Adif i Renfe inicien les validacions tècniques de trens de viatgers al tram Barcelona-Figueres

Línia d’Alta Velocitat Madrid-Barcelona-frontera francesa
• Material comercial de la sèrie 103 realitza recorreguts entre el Nus de Mollet del Vallès i Vilobí d’Onyar, que ja està en fase d’explotació
• Durant aproximadament una setmana es realitzen  les proves per la validació de la sèrie i comprovacions del sistema ERTMS

Barcelona, 20 d’octubre de 2012 (Adif i Renfe).
Adif i Renfe han iniciat avui dissabte les primeres validacions tècniques per la circulació de trens de viatgers al tram Barcelona-Figueres, de la Línia d’Alta Velocitat Madrid-Barcelona-frontera francesa.

En concret, material comercial de la sèrie 103 realitza recorreguts entre el Nus de Mollet del Vallès (Barcelona) i Vilobí d’Onyar (Girona), un trajecte d’aproximadament 62,6 quilòmetres que forma part del tram de la línia d’Alta Velocitat que ja es troba en explotació entre el Port de Barcelona i la frontera francesa, i per tant amb una infraestructura i instal•lacions plenament validades.

En aquest període de proves, tècnics d’Adif i Renfe comprovaran les prestacions i comportament d’aquest material sobre la infraestructura. Així mateix, es portaran a terme comprovacions dels sistemes de comunicacions i d’integració i la compatibilitat tren-via del sistema ERTMS.

L’ ERTMS és el dispositiu de comandament i control de trens, adoptat per la Unió europea per a equiparar totes les noves línies que es construeixin en els països que la composen. L’objectiu és que la senyalització i les comunicacions entre la via i els equipaments del tren siguin compatibles en tota Europa i es possibiliti la interoperativitat de les circulacions ferroviàries entre els diferents Estat de la Unió Europea.

L’ERTMS harmonitza dos tipus de tecnologies: per una banda l’ETCS (European Train Control System), en matèria de senyalització (en infraestructura i en trens), aportant dades sobre la velocitat màxima a cada punt o distància que el trens pot circular a aquesta velocitat; i d’altra banda el GSM-R que proporciona serveis de comunicacions de veu com, per exemple, entre els maquinistes i els regulador del CRC (Centre de Regulació i Control).

El material de la sèrie 103 tindrà la seva base en el Punt d’Avançament i Estacionament de Trens (PAET) situat a Riells (Girona), punt des d’on s’iniciaran  i finalitzaran els recorreguts de proves que es portaran a terme des d’avui i fins el proper divendres, d’acord amb la programació establerta. Avui dissabte, està previst que realitzi verificacions d’aturada en el PAET de Riells entre les 12.00 i les 14.00 hores, i que realitzi recorreguts per la infraestructura aproximadament entre les 14.00 i les 22.00 hores. Demà diumenge, es preveu que les circulacions de proves es realitzin entre les 10.00 i les 20.00 hores, aportando datos sobre la velocidad máxima en cada punto o distancia que el tren puede circular a esa velocidad

Finançament europeu
La línia d’Alta Velocitat Madrid-Barcelona-frontera francesa ha estat cofinançada pel Fons de Cohesió, entre les obres de plataforma del tram Madrid-Barcelona, així com els subministrament i muntatge de via del tram Madrid-Vilafranca del Penedès i instal•lacions d’electrificació, senyalització i comunicacions del tram Madrid-Lleida, amb una ajuda que arriba 3.358,1 milions d’euros.

Les ajudes, Xarxes Transeuropees de Transport, en el mateix període han finançat els estudis de projectes, així com les obres de la plataforma del tram Maçanet-Sils, amb una ajuda que arriba als 70,9 milions d’euros.

En el període 2007-2013 seran confinançades per aquestes darreres ajudes la implementació de l’ERTMS (Sistema de Gestió del Trànsit ferroviari Europeu) del tram Barcelona-Figueres, amb una ajuda de 10,6 milions d’euros.

El Banc Europeu d’Inversions (BEI) participa també al fiançament d’aquest projecte.

El tram Barcelona-Figueres de la Línia d’Alta Velocitat Madrid-Barcelona-frontera francesa compta amb una inversió aproximada de 4.200 milions d’euros.