Les obres de l’intercanviador d’Arc Triomf, en la seva fase final amb la reobertura de l’avinguda de Vilanova

Demà s’alliberarà el tram de l’avinguda Vilanova entre els carrers de Nàpols i Roger de Flor.
Els treballs de construcció del segon vestíbul, a la plaça d’André Malraux, finalitzaran aquesta tardor.
El primer vestíbul, al costat del passeig de Sant Joan, es va posar en servei el setembre de 2010.
L’ampliació, adaptació i millora de l’intercanviador, que suposa una inversió global de 37 MEUR, beneficiarà prop de 16.000 viatgers diàriament.

Les obres d’ampliació, adaptació i renovació de l’intercanviador d’Arc de Triomf de Barcelona consisteixen en l’execució de dos grans vestíbuls independents que multiplicaran els espais disponibles respecte dels originals i estaran adaptats a persones amb mobilitat reduïda per accedir a l’L1, l’R1, R3 i R4.

Concretament, l’actuació comprèn la substitució dels vestíbuls originals, amb espais força limitats, per dos nous vestíbuls que sumen una superfície total de més de 5.200 m2: un a prop del passeig de Sant Joan, en servei des de la tardor de 2010, i un altre a la plaça d’André Malraux, els treballs del qual estan a punt de finalitzar.

Com a pas previ a la finalització dels treballs, demà s’alliberarà, tant per a vehicles com per a vianants per vorera, el tram de l’avinguda Vilanova entre els carrers de Nàpols i Roger de Flors que fins ara formava part del perímetre de les obres.

Aquest tram té ara una secció, en sentir mar – muntanya: vorera, carril d’estacionament de motos, 2 carrils de circulació per a vehicles (1 per sentit),  carril de circulació per bicis de doble sentit, vorera de servei d’un metre i el tancament de les obres.

El vestíbul d’André Malraux, llest a l’octubre
El vestíbul de la plaça d’André Malraux, les obres del qual conclouran a finals d’octubre, multiplicarà els espais disponibles per als viatgers, passant  dels 370 m2 originals als 2.200 m2 de superfície, i oferirà dos accessos a la plaça:  un a peu pla, proper a l’estació d’autobusos, i un altre a la banda del carrer de Roger de Flor, amb escales fixes i mecàniques. A més, disposarà de 4 ascensors per connectar el nivell de vestíbul amb les andanes de l’L1 i Rodalies (R1, R3 i R4).

El Departament de TES ja va posar en servei la tardor de 2010 el primer d’aquests nous vestíbuls, el més proper al passeig de Sant Joan, que compta amb una superfície de 3.000 m2, enfront dels 160 m2 que presentava l’original.

En aquest cas, l’accés exterior es fa mitjançant un edicle situat a l’avinguda de Vilanova, a prop del passeig de Sant Joan, que compta amb escales fixes, mecàniques i un ascensor. A més, 4 elevadors més comuniquen el vestíbul amb les andanes de Metro i Rodalies. En el futur, aquest accés s’integrarà en l’edifici previst sobre el nou vestíbul.

16.000 viatgers beneficiats
L’ampliació i adaptació de l’intercanviador d’Arc de Triomf que el Govern té en marxa comportarà una millora notable de la comoditat dels viatgers en els intercanvis i desplaçaments per aquesta estació, que acull de mitjana uns 16.000 de persones usuàries diàriament. Les obres comporten una inversió global d’aproximadament 37 MEUR, dels quals el Departament de Territori i Sostenibilitat aporta el 65% i ADIF, el 35%.

Obres pendents d’executar per part d’ADIF
D’altra banda, per tal de completar la remodelació de l’intercanviador resta pendent que ADIF executi el perllongament de les andanes corresponent als serveis de Rodalies fins als 200 metres de longitud, per tal que puguin circular els nous trens CIVIA.

Precisament, amb l’objectiu de fer coincidir en el temps les obres ara en marxa amb el perllongament d’andanes pendent par part d’ADIF, el Departament de Territori i Sostenibilitat va redactar un estudi i un projecte on es deninien i valoraven les actuacions a dur a terme. Tanmateix, tot i les reiterades reivindicacions per part de la Generalitat, fins al moment l’obra no ha estat programada per part d’ADIF.

Aquesta actuació pendent d’ADIF està inclosa en el Pla d’infraestructures ferroviàries de Rodalies de Barcelona 2008-2015, elaborat pel Ministeri de Foment en 2009, que preveia una inversió de 400 MEUR per a la modernització d’estacions de la xarxa. Fins ara, però, del total d’inversions previstes, l’Estat només ha executat el 7%, i un altre 17% està en obres o en procés de contractació. Actualment, la xarxa de Rodalies comprèn un total de 109 estacions, de les quals al voltant del 40 % estan adaptades a persones amb mobilitat reduïda.