Barcelona commemora aquest any el 90è aniversari del primer tram de metro, inaugurat el 1924

TMB01TMB ha organitzat diverses activitats que culminaran al desembre amb un acte institucional i una sortida extraordinària del tren històric

El president de TMB, Joaquim Forn, i el director general de Metro, Sebastián Buenestado, han presentat avui les activitats programades aquest any amb motiu del 90è aniversari del metro de Barcelona, que va començar a donar servei el desembre del 1924. Va ser els últims dies d’aquell any que Barcelona es va afegir a les grans ciutats europees i americanes que havien decidit dotar-se d’un transport públic massiu, eficient i ràpid. En aquests 90 anys, la xarxa de metro ha crescut fins als 102,6 quilòmetres i les 141 estacions, i transporta un milió de persones diàriament. S’ha convertit així en el transport públic més utilitzat, i en un factor decisiu de la millora de la qualitat de vida dels ciutadans —que li donen notes molt altes, amb un màxim de 7,52 en l’ultim estudi de satisfacció— i d’impuls al desenvolupament econòmic de l’àrea metropolitana, a més d’un referent pel que fa a sostenibilitat, accessibilitat i innovació. La tecnologia ha evolucionat i ni els trens ni la manera d’operar dels inicis i d’ara s’assemblen gaire. A curt termini, a més, la xarxa creixerà amb una vintena de quilòmetres més d’una línia, la 9/10, que funciona sense conductor.

Una mirada als orígens permet valorar el trajecte recorregut en aquestes nou dècades. Per això, i per subratllar l’efemèride, TMB ha programat diverses activitats de divulgació de la història i el patrimoni associat al metro, com a element vertebrador del sistema de transport públic de Barcelona i la seva àrea metropolitana. Les activitats es desenvoluparan principalment durant l’últim trimestre de l’any 2014.

Les activitats – Discovery Underground Barcelona 2014. Carrera a peu no competitiva de 10 km, organitzada per Discovery Max. Se celebrarà la nit del 28 al 29 d’agost per la línia 2, entre Universitat i Gorg.

– Recopilació de la memòria col·lectiva del metro. Activitat participativa oberta a usuaris i empleats, que podran aportar imatges retrospectives.

Acte per a treballadors de TMB. Concert exclusiu del grup Love of Lesbian a L’Auditori, el 30 de setembre.

– Cicle de conferències. A càrrec d’Agustín del Castillo, exdirector general de Metro; Josep Maria Rovira, vicedegà del Col·legi d’Enginyers Industrials de Catalunya; Dani Cortijo, historiador; i Ramon Malla, director de Línies Automàtiques de Metro. Tindran lloc a l’Espai Gaudí, la biblioteca Jaume Fuster i el Col·legi d’Enginyers, els dies 23 i 30 d’octubre, 5 i 12 de novembre, a les 17.30 h.

– Les quatre primeres estacions de metro. Identificació amb codis QR de les estacions del tram Catalunya-Lesseps. Activitat desenvolupada per Andana Central – Associació d’Amics del Metro.

– Exposició itinerant. Resum dels 90 anys de la història del metro de Barcelona que es podrà veure en diverses estacions entre finals d’octubre i finals de febrer de l’any vinent.

– Barcelona subterrània: històries del metro. Itinerari guiat per conèixer les anècdotes més fascinants sobre la història d’aquest sistema de transport i la seva relació amb la ciutat. Activitat desenvolupada per CultRuta.

– Activitat literària i audiovisual «Va passar a TMB». Amb aquest nom es va crear una nova categoria al Concurs de Relats Curts que TMB convoca amb motiu de la Diada de Sant Jordi. Un jurat va seleccionar els sis millors relats, que seran convertits en documents audiovisuals i s’incorporaran a l’edició d’enguany del Subtravelling Festival, al novembre. Els ciutadans escolliran per votació la millor història.

– Exposició a l’Espai Mercè Sala (metro Diagonal). Exposició que ens transportarà als anys anteriors a la posada en servei: la gènesi, el disseny, la construcció, la inauguració, el context social… Es podrà veure des de finals de novembre fins al febrer.

– Nova activitat TMB Educa per al curs 2014-2015. Recorregut audiovisual, des de l’inici del metro als nostres dies, i visita a l’exposició de l’Espai Mercè Sala. Per a alumnes de primària i secundària.

– Edició d’un llibre commemoratiu. Contindrà una síntesi històrica i abundant material gràfic dels fons de la Fundació TMB i de l’Arxiu Fotogràfic de Barcelona. Serà imprès pel Servei d’Edicions de l’Ajuntament de Barcelona.

– Esdeveniment institucional. Acte central del 90è aniversari al Gran Teatre del Liceu, amb autoritats, convidats institucionals, representants de la societat civil, etc. Se celebrarà el 15 de desembre.

– Sortida extraordinària del tren històric. A continuació de l’acte central, el tren restaurat M1-M6-M8, representatiu dels que van estrenar el Gran Metro el 1924, farà un recorregut entre les estacions de Sagrada Família i Sant Antoni. El programa, més detallat i actualitzat, es podrà consultar a la secció especial de la web corporativa de TMB dedicada a la commemoració http://www.tmb.cat/ca/90-anys-metro

Patrocinadors i col·laboradors

Les activitats del 90è aniversari del metro seran possibles gràcies al patrocini i la col·laboracio de: Discovery Max, Gran Teatre del Liceu, L’Auditori, Siemens, Ajuntament de Barcelona, Damm, Music Bus, Andana Central, CultRuta i Guillermo Cruz.

Una mica d’història

La xarxa de metro de Barcelona va néixer a partir de dues iniciatives empresarials paral·leles que es desenvolupen als anys 20, tot i que els primers projectes daten de la primera dècada del segle passat. La primera a constituir-se és la societat Ferrocarril Metropolitano de Barcelona, SA, que promovia una línia subterrània de ferrocarril que enllacés les terminals de Sants i Sant Martí. Per això se’l va anomenar Transversal. Posteriorment es fundaria una segona societat, Gran Metropolitano de Barcelona, SA (popularment Gran Metro), que pretenia construir una línia entre Colom i Gràcia. Les obres del Gran Metro es van iniciar a finals del 1921, i uns mesos més tard, el 1922, començarien les del Transversal. No sense entrebancs, les obres tiren endavant i el 30 de desembre del 1924 s’inauguren els 2,7 quilòmetres del primer tram del Gran Metro, entre Lesseps i Catalunya, que queda obert al públic l’endemà. Els barcelonins haurien d’esperar gairebé dos anys per veure acabat el primer tram del Transversal, l’altra línia en construcció, entre la Bordeta i Catalunya. El 1934, les dues companyies havien ampliat les seves respectives línies, i el Gran Metro comptava ja amb un segon ramal que es bifurcava a Aragó i per sota la Via Laietana anava fins a Correus.