El Govern impulsa les dues noves estacions de l’L10 Sud del metro a l’Hospitalet de Llobregat

24/05/2017.- En poc més de dos anys, l’Hospitalet de Llobregat disposarà de 20 estacions de metro, totes adaptades a persones amb mobilitat reduïda

· El vicepresident Junqueras i el conseller Rull, acompanyats de l’alcaldessa de l’Hospitalet, Núria Marín, anuncien una inversió del Govern de 37 milions d’euros per a les obres de les estacions de Provençana i Ildefons Cerdà, que entraran en servei l’any 2019
· Junqueras i Rull també avancen que la Generalitat destinarà una partida de 14 milions per acabar l’estació d’Ernest Lluch de l’L5, just al límit dels termes municipals entre l’Hospitalet i Barcelona, que es posarà en marxa el segon semestre de 2019

El vicepresident del Govern i conseller d’Economia i Hisenda, Oriol Junqueras, i el conseller de Territori i Sostenibilitat, Josep Rull, acompanyats de l’alcaldessa de l’Hospitalet de Llobregat, Núria Marín, han anunciat avui que l’Hospitalet tindrà tres noves estacions de metro l’any 2019. El Govern ha habilitat una partida de 37 milions d’euros per fer les obres i posar en servei les estacions de Provençana i Ildefons Cerdà de l’L10 Sud, així com altra de 14 milions per finalitzar l’estació d’Ernest Lluch de l’L5. En poc més de dos anys l’Hospitalet disposarà de 20 estacions, totes adaptades a persones amb mobilitat reduïda.

El vicepresident ha subratllat que, tant aquesta obra en concret com tota la feina que s’ha fet en els darrers anys a l’Hospitalet posa de manifest “la importància que donem a la ciutat i a les seves connexions”. En aquest sentit, Junqueras ha destacat que, quan s’inaugurin aquestes tres estacions, “la ciutat comptarà amb una vintena d’estacions de metro, cinc estacions d’FGC, dues de Rodalies i una del Trambaix”.

Compromís del Govern amb la societat
Segons el màxim responsable de les finances catalanes, una obra com aquesta és “la millor demostració del compromís del Govern de la Generalitat amb el futur de la nostra societat” i “ha de ser la via dels esforços que hem de fer a partir d’ara, que hauran de ser molt rellevants i s’hauran de fer en un context que no sempre és tan senzill com voldríem”.

El conseller Rull ha posat en valor l’aposta del Govern pel transport públic amb una actuació “que hem estat capaços de fer concertadament amb l’Ajuntament de l’Hospitalet i amb el diàleg amb els veïns i les veïnes”. “Avui el Govern s’ha fet ressò d’una reivindicació molt tenaç dels ciutadans de l’Hospitalet i anunciem tres noves estacions, amb terminis molt concrets d’execució: Provençana el febrer de 2019, Ildefons Cerdà l’octubre de 2019 i la d’Ernest Lluch de l’L5 el segon semestre del 2019”, ha concretat.

Aposta pel transport públic
Per a Rull, el Govern “fa una aposta clara pel transport públic, la lluita contra la contaminació atmosfèrica i el canvi climàtic perquè la posada en servei d’aquestes tres estacions suposarà un estalvi de 800 tones de CO2 a l’any, de 4 tones de diòxid de nitrogen a l’any i de 0,24 tones de PM10 l’any”. També ha destacat el fet que el decalatge entre l’obertura de les estacions de Barcelona, prevista per a l’estiu de 2018, i les de l’Hospitalet, a començaments de 2019, “és el més breu que hem aconseguit assolir”.

El ramal segregat de L’10 Sud té 6,3 quilòmetres de longitud (3,3 km de túnel i 3 km de viaducte). Connecta el tronc en servei de l’L9 Sud amb els àmbits de Provençana i la Ciutat de la Justícia, a l’Hospitalet de Llobregat, i el barri de la Marina i la Zona Franca, a Barcelona. Quan entri en servei, L’10 Sud compartirà part del recorregut amb l’L9 Sud (estacions de Collblanc, Torrassa i Can Tries-Gornal). A partir d’aquí, la línia continua amb les dues estacions situades a l’Hospitalet i dues més a Barcelona (Foneria i Foc Cisell). Aquestes últimes s’estan executant gràcies a l’acord amb l’Ajuntament de Barcelona que va permetre el Govern disposar de 40 dels 45 milions totals. La previsió és que aquestes dues es posin en marxa l’estiu de 2018.
120 milions per posar en servei l’L10

Pel que fa a les de Provençana i Ildefons Cerdà, l’obra civil ja està acabada. Els 37 milions que ha desencallat el Govern serviran per executar els treballs pendents d’arquitectura (acabats) i instal·lacions, comunicacions, escales mecàniques, ascensors i equipament interior. Les obres començaran al juny d’aquest 2017 i finalitzaran dos anys després, de manera que l’estació de Provençana podrà entrar en servei el febrer del 2019 i la d’Ildefons Cerdà, l’octubre de 2019.

El febrer de 2016, just després de la posada en servei de l’L9 Sud fins a la T1 de l’aeroport, el Departament de Territori i Sostenibilitat va continuar les obres del ramal sud de l’L10 amb la construcció de la segona via i la catenària en el túnel, des del pou de Can Tunis fins a Provençana, amb una inversió de 38 milions. Amb els 37 milions de les dues estacions de l’Hospitalet i els 45 de les dues de Barcelona, quan entri en servei l’L10 el Govern hi haurà destinat un total de 120 milions.

Nova estació a l’L5
Pel que fa a la nova estació d’Ernest Lluch de l’L5, estarà ubicada entre les parades de Collblanc i Pubilla Cases. Aquest tram, de 1.200 metres, és un dels més llargs entre estacions que existeix actualment a la xarxa de metro, on la mitjana és d’uns 700-800 metres. La nova estació, que tindrà correspondència amb les línies T1, T2 i T3 del Trambaix, donarà servei a l’important creixement previst en aquest àmbit, on s’estan desenvolupant els teixits urbans de Barcelona i l’Hospitalet. L’estació està ubicada al carrer de Collblanc, que en aquest punt separa els dos termes municipals.

Les obres d’infraestructura estan acabades des de fa més de cinc anys. Per posar en servei l’estació només queden per executar els treballs corresponents a l’arquitectura i instal·lacions. Es preveu la licitació d’obres aquest any 2017, l’inici el primer semestre de 2018 i la posada en servei durant el segon semestre de 2019.

L’estació disposarà de tres nivells: carrer, vestíbul i andanes. El vestíbul, amb un accés per municipi a banda i banda del carrer de Collblanc, se situa a la cruïlla de la parada del Trambaix. A l’altre extrem de l’estació hi haurà la sortida d’emergència.

Amb les tres noves estacions anunciades avui per Junqueras i Rull, l’Hospitalet passarà a disposar, en poc més de dos anys, de 20 parades de metro, totes adaptades a persones amb mobilitat reduïda: 8 estacions corresponents a l’L1; 5 a l’L5; 5 a l’L9 Sud, i 2 a l’L10 Sud.