Comença la rehabilitació de les estacions de metro de Besòs Mar, Paral·lel, Passeig de Gràcia, Fondo i Universitat

TMB0119 de novembre del 2016
Les obres, pressupostades en 8,26 milions d’euros, inclouen renovar parets, paviments, sostres, escales, línies de peatge, llums i senyalització.

Les reformes es faran mantenint sempre en servei les estacions, només amb afectacions temporals en vestíbuls i accessos.

Aquesta setmana han començat els treballs previs de les obres de rehabilitació integral de les estacions de metro de Besòs Mar (línia 4), Passeig de Gràcia (línia 3) i Paral·lel (línies 2 i 3), i pròximament començaran les de reforma parcial de Fondo i Universitat (línia 1). Les obres, que comporten una inversió global de 8,26 milions d’euros, suposen la represa del programa de TMB d’actualització i millora de la funcionalitat d’estacions antigues o d’elevada utilització, interromput el 2012 amb motiu de la falta de finançament del sistema de transport públic.

Les rehabilitacions integrals persegueixen deixar les estacions com noves, tant en les parts visibles com en les invisibles, a banda de millorar aspectes de l’accessibilitat com ara l’altura de les andanes, sense afectar estructures. En tots els casos la intervenció és posterior i independent de les obres d’adaptació a persones amb mobilitat reduïda que ja va realitzar la Generalitat en diferents dates i que van comportar la instal·lació d’ascensors.

Els projectes consisteixen a reconfigurar vestíbuls per aprofitar millor l’espai, substituir paviments, graons, sostres i revestiments de parets, millorar la il·luminació, renovar la senyalització informativa i el mobiliari, i instal·lar barreres de control del tipus més efectiu on sigui necessari. En el disseny arquitectònic es procura distribuir els espais per facilitar els fluxos de persones, augmentar la sensació de lluminositat amb acabats de tonalitats clares i facilitar el manteniment posterior amb l’elecció de materials de resistència elevada.

Primeres afectacions parcials a partir del 21 de novembre
TMB ha planificat la realització dels treballs de manera que es mantingui sempre l’estació en servei i es minimitzin les molèsties als usuaris. Les afectacions parcials, com ara el tancament de determinats vestíbuls que es produirà a partir de la setmana vinent, seran anunciades i senyalitzades adequadament.

  • A Besòs Mar, les obres solucionaran diferents patologies de la infraestructura, com ara les filtracions. S’elevarà el nivell de les andanes per reduir la separació respecte dels trens, es renovaran els paviments, que seran de terratzo, i la il·luminació, que passarà a ser de leds de baix consum. Per a la decoració s’ha escollit el blau per als paraments verticals, que seran del tipus Trespa, i el gris fosc per a la pintura del sostre.

En la fase inicial de la reforma es treballarà al vestíbul del costat Ferrer Bassa, que quedarà tancat a partir del 21 de novembre durant 4 mesos, de manera que l’entrada i sortida de l’estació es farà a través de l’accés de Jaume Fabré o bé per l’ascensor. Més endavant la disponibilitat dels accessos s’invertirà. La durada de les obres en aquesta estació serà d’uns 10 mesos i el cost ascendeix a 1,52 milions d’euros.

  • A Paral·lel la rehabilitació resoldrà diverses deficiències en l’arquitectura, la ventilació i la funcionalitat dels espais, abastarà els accessos i els dos vestíbuls comuns a les línies 2 i 3, a més de les andanes de la línia 3, que s’elevaran per reduir la distància amb els trens. La reordenació del vestíbul de Nou de la Rambla ajudarà a fer més visible l’enllaç directe entre el metro i el funicular de Montjuïc. El color gris fosc serà el dominant en el paviment —també de terratzo— i els paraments verticals es revestiran en diferents tonalitats de gris, mentre que els sostres es pintaran de gris fosc i quedaran parcialment ocults per cels rasos.

Les obres a Paral·lel comencen pel vestíbul secundari, el situat més a l’oest, cosa que a partir del 28 de novembre obligarà a tancar els accessos Fontrodona i Ronda de Sant Pau. Quedaran oberts els de Nou de la Rambla i Avinguda Paral·lel, fins que d’aquí uns tres mesos s’inverteixin. L’obra en conjunt tindrà una durada d’uns 12 mesos i un cost de 2,47 milions d’euros.

La reforma de Passeig de Gràcia tindrà en compte que es tracta d’una de les quatre estacions del Gran Metro que es van inaugurar el 1924, origen de la xarxa de metro de Barcelona. Per això la rehabilitació sanejarà i recuperarà elements de l’arquitectura original que havien quedat ocults en reformes anteriors, com ara el sostre del vestíbul d’accés i les tres lluernes que li proporcionaven llum natural. Per revestir part dels sostres i els paraments verticals s’utilitzarà rajola blanca bisellada com la que decorava inicialment les estacions del Gran Metro i altres metros de principis del segle XX.

El projecte preveu recuperar, a més, la visió lliure de l’espai original de la nau d’andanes de l’estació, amb la característica secció ovalada. Altres tasques a realitzar són la renovació de les línies de peatge i l’elevació del nivell de les andanes per millorar l’accessibilitat. Els paviments i paraments verticals seran de granit, mentre que els nous bancs seran de pedra artificial.

L’inici de les obres comporta el tancament del vestíbul secundari, el més pròxim a Consell de Cent, a partir del 21 de novembre, tot i que continuarà obert el passadís d’enllaç amb la línia 4. L’entrada des del carrer es farà pels dos accessos del costat Aragó i per l’ascensor. La durada de les actuacions s’estima en 9 mesos i s’hi invertiran 2,67 milions d’euros.

  • A Fondo, estació de la línia 1 situada a Santa Coloma de Gramenet, es renovaran els aplacats i el paviment de les andanes, així com la il·luminació. Els treballs començaran entre finals de novembre i principis de desembre i s’allargaran vuit mesos.
  • A Universitat, també de la línia 1, la reforma tindrà com a objecte principal les dues andanes, en què se substituirà i s’elevarà el paviment. També es renovaran els aplacats i paviments dels accessos, cosa que implicarà restriccions successives que s’anunciaran i senyalitzaran oportunament. Es calcula una durada de vuit mesos per als treballs, i la inversió en aquesta estació i en la de Fondo suma 1,60 milions d’euros.