Rull: “Aquest any totes les estacions de FGC estaran adaptades per a persones amb mobilitat reduïda”

04/02/2017
El conseller Josep Rull ha visitat l’estació d’FGC de Sarrià, un cop han acabat les obres d’adaptació

Durant la visita el conseller ha anunciat que FGC serà l’operador del tren llançadora que unirà Barcelona i l’aeroport

Vídeo de la remodelació de Sarrià.
El conseller de Territori i Sostenibilitat, Josep Rull, ha visitat avui l’estació de Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC) de Sarrià, que des d’aquesta setmana ja està totalment adaptada a persones amb mobilitat reduïda. Així, el Departament ha finalitzat les obres de millora d’accessibilitat d’aquesta estació, en marxa des de la passada primavera, amb una inversió global de 5 milions.

Durant la visita, el conseller Rull ha destacat que aquest any totes les estacions d’FGC estaran adaptades i ha posat en valor que “amb aquestes obres, tot i ser complexes, el servei no se n’ha ressentit”.

Una gran andana central i 3 ascensors
Les obres que ara han finalitzat han consistit en la remodelació de la platja de vies de l’estació, que originalment comptava amb tres andanes i quatre vies. Aquesta configuració no permetia encabir ascensors per connectar amb el vestíbul. Així, s’ha eliminat una de les vies, i s’ha creat una gran andana central aprofitant l’espai alliberat, de 10,5 metres d’amplada, on s’ha instal·lat un nou ascensor per connectar-la amb el vestíbul.

Dos ascensors més s’han instal·lat a l’altre extrem, per connectar l’andana ampliada amb l’altra andana que es comuniquen mitjançant un pas inferior existent. D’aquesta manera, tots els moviments en aquesta estació queden adaptats a persones amb mobilitat reduïda.

Pel que fa a la connexió del vestíbul amb l’exterior, és accessible a persones amb mobilitat reduïda, amb la comunicació directa a peu pla des del carrer del Cardenal Sentmenat.

La primera xarxa ferroviària totalment adaptada de Catalunya
El Departament té en marxa obres de millora de l’accessibilitat a l’estació d’FGC del Putxet, que acabaran aquesta primavera, amb una inversió d’1,4 milions. Un cop s’executi, la totalitat de la xarxa de Ferrocarrils estarà adaptada a persones amb mobilitat reduïda. Els treballs inclouen l’ampliació de l’edicle de la plaça de Joaquim Folguera per encabir un ascensor al seu interior, que connectarà amb el pas existent sobre les vies i amb l’andana descendent. L’ascensor d’enllaç amb l’andana es col·locarà a l’altre extrem del pas superior.

Durant la visita a l’estació de Sarrià, el conseller ha explicat que al Metro el percentatge d’estacions adaptades és del 91% i que “cada any adaptem dues estacions més, tot i les dificultats. Ara mateix estem treballant a l’estació de Jaume I.”

Pel que fa a les estacions de Metro pendents d’adaptar, totes es troben en fase de projecte (Maragall L4/L5, Clot L1, Verdaguer L4/L5, Espanya L1/L3, Plaça de Sants L1/L5, Urquinaona L1/L4 , Ciutadella – Vila Olímpica L4 i Vallcarca L3).

El problema, es lamenta Rull, “el trobem a la xarxa de Rodalies, és a dir, a les estacions de Renfe i Adif, on el nivell d’adaptació a persones amb mobilitat reduïda és baix”. En aquest sentit, Rull ha afegit: “Demanarem a l’Estat que actuï per millorar aquesta situació el més aviat possible perquè un país avançat, modern, sensible i de benestar és un país que pensa en tots, independentment de les capacitats”.

Davant de les preguntes dels periodistes sobre la visita de la vicepresidenta del Govern, Soraya Sáenz de Santamaría, i del ministre de Foment, Íñigo de la Serna, a les obres de la llançadora que unirà l’aeroport del Prat amb Barcelona, Rull s’ha mostrat contundent: “Si han de venir per anunciar retards, que no vinguin i que ho expliquin des de Madrid. Primer van admetre que el corredor Vandellòs Tarragona s’endarrerirà un any i ara ens expliquen el retard de les obres de la llançadora”.

El titular de Territori i Sostenibilitat, ha anunciat que, quan el projecte estigui acabat, el servei l’operarà FGC: “Hem decidit que qui gestionarà el servei de la llançadora a l’aeroport no serà Renfe, sinó que serà Ferrocarrils de la Generalitat, que dóna uns resultats excepcionals”.

“Nosaltres ja pensem en un país que té totes la capacitats de prendre les pròpies decisions i, per tant, les prenem. La competència de Rodalies és limitada i incomplerta però nosaltres podem decidir l’operador i així ho hem fet. Les competències que tenim, les exercim a fons”.