FGC presenta les novetats comercials d’FGC Cargo al SIL 2012

Aquesta divisió de l’empresa, creada l’any passat, té com a objectiu prioritari gestionar i identificar noves oportunitats en el transport de mercaderies.

Actualment està en fase d’expansió i creixement, amb una model de negoci basat en el partenariat amb altres empreses ferroviàries i amb operadors logístics i transitaris, per integrar el transport ferroviari en la cadena logística.

El secretari de Territori i Mobilitat, Damià Calvet, i el president de Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya, Enric Ticó, han presentat avui les activitats i novetats comercials de la divisió responsable del transport de mercaderies, FGC Cargo, en el marc del Saló Internacional de la Logística-SIL 2012. Aquesta marca, nascuda l’any passat amb l’objectiu de gestionar i potenciar el transport de mercaderies de l’empresa, ha iniciat la seva activitat fent els primers contactes amb empreses catalanes interessades en transportar mercaderies i en obrir mercat fora de Catalunya.

Enguany, el SIL 2012 se celebra entre els dies 5 i 7 de juny a les instal·lacions de la Gran Via de Fira de Barcelona. FGC hi té presència a l’estand del Departament de Territori i Sostenibilitat.

El negoci actual de les mercaderies
A més del transport de viatgers, amb 80 milions de passatgers anuals en les diferents línies que gestiona, FGC també transporta: potassa des de les mines de Súria i Sallent i fins al port de Barcelona; sal des de les mines de Súria i fins a la factoria de Solvay a Martorell; vehicles de SEAT des de la fàbrica de Martorell i fins al port de Barcelona; i components per a vehicles SEAT entre les fàbriques de Martorell i la Zona Franca per vies d’ADIF.

Creixement
Tot el negoci de les mercaderies d’FGC ha crescut un 26% durant l’any 2011:
Transport de vehicles (AUTOMETRO). Comparativa 2010-2011: s’ha passat de 450 a 543 circulacions fetes, i de 73.330 vehicles a 90.601 vehicles transportats (107.472 tones).
Transport de components de SEAT entre la Zona Franca i Martorell (CARGOMETRO). Comparativa 2010-2011: s’ha passat de 539 a 1.200 circulacions fetes.
Potassa: Comparativa 2010-2011: s’ha passat de 321 circulacions a 482 circulacions, i de 246.288 tones a 375.423 tones transportades
Sal. Comparativa 2010-2011: s’ha passat de 402 circulacions a 410 circulacions, i de 293.440 tones a 301.340 tones transportades.

Noves oportunitats
Les prioritats d’FGC Cargo passen per millorar les connexions del Port de Barcelona amb la seva àrea d’influència (Centre d’Europa, Pamplona, Madrid, Sevilla) i les del Port de Tarragona amb Madrid i la resta d’Europa. D’altra banda, els sectors de transport que des d’aquesta divisió es vol potenciar són: el transport de cotxes i peces d’automoció cap a Europa, el transport de semiremolcs a nivell internacional, el transport de cereals entre el Port de Tarragona i les zones productores i el transport de productes metal·lúrgics.

Moltes d’aquestes noves oportunitats passen per començar a operar fora de les vies pròpies d’FGC. En aquest sentit, la liberalització ferroviària permet que l’empresa pugui fer circular trens de mercaderies fora del territori català.

D’altra banda, l’execució de les obres del Corredor Mediterrani faran que aquesta infraestructura contribueixi de manera important en la potenciació i el creixement del transport de mercaderies des de Catalunya cap a Europa.

El partenariat
El model de transport de mercaderies que planteja FGC Cargo és el model mixt públic-privat, com s’ha fet fins ara en projectes com Cargometro i Autometro, amb la col·laboració d’altres empreses ferroviàries i d’operadors logístics. Així mateix, FGC Cargo es planteja treballar conjuntament amb el Port de Barcelona i el Port de Tarragona perquè puguin ampliar el seu hinterland cap al centre i nord d’Europa, especialment en les relacions comercials amb Orient.

Benefici per al Medi Ambient
El transport de mercaderies d’FGC suposa un estalvi econòmic d’un 30-40% respecte el transport per carretera, amb el conseqüent estalvi d’emissions de CO2 que això suposa i el benefici per a l’entorn. En aquest sentit, FGC confirmarà la marca pròpia EcoRAIL Transport, la qual permetrà informar als clients que un producte determinat ha estat transportat amb poques emissions de CO2 i de contaminants atmosfèrics. Aquest etiquetatge de sostenibilitat atorgarà valor afegit als productes transportats per ferrocarril.

Noves tècniques de transport ferroviari de mercaderies
FGC i l’empresa sueca Kockums Industrier col·laboraran per importar vagons portacotxes que permeten tornades amb un altre tipus de càrrega i, per tant, un increment de la eficiència, atès que els vagons amb les anades i tornades plens de mercaderies donaran un màxim rendiment. També s’importaran vagons portasemiremolcs que no necessiten ni inversió en terminals ni desplaçaments verticals dels semiremolcs de camions, perquè es poden allotjar al vagó amb un moviment horitzontal còmode.

D’altra banda, FGC ajudarà Kockums Industrier a homologar aquests vagons per a l’amplada ibèrica i per incorporar al portasemiremolcs una presa de corrent que permeti el transport frigorífic.