Adif posa en servei les noves infraestructures d’ample convencional a Montmeló (Barcelona)

S’ha construït un túnel d’1,3 km de longitud, un viaducte sobre el riu Congost de 232 m i una nova estació
La nova estació dóna servei a les línies R2, R8 i R11 de Rodalies de Catalunya
Des de l’inici del servei els trens han circulat amb normalitat

Barcelona, 9 d’abril de 2012.
Adif ha posat en servei aquest dilluns les noves infraestructures ferroviàries d’ample convencional a Montmeló (Barcelona), que han consistit en la construcció d’una nova estació per als serveis de Rodalies, un túnel d’1,3 km i un viaducte sobre el riu Congost.

Les obres que Adif ha executat a Montmeló han consistit en la construcció de dos túnels de 1.340 m cadascun, realitzats mitjançant el sistema de pantalles, per al soterrament de la línia d’ample convencional i per al corredor d’alta velocitat al seu pas pel nucli urbà. També s’han executat dos nous viaductes sobre el riu Congost, de 232,2 m de longitud cadascun. D’aquesta forma, els trens deixen de circular en superfície pel nucli urbà de Montmeló més de 150 anys després de l’entrada en servei de la línia Barcelona-Granollers.

Així mateix, s’ha realitzat el muntatge de la superestructura de les noves  infraestructures d’ample convencional mitjançant la col·locació de 8.800 ml de carril tipus UIC de 60 kg/m, 4.400 ml de catenària flexible de 3.000 V en corrent continua, així com de les instal·lacions de seguretat i comunicacions.

També s’ha posat en servei la nova estació del municipi, situada a una distància de 80 m cap al costat Barcelona respecte de l’antic edifici i a 280 m de les instal·lacions provisionals. Aquesta estació dóna servei a les línies R2, R8 i R11 de Rodalies de Catalunya

L’estació, dissenyada amb els màxims estàndards de confort, funcionalidad, accesibilitat i modernitat, disposa d’un edifici de viatgers amb  una superfície aproximada de 1.250 m2 i de dues andanes subterrànies de 240 m de longitud.

L’estació és plenament accessible i per a això, l’entrada es realitza a peu de carrer des d’ambdós costats del nucli urbà, i s’han instal·lat 2 escales mecàniques, 2 escales fixes i 2 ascensors per a l’accés a les andanes, el que garanteix el moviment de tot tipus de persones a l’interior de les instal·lacions. A més, s’han previst encaminaments en el terra que guien a les persones amb deficiència visual fins els espais d’ús comú.

Un cop en servei les noves infraestructures d’ample convencional, es procedirà a completar la construcció del túnel que donarà servei a les circulacions d’alta velocidad, consistent en l’execució de 250 ml de pantalles perimetrals fins arribar als 1.340 m de longitud total i l’execució de la llosa definitiva, que en total ocuparà una superfície de 41.443 m2. Així mateix, s’adaptarà la superestructura d’aquest  corredor a la seva configuració definitiva.

Per a realitzar aquestes operacions, s’ha hagut d’interrompre el servei ferroviari en el trajecte Mollet Sant Fost-Granollers Centre entre les 00,45h de divendres 6 de abril, i les 04,30 hores del dilluns dia 9. Per tal de garantir la mobilitat dels viatgrers durant aquest període s’ha activat un pla alternatiu per carretera. A més, amb l’objectiu de reduir les afeccions als clients, Adif ha planificat l’execució d’aquests treballs coincidint amb el període festiu de Setmana Santa.

Des de l’inici del servei, els trens de les línies R2, R8 i R11 han circulat amb normalitat.

Aquestes actuacions són fruït de l’acord subscrit el desembre de 2005 entre el Ministerio de Fomento, la Generalitat, Adif i l’Ajuntament de Montmeló per al soterrament de la línia d’ample convencional i l’execució de la Línia d’Alta Velocitat al seu pas pel nucli urbà d’aquest municipi de la comarca barcelonina del Vallès Oriental.

Gràcies a aquestes actuacions, que al municipi de Montmeló representen una inversió superior a 105 milions d’euros, es creen nous espais de desenvolupament urbanístic i de dinamització socioeconòmic, a la vegada que s’integren plenament les infraestructures en el seu entorn urbà, augmentant així els nivells de seguretat, tant per als ciutadans com per a l’explotació ferroviària.

Finançament europeu
La Línia d’Alta Velocitat Madrid-Barcelona-frontera francesa, dins del període 2000-2006, ha estat cofinançada pel Fons de Cohesió, en les obres de plataforma del tram Madrid-Barcelona, així com el subministrament i muntatge de via del tram Madrid-Vilafranca del Penedès i instal·lacions d’electrificació, senyalització i comunicacions del tram Madrid-Lleida, amb una ajut que puja a 3.389,3 milions d’euros.

Les Ajudes RTE-T (Xarxes Transeuropees de Transport), en el mateix període, han finançat els estudis i projectes, així com les obres de la plataforma del tram Maçanet-Sils, amb un ajut de 70,9 milions d’euros.

En el període 2007-2013 serà cofinançada per les Ajudes RTE-T la implementació de l’ERTMS (Sistema de Gestió de Trànsit Ferroviari Europeu) del tram Barcelona-Figueres, amb un ajut de 10,6 milions d’euros.

El Banc Europeu d’Inversions (BEI) participa també en el finançament d’aquest projecte.

El tram Barcelona-Figueres de la Línia d’Alta Velocitat Madrid-Barcelona-frontera francesa compta amb una inversió aproximada de 4.200 milions d’euros.