El Tren del Ciment inicia la temporada 2012, aquest dissabte dia 31

Amb l’arribada del bon temps el Tren del Ciment estrena una nova temporada. Aquest any 2012 el Tren Turístic del Ciment circularà entre el 31 de març i el 4 de novembre.

Com a novetat, l’Oficina de Turisme de la Pobla de Lillet queda permanentment ubicada a l’estació de La Pobla, fet que permetrà visitar el museu tot l’any i millorar la informació per els clients.

Barcelona, 28 de març de 2012
Un any més, i ja en són vuit, Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya estrena un nova temporada de l’entranyable Tren del Ciment. Amb 3,5 km de recorregut, el Tren del Ciment uneix La Pobla de Lillet amb el Museu del Ciment a Castellar de n’Hug. Des d’aquest tren, el paisatge i les sensacions que s’hi viuen són excepcionals, amb un trajecte de 20 minuts de durada que transcorre gairebé íntegrament per dins del parc natural del Cadí-Moixeró, amb parada als Jardins Artigas, atribuïts a Antoni Gaudí.

El calendari de la temporada 2012
El Tren del Ciment estarà obert al públic a partir d’aquest dissabte dia 31 de març i fins el 4 de novembre. Estarà en servei comercial durant tots els dies de vacances escolars de Setmana Santa (del 31 de març al 9 d’abril) i també durant les vacances escolars d’estiu (del 30 de juny fins al 12 de setembre). També funcionarà tots els caps de setmana i festius des del 31 d’abril i fins al 4 de novembre de manera ininterrompuda. La resta de dies, durant aquest període, el Tren del Ciment resta a disposició de grups i escoles amb reserva prèvia.
La novetat d’enguany és que l’Oficina de Turisme de la Pobla de Lillet queda permanentment instal·lada a l’estació del tren de La Pobla de Lillet. Això ha estat possible gràcies a l’acord signat fa uns mesos entre FGC i l’Ajuntament de La Pobla de Lillet. Aquesta acció permetrà optimitzar despeses i millorar el servei i l’oferta per els clients. D’aquesta manera, el museu ubicat a la mateixa estació romandrà obert tot l’any i es podrà visitar l’exposició permanent “Ferrocarrils Secundaris, Industrials i Turístics a la Vall de Llobregat”.

Història
A principis del segle XX, Eusebi Güell constitueix la Compañía General de Asfaltos y Cementos Portland (Asland) i construeix una fàbrica de ciment a Castellar de n’Hug, a 32 km de l’estació més propera de ferrocarril. Per salvar la distància i fer el transport, es va haver de construir una petita línia de ferrocarril industrial entre la fàbrica de ciment i l’estació de Guardiola de Berguedà. Tot i que originàriament la línia fou construïda pel transport de ciment, ja a partir del 1914 es va inaugurar el servei de viatgers entre Guardiola i La Pobla de Lillet, i 10 anys més tard es va estendre fins a Castellar de n’Hug.

Amb una amplada de via de 60 centímetres, en el seu moment el Tren del Ciment va ser el més petit dels ferrocarrils d’ús públic que tingué l’Estat Espanyol. Durant els anys 20 i en les dècades següents, el carrilet va prestar un servei inestimable a la comarca de l’Alt Berguedà fent-la sortir del seu tradicional aïllament i oferint una sortida a les seves produccions industrials. Als anys 50, però, la línia entra en decadència degut al creixement del transport per carretera, fet que desemboca en la clausura d’aquest servei el 14 d’octubre de 1963.

Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya va apostar per la reconstrucció d’una part de l’antic traçat del ferrocarril, el tram de 3,5 quilòmetres entre La Pobla de Lillet i l’antiga fàbrica, on actualment es troba ubicat el Museu del Ciment. El nou servei, orientat al turisme familiar, es posà en marxa a partir de l’1 de juliol del 2005 i té com a atribut principal la bellesa d’un entorn, el de la Vall del Llobregat, en el qual destaquen els Jardins Artigas.

Les 4 estacions del recorregut:
La Pobla de Lillet
A l’antiga estació de La Pobla de Lillet, inici del trajecte del Tren del Ciment, es pot gaudir d’una visita a l’exposició “Ferrocarrils Secundaris, Industrials i Turístics a la Vall del Llobregat”, que ofereix una presa de contacte amb els elements més representatius de l’època dels carrilets i dels trens miners i industrials de la vall.

La Pobla Centre
La Pobla de Lillet té un ampli ventall d’atractius turístics: el Pont Vell, el pont més antic que actualment travessa el riu Llobregat; el Casc Antic; la dotzena de fonts que hi ha repartides per tota la població; l’Església de Santa Maria de Lillet; el Monestir romànic de Santa Maria de Lillet, construït al segle IX; la Rotonda de Sant Miquel, una esglesiola romànica de planta circular; el Castell de Lillet; i la Serra de Catllaràs, un espai ideal per gaudir de la natura en tota la seva plenitud on trobem el Santuari de Falgàs.

Els Jardins Artigas
Jardins de tipus naturalista, amb pedres, aigua i vegetació, dissenyats a principis del segle XX per l’arquitecte Antoni Gaudí. Construïts a redós del riu Llobregat, els Jardins Artigas formen un conjunt de gran valor arquitectònic immers en un espai natural de relleu agrest i salvatge. La glorieta, el pont dels arcs, la cascada, la gruta, les figures del bestiari i la remor de l’aigua acompanyen el visitant mentre passeja per aquest bocí de natura decorada.

Gaudí havia arribat a La Pobla de Lillet per projectar el Xalet del Catllaràs on s’allotjarien els enginyers de les mines de carbó situades a la mateixa serra i que s’utilitzarien per proveir els forns de la fàbrica de ciment Asland que s’estava construint al Clot del Moro. Durant la seva estada a La Pobla, Gaudí va allotjar-se a casa dels Artigas i, en agraïment per l’hospitalitat rebuda, projectà per a la família uns jardins just al darrera de la seva fàbrica: els Jardins Artigas.

El Museu del Ciment
La fàbrica de ciment Asland, situada al paratge del Clot del Moro, en el municipi de Castellar de n’Hug, es va tancar l’any 1975. Les restes avui encara visibles posen de  manifest l’espectacularitat d’un dels conjunts fabrils més increïbles de la industrialització catalana, emmarcat en un singular entorn natural.

L’any 1901 Eusebi Güell i altres socis funden a Barcelona la societat cimentera Companyia General d’Asfalts i Pòrtland, Asland SA, i inicien la construcció de la fàbrica de ciment a l’indret anomenat Clot del Moro, un edifici industrial excepcional dissenyat, sembla ser, per l’arquitecte Rafael Guastavino,  i inaugurat l’any 1904.

La fàbrica és un impressionant edifici modernista que destaca per la utilització de voltes catalanes i estructures de ferro forjat i es construí amb forma esglaonada de manera que es pogués aprofitar la força de la gravetat en el procés de fabricació del ciment.

Des de fa uns anys la fàbrica s’ha convertit en el Museu del Ciment Asland de Castellar de n’Hug, seu del Museu de la Ciència i la Tècnica de Catalunya (mNATEC). L’espai descobreix els orígens d’aquesta fàbrica i del ciment pòrtland als visitants a través del Centre d’Interpretació i a partir d’un trajecte per les galeries i els grans espais industrials que resten en ruïnes.

Altres atractius turístics
Un dels atractius turístics de la zona és visitar Bagà, una vila medieval situada en ple Parc Natural del Cadí-Moixeró. Bagà, l’antiga capital de l’Alt Berguedà, gaudeix d’un important nucli històric, on cal destacar la plaça, el Palau de Pinós (amb el Centre Medieval i dels Càtars), la Torre de la Portella, la Casa Solanell i l’Església gòtica de Sant Esteve.

Tampoc es pot oblidar la bonica població de Castellar de n´Hug, un entorn d’incomparable bellesa. Cal desatacar l’espectacularitat, l’abundància i la transparència de les aigües de les Fonts del Llobregat, situades al naixement del riu, el Museu del Pastor, Sant Vicenç de Rus, Santa Maria de n´Hug i Sant Joan de Corrudell.

Podem consultar la resta d’atractius turístics de la comarca a la web:  www.elbergueda.cat

Els paquets turístics
El Tren del Ciment posa a disposició dels visitants un paquet combinat que, a més del recorregut amb el Ferrocarril, també inclou la visita als Jardins Artigas i al Museu del Ciment.

Els visitants podran gaudir de les tres principals activitats turístiques associades al passat industrial de la comarca per un preu reduït de 12,65 euros els adults (a partir de 14 anys), 7,35 euros els nens (entre 6 i 13 anys) i gratuït per els menors de 5 anys. A més, per només 1,5€, s’anima els més petits a participar en “Un viatge a través del temps”. També hi ha descomptes per a grups i escoles (cal reserva prèvia), i per als membres del Club Súper 3 (3,60€ preu per els socis d’entre 6 i 13 anys del Club Súper 3).

Informació i reserves
Els horaris, el calendari de servei 2012 i les tarifes del Tren del Ciment es poden consultar al web www.ferrocarrilturistic.cat. El telèfon d’informació del Tren del Ciment és el 972.73.20.26, i el correu electrònic per reserves de grups i escoles és reserves@ferrocarrilturistic.cat.