FGC inclou a la seva app un mecanisme per alertar de situacions de violència masclista

23/11/2018
Les alertes arribaran directament al Centre de Comandament Integrat d’FGC per tal que gestioni la incidència de manera immediata.
L’empresa du a terme actualment un procés de revisió i reflexió per tal d’incloure la perspectiva de les dones i altres col·lectius per millorar les polítiques de mobilitat.
L’aplicació per a mòbils de Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC) inclou des d’avui l’opció de poder alertar a través d’aquesta app de possibles actituds de violència masclista que es duguin a terme als trens i a les estacions d’FGC.

Amb aquesta nova funcionalitat, les persones usuàries que pateixin o presenciïn aquest tipus d’actituds podran alertar directament al Centre de Comandament Integrat d’FGC, indicant el número de tren o l’estació on es troben, per tal que es gestioni la incidència de manera immediata, s’asseguri una ràpida atenció a la víctima dels fets i es garanteixi l’activació dels recursos de seguretat que disposa FGC i/o policials en cas que existeixi un risc per a les persones.

Aquesta actuació evidencia la voluntat de Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya de desenvolupar accions que permetin que la ciutadania se senti el màxim d’inclosa i atesa possible en els espais d’actuació d’FGC. En aquest sentit, la companyia ha encetat un procés intern de revisió i reflexió profunda sobre la mobilitat amb perspectiva de gènere, un procés que ha de permetre a la companyia millorar les seves polítiques de mobilitat i aconseguir un model més inclusiu que tingui en compte la perspectiva de les dones i altres col·lectius.

El procés de reflexió abasta diferents camps de la gestió diària d’FGC, tant a nivell del servei que ofereix a la ciutadania com a nivell empresarial. Es treballa a partir del coneixement i les experiències diverses en el camp de l’urbanisme, de la seguretat, de l’anàlisi de dades o de l’acció davant situacions de violència masclista.

Per tal de materialitzar aquesta revisió, FGC es va reunir amb un grup d’expertes per a analitzar aquesta qüestió amb un abordatge ampli i polièdric i, posteriorment ha constituït un grup de treball dins la companyia per tal d’identificar i desenvolupar actuacions a dur a terme en aquest sentit. Com a prioritàries, a més de la nova funcionalitat per alertar d’actituds de violència masclista a través de l’app, el grup de treball avança en altres accions, com per exemple:

Revisió de les enquestes de l’Índex de Satisfacció del Client
FGC està valorant la possibilitat de modificar el format i el mostreig d’aquest tipus d’enquestes per tal d’aconseguir més concreció en el tipus de qüestions que tinguin a veure amb la mobilitat inclusiva. L’objectiu és ampliar el coneixement que es té per part de la ciutadania que utilitza Ferrocarrils, la seva percepció de la seguretat a la xarxa de trens i potenciar l’anàlisi qualitativa dels resultats obtinguts.

Campanya de comunicació de tolerància zero a la violència masclista
Per tal d’aconseguir que els espais públics esdevinguin espais de tolerància zero envers aquestes pràctiques, FGC treballa en una campanya de comunicació amb missatges dirigits a les dones en clau d’apoderament i als homes en clau d’interpel·lació directa. Per a Ferrocarrils és primordial poder donar resposta a aquestes situacions, transmeten valors i prenent part per tal de no donar espai a la impunitat.

FGC, un servei i una gestió inclusius i no discriminatoris
Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya manifesta la seva voluntat de ser una empresa responsable socialment i compromesa amb totes aquelles persones i col·lectius que tenen interessos en FGC. En aquest marc, els valors de l’ètica i la transparència s’estenen a tots els àmbits i persones que conformen el dia a dia d’FGC.

La companyia està especialment compromesa en les polítiques d’igualtat de gènere. En aquest sentit, FGC ha aprovat recentment el segon Pla d’Igualtat de dones i homes a FGC que inclou un conjunt de mesures que han de servir per assolir la igualtat de tracte i d’oportunitats a l’organització, eliminant qualsevol tipus de discriminació per raó de sexe. Amb una vigència de fins a l’any 2022, el Pla s’estructura en nou objectius estratègics, dels quals es desprenen 18 objectius operatius i 68 accions o projectes a posar en marxa. En el marc d’aquest pla FGC ha signat un conveni de col·laboració amb l’Observatori Dona Empresa i Economia de La Cambra de Comerç de Barcelona.

De la mateixa manera, Ferrocarrils està adherida a diferents iniciatives alineades amb la sostenibilitat i la responsabilitat social. Des del 2017 FGC forma part de l’estratègia europea Women in Transport i s’ha sumat a la Declaració per a la igualtat d’oportunitats d’homes i dones en el sector del transport, impulsada pel Comitè econòmic i social europeu. En aquest sentit, la companyia va difondre, coincidint amb el Dia Internacional de la Dona, el vídeo titulat “Dones, pugeu al tren?” que reconeix i posa en valor el paper de les dones a l’empresa en uns oficis que tradicionalment fan els homes (veure vídeo). Amb aquesta difusió també es vol projectar l’empresa i el sector del transport ferroviari en general com un sector d’oportunitat per a les dones procurant neutralitzar la imatge de ser un àmbit de treball masculí. Aquest vídeo ha estat reconegut com una bona pràctica per la xarxa estatal del Pacte Mundial de Nacions Unides, coincidint amb la celebració del tercer aniversari dels Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS), que l’ha incorporat a la seva web de difusió.

D’altra banda, Ferrocarrils ha signat convenis de col·laboració i acords amb diferents institucions i organismes per tal de fomentar les polítiques d’igualtat i paritat, col·laborar amb l’atenció a les dones víctimes de violència masclista i impulsar la prevenció de la discriminació LGTBI.

Així, FGC col·labora amb l’Institut Català de les Dones (ICD) en una campanya per difondre el telèfon 900900120 d’atenció a les dones en situació de violència masclista a les estacions i trens d’FGC. La Línia 900900120 ha rebut entre els mesos de gener i octubre d’enguany un total de 7.808 trucades que representen 781 al mes de mitjana. El telèfon 900 900 120 és gratuït i confidencial i funciona tots els dies de l’any, durant les 24 hores del dia. A més facilita l’expressió de les usuàries en 124 llengües.

Aquesta col·laboració també es concreta en la formació del personal d’FGC per millorar el coneixement sobre aquest fenomen i les actuacions d’atenció i seguretat a les instal·lacions. De la mateixa manera, Ferrocarrils col·labora amb la Direcció General d’Igualtat de la Generalitat de Catalunya en una campanya contra la LGTBIfòbia que, amb la circulació d’un tren decorat amb motius de la campanya, difon la diversitat d’orientació sexual, d’identitat de gènere i promou la denúncia de fets LGBTIfòbics.

Dia internacional per a l’eliminació de la violència envers les dones
El dia 25 de novembre es commemora el Dia internacional per a l’eliminació de la violència envers les dones. La celebració d’aquesta jornada se centra en la visibilització, la sensibilització i la lluita contra les violències sexuals.

Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya se sumarà als actes organitzats en motiu d’aquesta celebració il·luminant les voltes de l’estació de Pl. Catalunya de color rosa.