El conseller Rull es reuneix amb entitats de discapacitats físics i sensorials per atendre les seves necessitats de mobilitat

TerritoriSostenibilitat12/09/2016.  La trobada respon a la voluntat del Govern de donar resposta a les demandes concretes d’aquest col·lectiu, d’acord amb la Llei d’accessibilitat.
Actualment, el 97% de la xarxa d’FGC és accessible, així com el 88% de la de metro, la totalitat dels autobusos de TMB i el 78% de la xarxa de l’AMB.

El conseller de Territori i Sostenibilitat, Josep Rull, s’ha reunit aquest dilluns amb representats de diverses entitats que defensen els drets dels discapacitats físics i sensorials. La trobada té per objectiu recollir les necessitats concretes d’aquests col·lectius per millorar la seva mobilitat a la xarxa de transport públic d’arreu del territori.

Concretament, a la reunió han assistit el president del Comitè català de representants de persones amb discapacitat (COCARMI) i de la Federació ECOM, Antonio Guillén; la presidenta de la Comfederació espanyola de persones amb discapacitat física i orgànica (COCEMFE), Pilar Díaz; el responsable de la unitat d’autonomia personal i accés a la informació de l’ONCE, Anaïs Garcia Balmaña; la tècnica de rehabilitació de l’ONCE, Yolanda Fernández de Landa; la vicepresidenta de la Federació d’Associacions Catalanes de Pares i Persones Sordes (ACAPPS), Fanny Llorens, així com Adrià Berenguer, de COCEMFE; Domingo Reina, del Servei d’Accesibilitat a la Comunicació de l’ACAPPS, i Meritxell Alós, membre de la Junta de la Federació DINCAT. Per part de la Generalitat, també hi ha participat el secretari d’Infraestructures i Mobilitat, Ricard Font.

Garantir l’accessibilitat del transport
La trobada respon a la voluntat del Govern de donar resposta a les necessitats concretes d’aquest col·lectiu en matèria de mobilitat. En aquest marc, el 6 de maig, el Departament de Territori i Sostenibilitat i l’Autoritat del Transport Metropolità van signar un protocol de col·laboració per l’anàlisi global d’accessibilitat dels sistema de transport, que inclou la definició dels objectius, criteris i mesures que ha d’incloure el pla d’implantació progressiva d’accessibilitat dels mitjans de transport públic de viatgers que s’ha d’elaborar, d’acord amb l’establert a la Llei 13/2014 d’accessibilitat.

A més, es troba en fase avançada la redacció del decret de desenvolupament de la Llei 13/2014 d’accessibilitat, per iniciar la seva tramitació en els propers mesos i concretar les accions a dur a terme per millorar aquest àmbit.

Així mateix, el grup d’accessibilitat, integrat per associacions de discapacitats, operadors de transport públic a Catalunya i el Departament de Territori i Sostenibilitat, treballa per abordar aquesta problemàtica en l’àmbit del transport de carretera i ferroviari. El passat 6 de juny es va celebrar la darrera reunió d’aquest grup, per concretar les mesures i accions a dur a terme en els següents mesos.

En el marc d’aquest treball conjunt es redactarà un programa d’implantació de mesures de millora de l’accessibilitat en base a l’auditoria i a la feina feta en el grup de treball.

Treballant per adaptar el 100% de la xarxa
La Generalitat treballa per assolir l’adaptació completa de la xarxa de transport públic d’arreu del territori. En aquests moments, el 97% de la xarxa de Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC) i el 88% de la xarxa de metro es troba adaptada a persones amb mobilitat reduïda, així com la totalitat de la xarxa de bus urbà de Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) i el 78% en la d’autobusos interurbans de l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB).

Comparada amb altres ciutats d’Europa amb xarxes de transport similars, la xarxa de metro de Barcelona és una de les més adaptades, amb 140 estacions accessibles de les 154 totals.

El conseller Rull proposarà al si de l’Autoritat del Transport Metropolità (ATM) la creació d’un grup de treball que garanteixi que la futura T-Mobilitat sigui 100% accessible.