Calvet: “L’accessibilitat al transport públic ha de ser total per a totes les persones, sobretot per a les que tenen més dificultats”

· El conseller de Territori i Sostenibilitat presenta la instal·lació de bucles magnètics al TRAM, un sistema que permet a les persones amb baixa audició que porten un audiòfon escoltar sense interferències els missatges que s’emeten per megafonia
· El pla de desplegament dels bucles a tota la xarxa tramviària es farà en tres anys

El conseller de Territori i Sostenibilitat, Damià Calvet, acompanyat de director general de l’Autoritat del Transport Metropolità (ATM) de Barcelona, Pere Torres, i del president del TRAM, Felip Puig, ha visitat aquest migdia la parada de Francesc Macià del Trambaix, la primera on s’ha instal·lat un sistema de bucles magnètics inductius que permet a les persones amb baixa audició portadores d’audiòfon poder escoltar nítidament els missatges que s’emeten per la megafonia del TRAM. Aquesta millora d’accessibilitat s’anirà instal·lant de manera progressiva a la resta de la xarxa de tramvia.

Calvet ha destacat que aquesta iniciativa “resol una part de les dificultats que té aquest col·lectiu, que és minoritari. Però el Govern ha de garantir la màxima qualitat de vida a tots els ciutadans”. El titular de Territori i Sostenibilitat ha explicat que actualment “disposem d’una sèrie de parades amb la tecnologia del bucle magnètic, a la xarxa d’FGC i a Rodalies, i avui presentem aquesta mesura a la xarxa de tramvia, amb una prova pilot a Francesc Macià i ho estendrem a tota la xarxa en un període de tres anys, amb més de cent parades”.

Calvet ha recordat que Catalunya té una xarxa de transport públic “molt adaptada, des del punt de vista de l’accessibilitat, amb un grau d’adaptació superior a la d’altres metròpolis d’Europa com Londres o París però no ens podem quedar aquí perquè l’accessibilitat al transport públic ha de ser total per a totes les persones, i sobretot per a les que tenen més dificultats”.

A la presentació hi han assistit membres de l’Associació catalana de persones cegues i sordes, que han regalat al conseller un dels bastons que fan servir per desenvolupar la seva vida diària. És un bastó que té dues franges vermelles i que indica que la persona que el du a més de ser deficient visual té baixa audició. “És un bastó que em posaré al despatx perquè simbolitza un repte, el repte d’anar fent accions perquè disposem d’un servei de la màxima qualitat per a totes les persones”, ha dit Calvet.

Millora dels missatges de la megafonia i intèrfons
El bucle magnètic inductiu, que elimina el soroll de fons en audiòfons o implants, transforma el senyal d’àudio en un camp magnètic que és rebut pels aparells dotats de posició T (Tele-bobina), la qual transforma el camp magnètic novament en so dins de l’orella de l’usuari, aïllat de reverberacions i soroll ambiental.

Per iniciar el desplegament dels bucles magnètics inductius al tramvia s’ha triat la parada de Francesc Macià perquè és la segona parada en nombre de viatgers de tota la xarxa tramviària (1,6 milions l’any) i perquè té un elevat soroll en l’ambient provinent del trànsit, ja que està ubicada entre la calçada central i el lateral costat mar de la Diagonal. Per tal de facilitar la seva identificació, als intèrfons d’informació s’incorporarà un pictograma amb la simbologia internacional de bucle d’inducció magnètica.

Aquesta millora afecta tant la recepció dels missatges emesos per megafonia com les comunicacions a través de l’intèrfon de la marquesina, que comunica les persones usuàries amb el Centre de Control i Oficina d’informació de TRAM.

A partir d’aquesta prova pilot que es realitza ara a la parada de Francesc Macià es preveu el desplegament dels bucles magnètics a tota la xarxa del tramvia en un període de tres anys. El primer any es farà al tronc comú de la xarxa del Trambaix i a 7 parades addicionals; el segon any, a la línia T4 del Trambesòs i a 7 parades addicionals del T5, i el tercer any es desplegarà a la resta de la xarxaramviària. El cost total d’aquesta millora es de 560.000 euros.