Territori i Sostenibilitat encarrega la gestió de les obres del perllongament d’FGC a Terrassa a Ifercat

Dimecres, 25 de gener de 2012
L’ens públic que gestiona les infraestructures ferroviàries serà l’encarregat de buscar el finançament necessari per completar els treballs

Inicialment, el finançament del projecte de perllongament d’FGC a Terrassa anava a càrrec de FGC, la qual cosa comprometia la seva capacitat per adquirir altres compromisos necessaris per garantir l’operativitat del servei d’altres línies. Per tal de racionalitzar aquesta situació, l’actuació quedarà adscrita a Ifercat, organisme públic encarregat de gestionar les infraestructures ferroviàries de la Generalitat.

Així ho ha assegurat avui el conseller de Territori i Sostenibilitat, Lluís Recoder, al Parlament de Catalunya durant la presentació dels pressupostos del Departament per al 2012, que són “la base per poder complir les actuacions previstes pel Departament a mitjà termini”.

En aquest sentit, ha destacat que es tracta d’uns pressupostos “certament austers i realistes, perquè la motxilla de deute que encara arrosseguem és molt gran”. Representen un canvi de model, basat en l’eficiència en l’ús dels recursos públics, la sostenibilitat econòmica i ambiental i la sensibilitat social a l’hora de prioritzar les actuacions.

És per això que destinen els màxims recursos possibles a totes aquelles polítiques que tenen com a finalitat la cohesió social, com és el manteniment i millora del transport públic o garantir l’accés a l’habitatge a les persones amb menys recursos, treballant, alhora, per la reactivació econòmica del país.  Així, “la principal partida pressupostària correspon al transport públic, que és la quarta pota de l’estat del benestar rere les polítiques de salut, educació i família”, ha afegit.

Finançament del perllongament de Terrassa
Pel que fa a les obres del perllongament d’FGC a Terrassa, el Pla Econòmic Financer (PEF) del 2010 preveia una inversió global de 427 MEUR. Fins ara, el valor de l’obra executada suposa 276 MEUR, dels quals només s’han pagat 78 MEUR. D’aquesta manera, resten per pagar 198 MEUR d’obra executada més 151 MEUR pendents d’execució, és a dir, un total de 349 MEUR.

El Departament de Territori i Sostenibilitat compta el 2012 amb 122 MEUR provinents del BEI per fer front al pagaments pendents d’obres del perllongament de la línia d’FGC del Vallès.

Amb l’objectiu de garantir l’execució d’aquest projecte d’acord amb les limitacions pressupostàries presents en el vigent exercici, Ifercat redactarà un pla de finançament per analitzar noves vies per completar aquest projecte. Així, fins que els recursos estiguin garantits,  les obres d’infraestructura quedaran suspeses temporalment i es treballarà conjuntament amb l’Ajuntament de Terrassa amb l’objectiu de condicionar zones en superfície fins ara ocupades per les obres, per evitar molèsties als vianants i recuperar per a l’ús ciutadà el màxim nombre d’espais.

L’actuació comprèn l’execució de 4,5 km de línia i 3 noves estacions. Fins ara, s’han executat els dos túnels en paral·lel  i els recintes de les estacions estan molt avançats. Resten pendents part de les connexions entre túnels i sortides d’emergència, així com els treballs de superestructura de via i catenària, l’arquitectura i instal·lacions, i la senyalització.