Adif preveu restablir la circulació per una via entre Terrassa i Manresa a l’inici del servei de demà dissabte

· Tècnics d’Adif continuen treballant per a la reparació dels danys a la infraestructura provocats per l’esllavissada i posterior descarrilament d’un tren a Vacarisses
· Fins que no finalitzin aquestes tasques, es circularà amb precacució al pas per aquest punt 

Barcelona, 23 de novembre de 2018 (Renfe i Adif).
Adif preveu restablir a l’inici del servei de demà dissabte, 24 de novembre, la circulació per una via en el tram comprès entre Terrassa i Manresa, afectat per una esllavissada i posterior descarrilament d’un tren a l’altura de Vacarisses el passat dimarts, 20 de novembre.

Ambla recuperació parcial de la línia i tenint en compte les restriccions de circulació el servei de les línies de Rodalies R4 i R12 es prestarà de la següent manera:
R4 (Manresa – Sant Vicenç de Calders per Vilafranca del Penedès)
* Manresa – Terrassa i viceversa:
· Un tren per hora i sentit
· Increment en el temps de viatge de 10 i 15 minuts
· A partir de dilluns els trens adaptaran el seu horari a la nova situació. D’aquesta manera els trens de Manresa avançaran la seva sortida d’origen uns 5 minuts.

* Terrassa – Barcelona – Sant Vicenç de Calders – Barcelona i viceversa: Servei habitual
R12 (Barcelona – Lleida per Manresa)
· Lleida – Manresa i viceversa: Servei habitual en tren.
· Manresa – Barcelona i viceversa: Els viatgers continuaran en els trens de la línia R4.

En sentit Lleida, els viatgers hauran d’avançar la seva sortida d’origen al tram L’Hospitalet – Terrassa – Sant Vicenç de Castellet uns 30 minuts per enllaçar amb el seu tren de l’R12 a Manresa.

Els viatgers poden trobar la informació sobre horaris i serveis a través de la megafonia d’estacions i trens, servei Transmet, així com als telèfons d'informació 900 41 00 41 i 912 320 320, a través de les xarxes socials, a l’app de Rodalies i als webs www.rodaliesdecatalunya.cat, www.renfe.com i www.adif.es.

Adif i Renfe estan realitzant un gran esforç per dur a terme les operacions per a la normalització del servei. Els primers treballs van consistir en la neteja d’aproximadament 450 m 3 de materials caiguts a la via i el desballestament i retirada del tren sinistrat. A més, equips formats per una vintena de tècnics d’Adif per torn treballen les 24 hores del dia per fer les reparacions necessàries a la infraestructura.

Per poder restablir la circulació, són necessàries, entre d’altres, les següents actuacions: els primers treballs de sanejament i estabilització del mur i el talús i el talat de 15 arbres a la trinxera. A la via, destaca la substitució de 80 travesses i subjeccions en una longitud de 200 m i de 54 m de carril. També s’ha d’anivellar i alinear la via en un tram de 200 m. Pel que fa al sistema d’electrificació, cal reposar un pal de catenària, 800 m de fil sostenidor, 400 m de fil de contacte i 100 m de cable guarda, entre altres elements. Finalment, pel que fa als sistemes de senyalització i comunicacions, s’està procedint a la instal·lació de 800 m de cable de comunicacions, juntes inductives i cablejat per restablir els circuits de via i d’un armari d’energia per a la senyalització. També s’inclou la protecció dels cables de fibra òptica.

Una vegada restablerta la circulació per una via, es continuarà treballant sobre el mur per completar la seva estabilització en una longitud de 180 m mitjançant la instal·lació d’una nova xarxa de cables ancorada amb bulons, entre altres obres.

Així mateix, es renovarà la via en un tram de 400 m, es netejaran les cunetes, s’incorporarà un nou pal de catenària, es substituiran 800 m de cable de comunicacions addicionals i es canviaran entre 6.000 i 8.000 m de fibra òptica. Fins que no finalitzin aquestes tasques, es circularà amb precaució al pas per aquest punt.

La maquinària que s’ha mobilitzat és: 2 pales carregadores, 3 camions dúmper, 1 vaiacar, 1 grua giratòria sobre rodes i una altra sobre cadenes, 1 camió de transport, 1 camió góndola, 2 martells perforadors, 1 dresina de catenària i un ferro camió.

Adif continua recollint i analitzant les dades per a determinar les causes exactes que han provocat l’esllavissada en aquest punt, on s’havien fet importants obres de tractament i consolidació durant l’any 2017, que van consistir en el desbrossat, neteja, consolidació dels materials, col·locació de barreres estàtiques i dinàmiques i de malla protectora i canalitzacions, entre altres treballs.