Terol acull l’exposició del centenari del tren a Les Planes d’FGC

10/04/2017.- Els orígens familiars de Carles Emili Montañés, impulsor de l’arribada del tren a Les Planes, es troben a la comarca del Matarranya, a la província de Terol.
L’exposició gràfica recorre els 100 anys d’història de la línia Pl. Catalunya-Les Planes.
El president d’FGC ha inaugurat la nova ubicació de la mostra a la Casa de los Diezmos de Massalió.

En el marc dels actes de celebració del Centenari de l’arribada del Tren a Les Planes, la Casa de los Diezmos de Massalió, a Terol, acull l’exposició commemorativa “100 anys del tren a Les Planes”. La mostra estarà en aquesta ubicació fins el 30 de juny, després d’haver estat a l’Espai Provença d’FGC, a la Casa Orlandai de Barcelona i al Centre Cívic L’Elèctric de Les Planes.

El president de Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC), Enric Ticó, va presentar ahir la nova ubicació de l’exposició, acompanyat del delegat territorial del Govern de la Generalitat a les Terres de l’Ebre, Francesc Xavier Pallarès; el president de la comarca del Matarranya, Rafael Martí Casals; l’alcalde de Valderrobres, Carlos Luis Boné; i l’alcaldessa de Massalió, Exa Sorolla.

La mostra és una acurada i completa selecció d’imatges que expliquen els 100 anys de l’entrada en servei del tren a Les Planes, la construcció del túnel de Vallvidrera i l’entrada en servei dels automotors Brill.

L’impulsor principal va ser l’enginyer Carles Emili Montañés, promotor de l’electrificació de la indústria catalana i la consegüent comunicació ferroviària de Barcelona amb el Vallès, materialitzada el 28 de novembre de 1916 amb la inauguració del primer tram de la línia que arribava fins a Les Planes. Els seus orígens familiars es troben a la comarca del Matarranya, a la província de Terol, motiu pel qual Massalió acull l’exposició organitzada per FGC amb la col·laboració de Terminus.

L’origen de les comunicacions entre Barcelona i el Vallès
A principis del segle XX sorgeixen a Barcelona les primeres iniciatives per a comunicar, mitjançant el tren, la ciutat amb els nuclis més importants del Vallès, tot seguint la línia del Tren de Sarrià que funcionava amb èxit des del 1863, i travessant Collserola. L’impulsor principal va ser l’enginyer Carles Emili Montañés, qui va convèncer l’industrial americà Frederick Stark Pearson perquè invertís en el projecte.

El resultat va ser la creació de l’empresa Ferrocarriles de Cataluña, SA (FCC) que el 1912 va iniciar les obres del perllongament de la línia de Sarrià fins a Les Planes amb la construcció del túnel sota Vallvidrera i després amb els treballs de la resta de la línia. Finalment, el 28 de novembre de 1916, es fa el primer recorregut en tren entre Pl. Catalunya i Les Planes, amb parada a l’estació de Sarrià.

L’arribada del tren a Les Planes va convertir aquest indret en la destinació d’esbarjo preferida de la societat barcelonina. A partir d’aleshores, cada diumenge milers de persones van començar a aprofitar el dia per a viatjar en el nou tren fins als berenadors de la zona, que van viure una època daurada.