Barcelona reclama un nou impuls per assegurar i finalitzar la connexió ferroviària del Corredor Mediterrani

Ajuntament de Barcelona.- Nota de premsa

El comitè de ciutats per a l’Alta Velocitat i la Interconnexió Ferroviària del Corredor Mediterrani demanen a l’Estat francès i a l’espanyol que continuïn donant suport de manera “irrevocable” a les inversions projectades

En una declaració conjunta els municipis integrants també han fet constar la preocupació pel retard en l’execució d’alguns projectes estratègics en matèria de ports i plataformes logístiques

La regidora de Mobilitat, Mercedes Vidal, ha participat avui a la 8ª cimera de ciutats i àrees metropolitanes per a l’Alta Velocitat i la Interconnexió Ferroviària del Corredor Mediterrani que s’ha celebrat a Montpellier. La trobada ha reunit a alcaldes i representants de les ciutats i àrees metropolitanes de Barcelona, Beziers, Carcassonne, Figueres, Girona, Lleida, Montpellier, Narbonne, Nimes, Perpinyà, Tarragona i Toulouse.

En aquest marc, la regidora de Mobilitat ha posat sobre la taula la necessitat de comptar amb una bona connexió ferroviària del Corredor Mediterrani tant pel que fa a l’Alta Velocitat, com a nivell de trens regionals i mercaderies, un aspecte que és clau, ha dit, per oferir el millor servei als ciutadans, i garantir una mobilitat més sostenible i l’impuls econòmic d’aquest àmbit territorial. Vidal, ha lamentat “la falta de visió regional dels estats que es tradueix en una aposta feble i una falta de compromís per seguir reforçant el corredor mediterrani” i en aquest sentit, ha reclamat “un nou impuls dels estats per assegurar i finalitzar aquesta connexió”. La regidora assegura que cal treballar “des d’una lògica regional i interestatal tant a nivell de mercaderies com de passatgers per millorar els desplaçaments en l’Alta Velocitat i en trens regionals”. Durant la trobada, Vidal ha recordat la importància d’infraestructures com la Sagrera i la necessitat de connectar el port amb la frontera en via d’ample internacional.

La trobada ha finalitzat amb una declaració conjunta en la qual les ciutats membres del comitè han reiterat les exigències i les demandes formulades en el curs de les cimeres anteriors i han reafirmat la voluntat de compartir i tenir una posició comuna sobre el projecte de creació d’un territori transfronterer col•laboratiu i innovador. En la mateixa línia, han recordat que aquest projecte precisa d’una xarxa de ciutats articulada a l’entorn d’un corredor ferroviari de qualitat.

A la declaració, els diferents municipis participants han posat sobre la taula que el Corredor Mediterrani forma part de les línies prioritàries de passatgers i mercaderies de la Xarxa Transeuropea de Transports seleccionades per la Comissió Europea i han demanant a l’Estat francès i l’Estat espanyol, així com a les institucions europees, que continuïn donant suport de manera “irrevocable” a les inversions projectades i necessàries per finalitzar i assegurar la coherència de la connexió transfronterera, d’acord amb la dimensió europea del Corredor Mediterrani.

Les ciutats signants també han fet constar la preocupació pel retard en la inversió i execució d’alguns projectes estratègics, en especial pel que respecta a les connexions amb els ports i plataformes logístiques, imprescindibles per potenciar i garantir el correcte funcionament del transport ferroviari de mercaderies al llarg del Corredor Mediterrani. A banda, han deixat palès que actualment la baixa circulació de trens pel nou túnel transfronterer del Pertús respon principalment a la manca d’estratègia comuna de l’explotació i de l’execució del projecte ferroviari en el seu conjunt.

En la declaració conjunta Barcelona i la resta de ciutats han refermat la voluntat de desplegar una estratègia global i integrada per la connexió ferroviària transfronterera per maximitzar l’eficiència, la rendibilitat i la coherència de les importants inversions ja realitzades. També sol•liciten als gestors de la xarxa i a les administracions competents que dissenyin amb la màxima celeritat una oferta de serveis, tarifes i freqüències que permeti a l’Alta Velocitat esdevenir una alternativa real a les connexions transfrontereres de mitja distància, augmentant el seu aprofitament i rendibilitat i la seva complementarietat amb els serveis regionals. Alhora, s’ha subratllat la urgència de la millora del servei ferroviari transfronterer que, juntament amb la Nova línia Montpeller-Perpinyà, i la connexió entre Narbona i Tolosa, ha d’estructurar les connexions entre les tres àrees metropolitanes regionals de Barcelona, Montpeller i Tolosa.