President Puigdemont: “El traspàs íntegre de Rodalies no és una qüestió de puntualitat, sinó de dignitat”

TerritoriSostenibilitat· El cap de l’Executiu ha encapçalat un acte amb el món local per reclamar el traspàs total del servei, al qual han participat més de 200 alcaldes d’arreu del país i representants del món econòmic, polític, institucional i civil
· El cap de l’Executiu adverteix que “no serem més pacients ni comprensius amb els incompliments” del govern espanyol i d’Adif. “A cada incompliment li correspondrà una resposta”
· El conseller de Territori i Sostenibilitat ha anunciat que el proper 28 de novembre el Govern presentarà un recurs contenciós administratiu contra l’Adif perquè se “l’insti a invertir d’una vegada per totes”
· La manca d’inversió al servei de Rodalia i Regionals ha comportat un deteriorament important del servei ferroviari, que entre 2012 i 2016 ha acumulat 1.597 incidències que han afectat més de 45.000 trens i 5,6 milions d’usuaris

El president de la Generalitat, Carles Puigdemont, ha encapçalat aquest migdia un acte amb el món local, econòmic, polític, institucional i civil del país per reclamar el traspàs íntegre del servei de Rodalies al Govern de la Generalitat. “És el moment de dir prou”, ha dit el cap de l’Executiu, “de queixar-nos, però de dir que hem passar a l’acció com a país junts, perquè tenim raó, perquè tenim dret a fer-ho, perquè els nostres ciutadans exigeixen que ho fem i perquè estem preparats”, perquè “ja no és una qüestió de puntualitat, sinó que és una qüestió de dignitat”. Més de 300 persones han participat a l’acte, que s’ha fet al Saló de Sant Jordi del Palau de la Generalitat i al qual han intervingut també el conseller de Territori i Sostenibilitat, Josep Rull; l’alcaldessa de Barcelona, Ada Colau; el president de la Federació de Municipis de Catalunya, Xavier Amor, i el vicepresident de l’Associació Catalana de Municipis, Josep Caparrós.

Durant la seva intervenció, el president Puigdemont ha advertit que “no serem més pacients ni comprensius amb els incompliments” del govern espanyol i d’Adif en relació amb les inversions a la xarxa ferroviària de Rodalia i Regionals de Catalunya, perquè amb la deixadesa de l’Estat “els nostres municipis i les nostres empreses perden competitivitat i oportunitats”. “A cada incompliment li correspondrà una resposta; algunes judicials, altres polítiques i altres potser de ciutadanes”, perquè “no podem continuar així”, ha avisat.

Segons el cap de Govern, “hem d’actuar en defensa dels nostres interessos davant la justícia”, a qui “hem d’exigir celeritat, independència i defensa del bé comú”, exhibir “unitat fins a aconseguir els objectius finals”, perquè “una de les millors fortaleses que té aquest país és quan es posa a caminar junt”, i “preparar-nos amb coordinació amb tothom per controlar i gestionar els serveis bàsics ferroviaris”.

Recurs contenciós administratiu contra Adif
De la seva banda, el conseller de Territori i Sostenibilitat ha anunciat que el proper 28 de novembre el Govern presentarà un recurs contenciós administratiu contra l’Administrador d’Infraestructures Ferroviàries (Adif) davant l’Audiència Nacional perquè “se l’insti a invertir d’una vegada per totes, perquè la Generalitat és titular d’un servei impossible”. L’obertura de la via judicial arriba després que l’Adif no atengués el requeriment previ que l’Executiu va presentar al juliol instant-lo a realitzar les actuacions necessàries per garantir un servei en condicions. I és que no només no s’ha executat el Pla de Rodalies 2008-2015 (s’ha executat només un 10 per cent dels 4.000 milions d’euros pactats), sinó que el 2015 només es va executar un 26 per cent dels pressupostos i de gener a juny d’enguany només s’ha executat el 9 per cent del pressupost de tot el 2016. I només estan en servei un 4,1% de les actuacions previstes al Pla d’inversions que es va pactar l’any 2013 i que identificava les mancances de la xarxa i planificava les actuacions a dur a terme per corregir-ho.

El conseller Rull ha denunciat en la seva intervenció “el traspàs incomplert i incomplet” que es va fer a la Generalitat del servei de Rodalies i ha reivindicat “el control de tot, el traspàs del conjunt del sistema”. “Quan ho gestionem nosaltres ho fem de manera solvent, volem que Rodalies sigui com Ferrocarrils”, ha manifestat.

De fet, la manca d’inversió d’Adif al sistema de Rodalies de Catalunya ha comportat un deteriorament important del servei ferroviari. Entre 2012 i 2016 hi ha hagut 1.597 incidències vinculades al mal estat de la infraestructura, en què s’han vist implicats 45.392 trens i més de 5,6 milions d’usuaris. I la puntualitat ha passat del 94 al 86 per cent a Rodalies i del 58 al 47 per cent al servei de Regionals. Una xifra que contrasta amb la de Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya, que és del 99 per cent.

Assistents
213 alcaldes d’arreu del país han participat en l’acte, al qual també han assistit els presidents de les quatre diputacions; esidents de cambres de comerç; el president del Port de Barcelona; els presidents d’Òmnium Cultural, l’Assemblea Nacional Catalana i l’Associació de Municipis per la Independència; presidents de cambres de comerç; sindicats; diputats de la Comissió de Territori del Parlament de Catalunya, i plataformes i entitats vinculades amb la reivindicació (l’Associació per a la Promoció del Transport Públic; el col·lectiu pqnoensfotintre, i la Plataforma d’Usuaris Portbou-Barcelona), entre d’altres.