El conseller Vila qualifica d'”inadmissible” la inundació del túnel del TAV a Girona i demana “dimissions al més alt nivell” a Adif

TerritoriSostenibilitat· Recorda que el Govern català i l’Ajuntament de Girona van posar sobre la taula una estratègia per resoldre definitivament aquest “punt feble” de la xarxa.

El conseller de Territori i Sostenibilitat, Santi Vila, ha qualificat avui d’”absolutament inadmissible” la inundació, per segona vegada en dos mesos, del túnel del TAV a Girona i ha demanat “dimissions al més alt nivell” a Adif. El servei d’alta velocitat internacional es troba, a hores d’ara, tallat entre Girona i Figueres.

Vila, que ha visitat avui l’estació juntament amb l’alcalde de Girona, Carles Puigdemont, ha recordat que, arran de la primera inundació, el passat 28 de setembre, quan el servei va quedar interromput durant sis dies, el Govern català i l’Ajuntament “vam posar sobre la taula una estratègia per resoldre magníficament aquest problema”.

Aquesta solució passava per tapiar el forat deixat pel pou d’atac de la tuneladora i tornar la riera de la Pabordia al seu curs natural. “Vuit setmanes més tard, s’ha demostrat que no fent-nos cas s’ha tornat a col·lapsar el servei”. De fet, “ha sobreeixit aigua pel mateix punt” que en l’anterior ocasió, “un dels punts més vulnerables” de l’obra, tot i que, afortunadament, “el mur no ha arribat a caure”.

En aquest sentit, el director general d’Infraestructures de Mobilitat Terrestre, Xavier Flores, ha afegit que el procediment habitual en acabar una obra que ha requerit la perforació d’un pou d’atac per introduir-hi una tuneladora és “tancar totalment el forat”. De fet, aquesta actuació es troba recollida “en el propi projecte d’Adif”. Flores ha explicat que “nosaltres vam fer un advertiment clar sobre el risc” existent en cas de no procedir a cobrir completament el pou, “i també els vam dir que aquelles pluges” que van causar la primera inundació “no eren extraordinàries en absolut”.

És per tots aquests motius que el conseller Vila ha avançat que “exigirem responsabilitat, això no pot quedar en bones paraules i alguna acció puntual, algú ha de presentar la dimissió”. Aquestes responsabilitats haurien de ser “al més alt nivell” d’Adif, ha precisat.

El conseller ha recordat també que, poc després de la primera inundació, el passat 3 d’octubre, va tenir lloc la Cimera de Ciutats i Aglomeracions per a l’Alta Velocitat i la Interconnexió Ferroviària del Corredor Mediterrani, a Girona. En aquest escenari, ha lamentat, “un despropòsit d’aquesta magnitud”, amb una segona inundació en el mateix punt, “ens fa quedar malament a escala internacional i perjudica la imatge de tot un territori que es vol projectar com a eficient en termes ferroviaris, tant de persones, com de mercaderies i logística”.