FGC supera els 80 milions de viatgers durant el 2011 a les línies metropolitanes

 FGC ha guanyat més de 700 mil viatgers durant el 2011, amb un creixement acumulat de la demanda del 0,9% durant l’últim any.
La línia Llobregat-Anoia aconsegueix batre el seu rècord històric amb 23 milions de viatgers i un augment de la demanda del 4,8%.
    El Metro del Vallès també creix un 1,4% entre Sarrià i Terrassa i Sabadell. L’augment resulta especialment significatiu al conjunt d’estacions del municipi de Sant Cugat, que registren un creixement de la demanda del 4%.
    Ferrocarrils conté la davallada generalitzada de la demanda al sector del transport públic a les zones urbanes provocada per la crisi.
    La fiabilitat del servei és d’un 98,54% (sobre el 100% que seria un servei teòric ideal sense incidències) i el 99,59% de les circulacions han estat puntuals durant el 2011.

Barcelona, 6 de febrer de 2012
Les línies metropolitanes de Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya han guanyat més de 700 mil viatgers durant el 2011, amb un creixement de la demanda del 0,9% respecte l’any passat. En total, l’any 2011 les línies d’FGC han registrat 80.463.817 viatgers durant el 2011, gràcies sobretot al creixement de demanda del Metro del Vallès i del conjunt de la línia Llobregat-Anoia.

Rècord històric a la línia Llobregat-Anoia
La demanda de viatgers a la línia Llobregat-Anoia ha superat per primera vegada els 23 milions de viatgers, amb un creixement global del 4,8% respecte l’any passat. En total, la línia Llobregat-Anoia ha registrat 23.036.325 viatgers durant el 2011. És el màxim històric des que l’any 97 es va implantar l’anomenat Metro del Baix Llobregat, que aleshores comptava amb una demanda de només 9 milions de viatgers.

El creixement de la línia al tram entre Barcelona/Plaça Espanya i Martorell és de gairebé un milió de viatgers, amb augment del 5% respecte l’any passat i una xifra de 20.361.246 viatgers. Aquest creixement de demanda està influït, principalment, pel tall de RENFE de l’estiu passat entre Bellvitge i Gornal, i també per l’afluència extraordinària de viatgers a la línia coincidint amb els partits de l’Espanyol a Cornellà i també per la mobilitat que genera l’entorn del recinte de la fira de Gran Via.

També creix un 3,6% la demanda als trajectes de Rodalia d’FGC entre Martorell i Manresa i Igualada, fins assolir els 2.675.079 viatgers. Cal recordar que a partir del proper 23 de juny, FGC té prevista una reorganització del servei al conjunt de la línia Llobregat-Anoia que permetrà recuperar els trens semidirectes a les hores punta entre Manresa i Barcelona, i entre Igualada i Barcelona, amb un guany aproximat de 15 minuts dels temps de viatge.

El Metro del Vallès també creix
La demanda de viatgers al tram entre les estacions de Sarrià i Sabadell i Terrassa també creix un 1,4%, amb un total de 31.131.420 viatgers durant el 2011. Resulta especialment significatiu l’augment de la demanda a l’entorn de les estacions de Sant Cugat (La Floresta, Valldoreix, Sant Cugat, Mira-Sol, Hospital General, Volpelleres i Sant Joan), amb un creixement del 4% i una demanda de 7.400.371 viatgers.

En canvi, la crisi ha influït en la davallada de viatgers al tram urbà de la línia Barcelona-Vallès, entre Plaça Catalunya i Sarrià, un fenomen generalitzat en la demanda de transport públic a l’àrea metropolitana de Barcelona. En total, el tram urbà de la línia Barcelona-Vallès ha patit una davallada de la demanda del 2,9% respecte l’any passat, amb un total de 26.296.072 viatgers.

El conjunt de la línia Barcelona-Vallès ha registrat 57.427.492 viatgers durant el 2011, un 0.6% menys que l’any passat amb una pèrdua de 350 mil viatgers.

Demanda a les estacions de Sabadell i Terrassa:
Durant el 2010, el tall de Renfe per les obres de Sagrera va influir positivament en un augment de la demanda a les estacions de Sabadell i Terrassa, amb unes xifres per sobre la demanda habitual. Aquest fenomen es corregeix durant el 2011 i aquest és el motiu pel qual veiem que el conjunt de les estacions de Terrassa (Les Fonts i Terrassa/Rambla) perden un 0,5% de demanda i registren un total de 2.640.757 viatgers, mentre que a les estacions de Sabadell (Sabadell-Estació i Sabadell Rambla) aquest efecte es nota amb una davallada del 5% de la demanda i 2.211.340 viatgers. A més, durant el 2011 s’ha hagut de tancar l’aparcament de Sabadell Estació per treballs de millora.

Servei puntual i fiable
Al marge de les valoracions dels usuaris, que puntuen amb un notable el servei d’FGC, la companyia té dos indicadors objectius per valorar la fiabilitat i la puntualitat del servei. La fiabilitat s’avalua amb l’anomenat índex de control de qualitat (ICQ), que mesura les desviacions del servei real, en base a un servei teòric ideal. Durant el 2011, l’ICQ d’FGC assoleix un valor del 98,54%. Pel que fa a la puntualitat, cal destacar que el 99,59% de les circulacions van complir amb l’horari previst, mantenint el nivell d’excel·lència que des de sempre ha caracteritzat el servei d’FGC.