Territori i Sostenibilitat participa a Singapur en el Congrés Internacional de Transport

TerritoriSostenibilitat20/10/2016
El secretari d’Infraestructures i Mobilitat presenta Ferrocarrils de la Generalitat com a exemple de col·laboració modal entre bus i tren
Catalunya acollirà l’any vinent la reunió anual de la Unió Internacional de Transport, amb la presència dels directius de les principals companyies de transport del món

El Departament de Territori i Sostenibilitat participa des de dimarts al Congrés Internacional de Transport que se celebra a Singapur, on el secretari d’Infraestructures i Mobilitat, Ricard Font, ha presentat Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC) com a exemple de col·laboració modal entre el bus i el tren. El congrés, organitzat per la Land Transport Autorithy (LTA) i la Unió Internacional de Transport (UITP), és un dels esdeveniments més importants d’Àsia vinculats al transport i permet conèixer les innovacions més recents en l’àmbit del transport públic i de la seva gestió.

La participació catalana al congrés també ha servit per confirmar Catalunya com a candidata a acollir, el novembre de l’any vinent, la reunió anual del comitè de direcció de la UITP. En unes setmanes, aquest organisme ha de ratificar l’acord que permetrà la celebració d’aquest esdeveniment a Barcelona, on hi prendran part els directius de les 50 principals companyies de transport del món.

Nou model de gestió de la mobilitat
Durant el congrés, Font ha exposat exemples de com ha gestionat FGC la intermodalitat amb transport públic. D’una banda, a través dels autobusos d’aportació, com la llançadora que uneix l’estació de Sant Joan, a la línia del Vallès, amb el polígon Can Sant Joan de Sant Cugat. De l’altra, amb la coordinació de serveis en tot un corredor. Quan van entrar en servei els dos nous trens de la línia Lleida-la Pobla es van reforçar els horaris del servei ferroviari i, a l’hora, es van modificar els dels serveis de bus per tal de poder coordinar les arribades i sortides dels dos modes de transport.

Finalment, FGC també es coordina amb d’altres xarxes de transport per optimitzar la mobilitat. Amb l’entrada en servei del perllongament dels FGC a Terrassa es van modificar alguns recorreguts dels busos urbans de la ciutat vallesana.

El secretari d’Infraestructures i Mobilitat ha pogut conèixer de primera mà el sistema de transport públic del país asiàtic i s’ha reunit amb la LTA, l’organisme gestor del transport a Singapur, per tractar aspectes relacionats amb la tarifació i la gestió del transport públic i privat. La LTA integra totes les polítiques i mesures de gestió de la mobilitat i el transport terrestre, des de la planificació i construcció d’infraestructures fins a l’explotació, l’establiment de tarifes o la comunicació als usuaris.

Referent en l’organització del sistema de transport
La visita de Font a Singapur s’emmarca en el procés d’implantació d’un nou sistema tarifari del transport públic a Catalunya (el projecte de la T-Mobilitat) i de definició de model d’infraestructures i gestió de la mobilitat.

Singapur va ser pioner en la implantació l’any 1975 d’un sistema de taxa de congestió urbana, molt abans que es plantegés a les ciutats europees i des d’aleshores és un referent pel que fa a la organització del sistema de transport, tant públic com privat.