El conseller Rull anuncia a Manresa l’ampliació de les bonificacions a la C-16

TerritoriSostenibilitat· El responsable de Territori i Sostenibilitat comunica al Consorci Viari del Bages que s’eliminaran definitivament les limitacions que condicionaven els descomptes.
· El Departament elaborarà un pla de millora del transport públic a la comarca, amb mesures tant per a l’autobús com per al ferrocarril.

El conseller de Territori i Sostenibilitat, Josep Rull, ha anunciat que es modificarà el decret de la C-16 per ampliar les bonificacions. L’objectiu és eliminar les restriccions per als vehicles que surten d’aquesta via per Sant Vicenç de Castellet i continuen el seu recorregut cap a Abrera (Baix Llobregat) i Terrassa (Vallès Occidental) per la C-55 i la C-58, respectivament. Rull ha presidit aquest divendres a Manresa la reunió del Consorci Viari del Bages, on ha explicat també que el Departament redactarà un Pla de millora del transport públic a la comarca, que inclourà mesures tant en el servei ferroviari com en el d’autobús interurbà.

El 4 de gener van entrar en vigor els nous descomptes a la C-16 en els trams Terrassa-Manresa i Terrassa-Sant Cugat. En el tram Terrassa-Manresa, la tarifa del peatge a la barrera lateral de Sant Vicenç és, en hores punta, gratuïta per als trànsits interns a l’àrea de Manresa, mentre que a la barrera troncal el descompte és del 50% per als trànsits amb origen o destinació a la comarca del Bages.

El titular de Territori i Sostenibilitat ha explicat que després de dos mesos d’aplicació dels descomptes “no s’ha produït el transvasament de trànsit en la intensitat que s’hauria d’haver produït” i que, per aquest motiu, es modificarà el decret i s’eliminaran definitivament les restriccions de bonificacions per aquells vehicles que vagin cap a la C-55 o la C-58. “Mirarem de simplificar el model, farem una tasca d’explicació pedagògica als usuaris”, ha dit. I ha afegit: “Estem disposats a assumir aquest esforç econòmic [que és de 2,5 milions euros anuals] per incentivar que molts dels trànsits de la C-55 es derivin a la C-16”.

Aquestes limitacions no s’estaven aplicant per permetre una millor mobilitat mentre duren les obres a la C-55. Rull ha volgut deixar clar que definitivament no s’aplicaran.

El conseller de Territori i Sostenibilitat també ha manifestat que totes les modificacions que es produeixin en aquesta estratègia global de millora de la mobilitat al Bages, “molt limitada per les dificultats financeres de la Generalitat”, es prendran sempre en el marc del consorci. “La Generalitat no prendrà cap decisió unilateral, tot serà parlat i explicat en aquest fòrum”, ha reblat.

“Des del consorci ens han plantejat l’ideal de futur però, ara per ara, ens veiem molt limitats com a Govern per les dificultats econòmiques i volem ser molt pragmàtics”, ha continuat. Per al conseller Rull, hi ha plena coincidència en l’objectiu final, que és aconseguir “un corredor d’altes prestacions, una autopista o una autovia permeables, que permeti accedir a l’entorn metropolità en millors condicions que ara; que no hi hagi uns que paguin més que els altres per fer el mateix. Compartim l’objectiu final però ara no tenim diners. Per tant, hem de prendre mesures per millorar la seguretat i reduir la congestió”, ha descrit.

250.000 beneficiaris
El nombre total d’usuaris beneficiats pels descomptes del nou decret des del 4 de gener fins al 4 de març està al voltant dels 250.000 trànsits, dels quals 75.000 són de l’àmbit de Manresa i 175.000 de l’àmbit de Les Fonts, a Terrassa.

El nombre d’usuaris que es beneficien cada dia de les bonificacions supera els 2.000 al peatge de Sant Vicenç i els 3.000 al de les Fonts. Aquest nombre ha anat creixent les darreres setmanes, i s’ha doblat respecte a les primeres de gener.

Millores en la seguretat i la mobilitat
El decret de descomptes de la C-16 forma part d’una estratègia conjunta de millora de la seguretat i la mobilitat als eixos de la C-55, la C-58 i la mateixa C-16 que inclou, a més, la realització d’obres de millora a la xarxa viària. “La C-16 està infrautilitzada i la C-55 col·lapsada i amb una important concentració d’accidents i la seguretat és un element bàsic”, ha dit el conseller Rull.

El Departament de Territori i Sostenibilitat està duent a terme les obres de millora de la seguretat viària a la C-55 i a la C-58, incloses en el Pla global de millora de la mobilitat al Bages. Concretament s’estan fent treballs a la C-55 entre Castellbell i el Vilar i Manresa (3,7 milions), a la C-58 entre Viladecavalls i Vacarisses i entre Vacarisses (2,5 milions) i Castellbell i el Vilar (3,2 milions). Aquestes tres actuacions són singulars perquè comporten l’execució d’una barrera separadora dels sentits de la circulació en una carretera convencional. Els treballs evitaran el xoc frontal, principal causa de la sinistralitat a aquests eixos viaris.

El Departament també està implantant millores en la senyalització (600.000 euros) i ha impulsat altres obres de millora per valor de 6 milions. La ronda de Manresa (2,6 milions) està en servei des del juny del 2015.

Millores als serveis de bus i tren
Per tal de millorar la mobilitat al Bages el conseller Rull també ha detallat que aquest 2016 es redactarà el Pla de millora del transport públic a la comarca i que les mesures s’aplicaran el 2017. Preveurà, entre altres mesures, la posada en marxa de nous serveis de bus exprés, millores en els serveis interurbans d’autobús així com millores al servei ferroviari.

Pel que fa a Rodalies, Rull ha recordat que l’objectiu de la Generalitat és el de tenir el control efectiu de les vies per millorar tots els corredors. Però que mentre no s’aconsegueix aquest traspàs total, l’estratègia a curt termini és la d’eliminar les limitacions temporals de velocitat que imposa Adif i que provoquen que els trens arribin sistemàticament tard. També ha recordat que s’ha demanat a Renfe que prioritzi les actuacions per millorar la fiabilitat a cinc línies, entre elles l’R4.