Passeig de Gràcia de la línia 3 es converteix en una estació energèticament sostenible

TMB01El projecte europeu SEAM4US ha desenvolupat un sistema intel·ligent que mesura, controla i regula el consum elèctric que té una estació de metro

L’estació de metro de Passeig de Gràcia de la línia 3 del metro de Barcelona integra des de principis del mes de juliol diferents mesures de monitoratge i anàlisi ambiental amb l’objectiu d’estalviar en el consum d’energia de la mateixa estació. Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) participa en el projecte col·laboratiu europeu anomenat SEAM4US, cofinançat pel Setè Programa Marc (7PM) de la Unió Europea i que compta amb un fons de 2,9 milions d’euros.

El principal objectiu del projecte SEAM4US és desenvolupar tecnologies avançades per al control òptim de l’energia i que sigui fàcilment escalable a totes les estacions de metro, ja que pot suposar un estalvi d’un 5% en el consum elèctric, xifra que equivaldria a l’electricitat consumida en més de 700 llars.

TMB ha estat escollida per acollir aquesta prova pilot pel seu paper com a gran operador de transport públic. En aquesta experiència amb el metro de Barcelona hi participa conjuntament la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC), així com set entitats més, entre centres europeus de desenvolupament i empreses privades del sector. Per a TMB és una gran oportunitat, ja que es beneficia d’una forta inversió en coneixements que reverteixen positivament en els usuaris i també en els departaments de la companyia involucrats en el projecte, vinculats amb l’operació, el manteniment i l’àrea de tecnologia.

Modulació de la llum, ventilació i escales mecàniques
Com a escenari representatiu, després d’una anàlisi de tota la xarxa de metro, l’estació escollida va ser Passeig de Gràcia (L3), on s’ha implementat un sistema de monitoratge, control i captació de dades (a través d’una cinquantena de sensors) per aconseguir més eficiència energètica i optimitzar recursos.

L’estació es comporta com una petita ciutat intel·ligent. Al llarg del dia es monitoritzen factors com la temperatura, la humitat, les condicions climàtiques de l’exterior i el volum de passatgers. En funció d’aquestes dades es modulen els subsistemes de l’estació com l’enllumenat, les escales mecàniques i la ventilació. L’actuació d’aquests sistemes no afecta en cap moment l’experiència de l’usuari, de fet, l’estalvi energètic del projecte està pensat per a què es redueixi el consum sense que l’usuari ho noti.

Si la solució del projecte obté uns resultats positius, està previst estudiar la possibilitat d’implantar-ho en altres estacions de la xarxa de metro barcelonina, sempre que representi un cost mínim d’inversió.

En aquest sentit, cal tenir en compte que els sistemes subterranis de transport són grans consumidors d’energia. Un terç de l’energia necessària per fer funcionar una xarxa de metro es destina als subsistemes de les estacions, com ara la ventilació, els ascensors, les escales mecàniques i la il·luminació.

Les empreses i entitats participants en el projecte a nivell internacional són: Cofely Italia Spa Co (Itàlia), Universitá Politecnica delle Marche (Itàlia), Fraunhofer-Gesellschaft zur Foerderung der Angewandtenforschung E.V (Alemanya), Teknologian Tutkimuskeskus Vtt (Finlàndia), Universitaet Kassel (Alemanya), Almende B.V. (Països Baixos) i CNet Svenska AB (Suècia).

Més informació en TMB