El conseller Rull reclama a Tortosa una resposta “ràpida i immediata” per resoldre aquest incident, que està provocant retards de fins a 5 hores a les línies del sud

TerritoriSostenibilitatRull: “L’incident a Mont-roig és la metàfora del que està passant a Rodalies: és un problema de desinversió”.
El conseller de Territori i Sostenibilitat reclama a Tortosa una resposta “ràpida i immediata” per resoldre aquest incident, que està provocant retards de fins a 5 hores a les línies del sud.
Rull obre la porta a explorar la via judicial per denunciar els incompliments d’inversió per part de l’Estat.

El conseller de Territori i Sostenibilitat, Josep Rull, ha qualificat aquest divendres l’incident a l’enclavament de Mont-roig del Camp (Baix Camp) com una “metàfora del que està passant al sistema de Rodalies i Regionals: un problema de desinversió”. Durant una visita a les Terres de l’Ebre, Rull s’ha preguntat: “Com pot ser que el tram més congestionat, amb via única, del sistema ferroviari català per on passen mercaderies del Corredor Mediterrani, l’Euromed, els Talgo, i els Regionals, que no hi hagi garanties davant d’un incident com aquest? No hi ha pla B”. El conseller ha explicat que en aquests moments l’ordenació dels trens s’està fent manualment, que n’han parlat amb l’Administrador d’Infraestructures Ferroviàries (Adif) però que “encara no saben què fer ni quan ho resoldran”. I ha recalcat: “Volem un calendari clar i cert de quan es resoldrà”.

L’incident a l’enclavament de Mont-roig afecta des de dimarts, directament o indirecta, totes les circulacions del sud (R16, R15, R14, R13 i RT1 i RT2), que donen servei tant al camp de Tarragona com a les Terres de l’Ebre. Rull ha dit que si ja és greu “que amb caràcter ordinari, sense que cap incidència, els nivells de puntualitat estiguin per sota del 30%, ara ja és inacceptable”. I per això ha instat l’Adif, “de manera molt rotunda i molt clara”, a resoldre de manera “ràpida i immediata” aquesta situació “perquè no són acceptables, de cap de les maneres, retards de 3, 4 i 5 hores”.

Xarxa mal mantinguda
El titular de Territori i Sostenibilitat ha obert la porta a estudiar la via judicial contra l’Estat per resoldre els problemes de puntualitat a Rodalies i Regionals. Rull ha recordat que aquests retards són conseqüència de la falta d’inversió perquè “tenim una xarxa mal mantinguda sotmesa a nivells alarmants de desinversió”.

El conseller ha assegurat que el Govern de Catalunya ha usat tots els mecanismes per reclamar les inversions que la xarxa necessita i que els compromisos per part l’Estat no s’han complert. Ha recordat que dels 306 milions d’euros que s’havien d’invertir entre el 2014 i el 2016 només han entrat en servei un 2%. “I aquesta setmana hem sabut que allò que del pressupost de 2015 només s’han executat un 26% de les inversions que l’Adif tenia previst a Catalunya i el 5% de les de Renfe”. “Prou, s’ha acabat”, ha sentenciat.

“Nosaltres som els titulars del servei i quan hi ha una gestió inadequada hem de ser capaços d’anar per la via judicial. Perquè per la via ordinària, de la negociació, no ens en sortim. Per tant, davant d’una actuació negligent per part Estat hem de buscar instruments excepcionals. Hi ha una via que fins ara no l’havíem obert amb aquesta contundència i l’haurem d’obrir, que és buscar empara directament a la justícia”, ha dit.