L’estació de metro de Passeig de Gràcia recuperarà la ceràmica de la volta i altres elements originals del 1924

9 de març del 2017. Les obres de rehabilitació en curs han posat al descobert el revestiment de rajola bisellada de la nau d’andanes, que es sanejarà i restaurarà, igual que les tres lluernes del sostre del vestíbul principal

La presidenta de Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) i regidora de Mobilitat, Mercedes Vidal, i la regidora de l’Eixample, Montserrat Ballarín, han visitat avui les obres de rehabilitació integral de l’estació de la línia 3 de metro de Passeig de Gràcia, que es troben aproximadament en el primer terç del calendari previst d’execució. En la visita s’ha pogut constatar com la retirada dels falsos sostres ha posat al descobert perspectives i elements de l’arquitectura original de l’estació, una de les quatre que van ser inaugurades en la data fundacional del metro de Barcelona, el 1924.

Precisament, amb l’obra de rehabilitació en curs, iniciada el novembre passat, TMB recuperarà i posarà en relleu elements de l’arquitectura original, característica del Gran Metro, que les reformes posteriors havien ocultat. Així, la retirada del fals sostre i dels revestiments verticals de la nau d’andanes permetrà recuperar la perspectiva completa de la volta, revestida de rajola blanca bisellada, típica de molts metros construïts a principis del segle XX.

Per això, serà necessari sanejar i en alguns casos restaurar les rajoles de ceràmica que cobreixen la part antiga de l’estació, un procés laboriós que es repetirà al sostre del vestíbul principal amb les tres lluernes emmarcades amb rajoles blaves que deixaven entrar la llum natural al subsòl. Una de les tres claraboies ja havia estat descoberta i restaurada provisionalment amb motiu d’unes obres anteriors de millora de l’accessibilitat.

Les rehabilitacions integrals persegueixen deixar les estacions com noves, tant en les parts visibles com en les invisibles, a banda de millorar aspectes de l’accessibilitat. En el disseny arquitectònic es procura distribuir els espais per facilitar els fluxos de persones, augmentar la sensació de lluminositat amb acabats de tonalitats clares i facilitar el manteniment posterior amb l’elecció de materials de resistència elevada.

A Passeig de Gràcia L3, i a banda de recuperar el màxim d’elements originals, les obres en curs comporten els següents canvis:
· Redistribució d’espais en els dos vestíbuls, construcció d’un nou centre de control de l’estació en el principal i trasllat del local comercial en el secundari
· Reconfiguració de passadissos interiors de manera que l’accés del costat de la casa Batlló comuniqui directament amb el vestíbul principal
· Nous revestiments de parets i terra, en granit, excepte a la zona dels bancs de les andanes, en què s’utilitzarà rajola blanca bisellada com l’antiga
· Renovació dels accessos propis de Metro: escales de pedra i baranes
· Nova instal·lació elèctrica i enllumenat
· Substitució de les dues línies de peatge de torniquets per passos de portes lliscants, incloent-hi un pas per a PMR en cadascuna
· Elevació del nivell de les andanes per reduir la distància amb els estreps dels trens i facilitar l’entrada i sortida dels passatgers
· Nous bancs de pedra artificial a les andanes
La durada de les actuacions s’estima que serà de 10 mesos i TMB hi inverteix 2,67 milions d’euros. Els treballs, en gran part nocturns, es fan compatibles en tot moment amb la prestació del servei, si bé s’apliquen restriccions temporals en accessos i altres espais.