L’exposició del centenari del tren a Les Planes arriba a la Casa Orlandai i al Centre Cívic L’Elèctric

FGC221/11/2016
L’exposició gràfica recorre els 100 anys d’història de la línia Pl. Catalunya-Les Planes.
L’acte central de la commemoració del centenari serà el 28 de novembre a l’estació de Les Planes.

En el marc dels actes de celebració del Centenari de l’arribada del Tren a Les Planes, la Casa Orlandai i el Centre Cívic L’Elèctric acullen l’exposició commemorativa “100 anys del tren a Les Planes”. La mostra s’instal·la des d’avui i fins el 14 de gener del 2017 a la Casa Orlandai, i des del 24 de novembre al 12 de gener a l’Elèctric.

El director general de Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC), Pere Calvet, ha presentat avui a la Casa Orlandai les noves ubicacions de l’exposició, una acurada i completa selecció d’imatges que expliquen els 100 anys de l’entrada en servei del tren a Les Planes, la construcció del túnel de Vallvidrera i l’entrada en servei dels automotors Brill.

Acte central amb visita dels automotors
El proper 28 de novembre FGC celebrarà l’acte central del Centenari de l’arribada del tren a Les Planes, el mateix dia en què, ara fa 100 anys, el primer tren va sortir de l’estació de Pl. Catalunya i va arribar fins a Les Planes.

Per a commemorar aquesta efemèride, juntament amb la de la construcció del túnel de Vallvidrera i l’electrificació de la línia Sarrià-Les Planes, FGC organitzarà aquell dia un acte on es batejarà un tren amb el nom de l’enginyer Carles Emili Montañés, promotor de l’electrificació de la indústria catalana, i es podran visitar els automotors Brill històrics FCC 18 i FSB 301, entre d’altres activitats.

Tot plegat per transmetre la importància i la transcendència que va suposar, a principis del segle XX, poder unir Barcelona amb els nuclis urbans del Vallès travessant directament Collserola.

L’origen de les comunicacions entre Barcelona i el Vallès
A principis del segle XX sorgeixen a Barcelona les primeres iniciatives per a comunicar, mitjançant el tren, la ciutat amb els nuclis més importants del Vallès, tot seguint la línia del Tren de Sarrià que funcionava amb èxit des del 1863, i travessant Collserola. L’impulsor principal va ser l’enginyer Carles Emili Montañés, promotor de l’electrificació de la indústria catalana, qui va convèncer l’industrial americà Frederick Stark Pearson perquè invertís en el projecte.

El resultat va ser la creació de l’empresa Ferrocarriles de Cataluña, SA (FCC) que el 1912 va iniciar les obres del perllongament de la línia de Sarrià fins a Les Planes amb la construcció del túnel sota Vallvidrera i després amb els treballs de la resta de la línia. Finalment, el 28 de novembre de 1916, es fa el primer recorregut en tren entre Pl. Catalunya i Les Planes, amb parada a l’estació de Sarrià.

L’arribada del tren a Les Planes va convertir aquest indret en la destinació d’esbarjo preferida de la societat barcelonina. A partir d’aleshores, cada diumenge milers de persones van començar a aprofitar el dia per a viatjar en el nou tren fins als berenadors de la zona, que van viure una època daurada.