Metro de Barcelona (TMB) i Ayesa supervisaran l’ampliació de la línia 1 del metro de Lima

04.05.2017.- El consorci format per l’operador i la consultoria obté el contracte de fiscalització del projecte per duplicar la capacitat del Tren Eléctrico de la capital peruana
Transports Metropolitans de Barcelona (TMB), a través de la seva empresa de Metro, supervisarà al costat de la consultoria Ayesa el projecte d’ampliació per potenciar la línia 1 del metro de Lima. Les dues firmes han resultat guanyadores del concurs convocat per Ositran, l’Organisme Supervisor de la Inversió en Infraestructura de Transport d’Ús Públic, ens governamental adscrit a la Presidència del Govern del Perú.

El contracte, de tres anys de durada i per un import de 6,8 milions de dòlars, consisteix en la fiscalització d’un pla d’inversions que comprèn l’adquisició de material mòbil (20 trens quíntuples i 39 cotxes més per convertir-los en sèxtuples) i les seves corresponents proves, l’adequació de nous accessos a vies, la remodelació de 5 estacions i l’actualització dels sistemes elèctrics i de senyalització ferroviària, entre altres millores. En conjunt hi ha inversions previstes per valor de gairebé 400 milions de dòlars (uns 370 milions d’euros) amb l’objectiu de gairebé duplicar la capacitat de la línia 1 del metro de Lima.

El Metro de Lima i Callao, també conegut com a Tren Eléctrico, és un sistema de ferrocarril metropolità concebut per satisfer la demanda massiva de mobilitat d’una àrea urbana en la qual resideixen gairebé 10 milions d’habitants. La línia 1, de 34,6 quilòmetres de longitud, és la primera línia que s’ha posat en servei de les sis previstes, mentre que la 2 i la 3 estan en construcció i disseny respectivament. El creixement del nombre de viatgers en les seves 26 estacions ha provocat que el 2016 s’arribés als 320.000 usuaris diaris, una demanda que s’esperava per a l’any 2035.

Amb el projecte d’ampliació que TMB i Ayesa supervisaran, la línia 1 del metro de Lima podrà transportar 500.000 viatgers diaris i els seus trens passaran a circular amb freqüències de tres minuts, en lloc dels sis actuals.

Operador de referència
TMB és el principal operador de transport públic a l’àrea metropolitana de Barcelona, on gestiona les xarxes de metro i d’autobusos urbans, en les quals transporta cada dia laborable gairebé 2 milions de viatgers. A més ofereix serveis de consultoria arreu del món, a governs, consorcis i operadors, als quals aporta una visió global i coordinada de tots els aspectes necessaris per al bon funcionament d’una xarxa integrada de transport públic. Per això compta amb un equip format per especialistes experimentats en l’operació i el manteniment d’una xarxa de primer nivell.

En associació amb altres empreses, actualment TMB està prestant serveis de project management i assistència tècnica en els projectes de les línies 1 i 2 del metro de Panamà, i col·labora amb Dublín i Buenos Aires en projectes organitzatius relacionats amb l’operació.

A Llatinoamèrica, TMB ha realitzat recentment treballs de consultoria per a les futures línies automàtiques del metro de Santiago de Xile (línies 3 i 6), així com la fiscalització en diversos projectes ferroviaris a l’Equador. També ha realitzat treballs per a la ciutat de Bogotà i estudis de mobilitat per a l’àrea de Lima.