030-2013(MZA 246) Museu del ferrocarril de Catalunya Vilanova i la Geltrú (Barcelona)
Les dades de Preservació han estat extretes de la web Locomotoras de Vapor Preservadas en España"