President Puigdemont: “L’Estat ha dimitit de la seva responsabilitat d’invertir en infraestructures a Catalunya”

TerritoriSostenibilitat· El cap del Govern ha inaugurat aquest matí el nou tram de la línia 9 del Metro, que connecta les estacions Zona Universitària i Aeroport T1, en 32 minuts.
· Carles Puigdemont ha reivindicat la gestió de tot el servei de Rodalies, perquè “quan gestionem nosaltres els resultats per als ciutadans són molt millors”.

El president de la Generalitat, Carles Puigdemont, ha posat en valor avui, durant la inauguració del nou tram de la línia 9 (L9) del Metro, el fet que, “en un moment de recursos molt limitats, hem sabut tots plegats donar resposta a les necessitats de mobilitat del conjunt del país”. “No ha estat gens fàcil”, ha dit, i ha remarcat els esforços que han fet tant el Govern de la Generalitat com els ajuntaments, en un context en què “l’Estat ha dimitit de les seves responsabilitata en les inversions, pel que fa a la mobilitat i a les infraestructures”. “No l’hem tingut, o no n’hem tingut prou i, malgrat això, hem fet grans esforços perquè aquesta infraestructura sigui una realitat i la gent no ho noti”, ha reblat.

En aquest mateix context, el cap de l’Executiu ha recollit les reivindicacions del conseller Rull a la ministra de Foment i les que ha fet avui mateix l’alcaldessa de l’Hospitalet de Llobregat durant l’acte, en el sentit que la Generalitat “ha de poder obtenir la gestió de tot el servei de Rodalies”. Aquesta, ha dit, “és no només una reivindicació justa i política, sinó que es basa en fets”, ja que, “quan gestionem nosaltres, els resultats per als ciutadans són millors; de fet, són molt millors”.

Durant l’acte, al qual ha assistit el secretari d’Estat d’Infraestructures, Transport i Habitatge, Julio Gómez-Pomar, Carles Puigdemont ha denunciat que en el finançament conjunt del transport públic hi ha hagut una “desconnexió sobtada del Govern de l’Estat”, que ha reduït en un 40% les seves aportacions, passant dels 150 als 95 milions d’euros. “Això no és una opinió, són dades, i gràcies a l’esforç dels ajuntaments, que han augmentat enormement la seva aportació, avui els ciutadans d’aquesta àrea metropolitana, una part molt important del país, poden tenir una mobilitat sostenible i accessible”, ha subratllat. Un esforç, ha dit, que és “molt gran, perquè més que dobla l’esforç econòmic que fa el Govern de l’Estat”.

En diferents moments de la seva intervenció en l’acte inaugural, Carles Puigdemont ha subratllat el “compromís del Govern amb un model de mobilitat sostenible i integrador” i, a més de l’L9, ha esmentat altres exemples recents de mobilitat sostenible i integradora, com el perllongament dels Ferrocarrils de la Generalitat Catalunya a Terrassa, que va entrar en funcionament el passat juliol, o l’inici de les obres de la línia 10, que connectarà els barris de Marina i Zona Franca, i és previst que entri en funcionament el 2017.

Carles Puigdemont, que ha recordat els presidents i els consellers que han intervingut en aquest projecte al llarg dels anys, ha destacat que la línia 9 del Metro “és una infraestructura llargament reivindicada”, que tindrà uns “beneficis socials, econòmics, culturals, de vertebració del país, que, estic convençut que amb el pas dels anys anirà agafant més valor”.

En l’acte també han intervingut els alcaldes dels tres municipis que connecta aquest nou tram: l’alcaldessa de l’Hospitalet de Llobregat, Núria Marín; l’alcaldessa de Barcelona, Ada Colau, i l’alcalde del Prat de Llobregat, Lluis Tejedor.

20 quilòmetres més de nou transport públic
La línia L9 sud, amb un recorregut de 20 quilòmetres i 15 estacions, facilita des d’avui l’accés en transport públic a centres educatius, zones comercials i àrees logístiques i de promoció econòmica, com ara la Ciutat de la Justícia, Mercabarna, Fira i les dues terminals de l’aeroport del Prat. Uneix les estacions de Zona Universitària i Aeroport T1 en un temps de 32 minuts. Aquest tram suposa posar en servei una inversió de 2.899 milions.

Les 15 estacions d’aquest tram són: Zona Universitària (correspondència L3), Collblanc (correspondència L5), Torrassa (correspondència L1), Can Tries-Gornal, Europa-Fira (correspondència L8-FGC), Fira, Parc Logístic, Mercabarna, Les Moreres, El Prat Estació (correspondència Rodalies), Cèntric, Parc Nou, Mas Blau, Aeroport T2 (correspondència Rodalies) i Aeroport T1.

El nou ramal ofereix una freqüència de trens cada 7 minuts per sentit, que es reduirà a menys de 4 entre algunes estacions quan es produeixin esdeveniments que generin un gran impacte en la mobilitat. En longitud, és equiparable a l’L1 de Metro, la més llarga de la xarxa, i té una previsió de demanda de 23 milions de viatgers anuals.