El Govern i les entitats municipalistes fan front comú per reclamar a l’Estat que inverteixi a la xarxa de Rodalies

TerritoriSostenibilitat25/07/2016. El Departament de Territori i Sostenibilitat, l’Associació Catalana de Municipis, la Federació de Municipis de Catalunya i l’Ajuntament de Barcelona signen un manifest que es farà arribar a tots els consistoris
Aquesta iniciativa és un pas més a la via judicial oberta per la Generalitat, que ja ha presentat un requeriment previ a l’Adif perquè compleixi amb les seves obligacions de mantenir la infraestructura ferroviària en condicions.

El conseller de Territori i Sostenibilitat, Josep Rull; la vicepresidenta de l’Associació Catalana de Municipis, Rosa M. Perelló; la de la Federació de Municipis de Catalunya, Laura Campos, i la cinquena tinenta d’alcalde de l’Ajuntament de Barcelona, Janet Sanz, han signat aquest dilluns un manifest conjunt per reclamar a l’Estat les inversions pendents per posar al dia la xarxa de Rodalies i Regionals. Aquest manifest es farà arribar en forma de moció a tots els ajuntaments de Catalunya perquè el puguin subscriure.

Aquest front comú de les administracions catalanes és un pas més en la reclamació perquè l’Administrador d’Infraestructures Ferroviàries (Adif) compleixi els compromisos d’inversions a Catalunya i en la reclamació perquè l’Estat faci el traspàs total de la xarxa a la Generalitat, tal i com ha reclamat el mateix conseller Rull.

“Ja n’hi ha prou”
Rull ha explicat que “enviem un missatge clar i és que ja n’hi ha prou: volem respostes i volem solucions”. “La puntualitat ha caigut de manera inacceptable a causa de la severa manca d’inversió al sistema ferroviari titularitat de l’Adif” i ha indicat, també, els “reiterats incompliments” de les inversions: dels 4.000 milions del Pla de Rodalies només s’ha executat un 10%; dels 306 milions d’actuacions prioritàries, únicament del 2% i del que l’Adif va pressupostar l’any 2015 només s’ha executat un 25%. Per tot això, Rull ha explicat que “si no ho podem fer negociant, ho farem per la via judicial”.

El titular de Territori i Sostenibilitat ha recordat que la Generalitat ja ha presentat un requeriment previ a l’Adif on se li reclama que dugui a terme les inversions que han de permetre posar la infraestructura en les condicions adequades perquè la Generalitat pugui prestar amb fiabilitat els serveis ferroviaris. Aquest requeriment, presentat a mitjans de juny i pel qual l’Adif té un termini de resposta de tres mesos, és el pas previ a la interposició d’un recurs contenciós-administratiu davant de l’Audiència Nacional per inactivitat de l’Administració.

Les administracions catalanes, al costat dels ciutadans
Rull ha sigut clar: “Volem compromís d’inversió i traspàs de totes les competències”. Per això ha reclamat “recursos i capacitat real de decisió a Rodalies”. El traspàs total del sistema reclamat pel conseller inclou “el control dels trens, de les vies, de les estacions, de les catenàries perquè hem acreditat que ho podem fer millor”, ha dit.

El conseller ha explicat que la manca de fiabilitat a Rodalies i Regionals (amb puntualitats del 84% i del 49%, respectivament, al primer quadrimestre d’aquest 2016) “no és un problema de les institucions catalanes, és un problema dels ciutadans, que estan sotmesos a un servei impresentable”. “I les institucions catalanes hem decidit estar al costat de la gent”, ha afegit.

Inversions “urgents” per desactivar les LTV
El text de la moció insta a l’Estat a realitzar “amb caràcter urgent” les inversions per desactivar les limitacions temporals de velocitat (LTV) per garantir “un servei digne” als usuaris, així com a executar les inversions pendents tant al Pla de Rodalies, com a l’acord d’actuacions prioritàries i als altres fòrums de coordinació i seguiment entre la Generalitat i l’Estat.

També s’insta la Generalitat a no acceptar cap canvi en els horaris de Rodalies que empitjorin els temps de viatge si no es disposa del subministrament, per part de l’Adif, de la informació detallada sobre els motius del canvi, de la inversió concreta que es durà a terme i de la data en què es preveu recuperar el temps del viatge.

Traspàs total del servei
El document explicita, a més, que l’Estat cedeixi tota la infraestructura (vies i estacions) a la Generalitat per completar el traspàs de Rodalies, mitjançant la segregació de la xarxa ferroviària d’interès general de manera que des del Govern es pugui assumir la totalitat de les competències sobre el conjunt del sistema ferroviari de Catalunya.

Tots els signants han manifestat el seu suport al Govern de la Generalitat en les reclamacions d’inversions i del traspàs total de Rodalies. Per a Rosa M. Perelló, “els representants del món local estem aquí per donar suport a l’exigència al Govern de l’Estat per a què compleixi amb les seves obligacions, perquè els nostres veïns i veïnes tinguin un servei ferroviari digne. Des dels ajuntaments, coneixedors de la realitat millor que ningú, fem aquesta exigència perquè no podem tolerar els perjudicis que es pateixen pel mal funcionament d’aquest servei”, ha subratllat.

Suport total al Govern
En el mateix sentit s’ha expressat Laura Campos, qui a més ha dit que els problemes a Rodalies fan que més ciutadans es decantin pel cotxe privat, “el que fa incrementar la contaminació”. “Els retards a Rodalies impedeixen el desenvolupament econòmic del país”, ha afegit. Per a Janet Sanz, la situació a Rodalies “és inacceptable” i per això, ha explicat, “ho volem gestionar des de la proximitat”. Rull ha anunciat un gran acte conjunt després de l’estiu amb les entitats municipalistes i els ajuntaments que s’hi vulguin sumar per “enviar un missatge clar” a l’Estat: “Rodalies és una prioritat per a les institucions catalanes”.

Als documents adjunts hi trobareu el text íntegre de la moció.