Barcelona commemora el 90è aniversari del metro amb un acte institucional i un viatge en el tren històric

TMB01La nit passada ha tingut lloc al Gran Teatre del Liceu l’acte institucional de celebració dels 90 anys del metro de Barcelona, presidit pel president de la Generalitat, Artur Mas. Hi han intervingut també l’alcalde de Barcelona i president de l’AMB, Xavier Trias, i el president de TMB, Joaquim Forn, i hi ha assistit el conseller de Territori i Sostenibilitat, Santi Vila. Formaven el públic més de 300 persones, entre responsables de municipis, institucions, associacions i empreses de l’àmbit de la mobilitat, així com una representació d’empleats i exempleats de TMB. L’actriu Aina Clotet ha actuat com a presentadora.

En l’acte s’ha presentat el llibre “90 anys del metro de Barcelona. 1924-2014”, que conté una síntesi històrica i abundant material gràfic procedent dels fons de la Fundació TMB i de l’Arxiu Fotogràfic de Barcelona. El llibre ha estat editat per la Fundació TMB i l’Ajuntament de Barcelona, que el posarà a la venda en la seva xarxa de distribució habitual.

A partir de la mitjanit, els participants han reviscut l’experiència dels primers viatgers del metro fent un trajecte amb el tren històric format pels cotxes M1-M6-M8, que eren part del material mòbil del Gran Metro el 30 de desembre del 1924, quan es va inaugurar la línia entre Catalunya i Lesseps.

Els assistents s’han desplaçat, amb autobusos clàssics de la col·lecció de la Fundació TMB, fins a la Sagrada Familia, que excepcionalment lluïa la il·luminació festiva a la façana del Naixement amb motiu de l’efemèride. A l’estació de la línia 2 han visitat l’exposició itinerant sobre l’evolució del metro al llarg dels seus 90 anys de vida, situada al vestíbul. El tren històric, restaurat el 1999, ha traslladat la comitiva fins a l’estació de Sant Antoni, on ha finalitzat l’activitat.

Patrocinadors i col·laboradors
Aquest acte, com tots els del 90è aniversari del metro, ha estat possible gràcies a patrocinis i col·laboracions, en aquests cas de Discovery Max, Gran Teatre del Liceu, L’Auditori, Siemens, Alstom, Prosegur i l’Ajuntament de Barcelona.

Altres activitats de l’aniversari
L’acte ha estat la culminació d’un programa extens que es pot consultar a la secció especial de la web corporativa de TMB dedicada a la commemoració.

Una mica d’història
La xarxa de metro de Barcelona va néixer a partir de dues iniciatives empresarials paral·leles que es desenvolupen als anys 20 del segle passat, tot i que els primers projectes daten de la dècada anterior. La primera a constituir-se és la societat Ferrocarril Metropolitano de Barcelona, SA, que promovia una línia subterrània de ferrocarril que enllacés les terminals de Sants i Sant Martí. Per això se’l va anomenar Transversal.

Posteriorment es fundaria una segona societat, Gran Metropolitano de Barcelona, SA (popularment Gran Metro), que pretenia construir una línia entre Colom i Gràcia. Les obres del Gran Metro es van iniciar a finals del 1921, i el 1922 començarien les del Transversal.
No sense entrebancs, les obres tiren endavant i el 30 de desembre del 1924 s’inauguren els 2,5 quilòmetres del primer tram del Gran Metro, entre Lesseps i Catalunya, que queda obert al públic l’endemà.

Els barcelonins haurien d’esperar gairebé dos anys per veure acabat el primer tram del Transversal, entre Catalunya i la Bordeta. El 1934, les dues companyies havien ampliat les seves respectives línies, i el Gran Metro comptava ja amb un segon ramal que es bifurcava a Aragó i per sota la Via Laietana anava fins a Correus.

En aquests 90 anys, la xarxa de metro ha crescut fins als 102,6 quilòmetres i les 141 estacions, i transporta més d’un milió de persones diàriament. S’ha convertit així en el transport públic més utilitzat, i en un factor decisiu de la millora de la qualitat de vida dels ciutadans —que li donen notes molt altes, amb un màxim de 7,52 en l’últim estudi de satisfacció— i d’impuls al desenvolupament econòmic de l’àrea metropolitana, a més d’un referent pel que fa a sostenibilitat, accessibilitat i innovació. A curt termini, a més, la xarxa creixerà el 2016 amb una vintena de quilòmetres i 15 estacions més d’una línia, la 9/10, que funciona sense conductor.