Adif inicia les obres de construcció dels passos inferiors a l’estació de Gavà

Pla de millora de la xarxa de rodalies de Barcelona
• L’estació disposarà de dos nous passos entre andanes i l’actual es reconvertirà per a la seva futura adaptació com a travessia urbana
• Els treballs, que suposen una inversió de més de 4,3 milions d’euros, es completaran amb l’elevació de les andanes i la millora de les marquesines, la modernització de l’edifici de viatgers i l’ampliació dels tancaments
• La complexitat dels treballs obliga a modificar el servei de la línia R2 sud de Rodalies de Catalunya els caps de setmana del 2-3 i 16-17 d’octubre

Barcelona, 30 de setembre de 2010.
Adif ha iniciat les obres de construcció dels passos inferiors de l’estació de Gavà, situada en la línia d’ample convencional Barcelona-Vilanova-Sant Vicenç de Calders i que utilitzen diàriament 10.998 viatgers.

El projecte, que té com a principals objectius l’eliminació de les barreres arquitectòniques, l’augment de la seguretat vial i la millora de la qualitat general del servei que s’ofereix als clients del ferrocarril, contempla, entre altres treballs, la construcció de dos nous passos  inferiors i la millora de les andanes, l’edifici de viatgers i els tancaments. El pressupost global és de més de 4,3 milions d’euros  (IVA exclòs).

Aquesta actuació dóna compliment al conveni de col•laboració signat el mes d’octubre del 2008 entre Adif i l’Ajuntament de Gavà per augmentar la integració i permeabilitat de les instal•lacions ferroviàries al seu pas per aquest terme municipal de la comarca barcelonina del Baix Llobregat. Els termes de l’acord contemplen també la realització, per part d’Adif, de les obres de remodelació de l’estació i la construcció d’un nou pas inferior. L’Ajuntament, per la seva banda, s’encarregarà de l’adaptació del pas inferior actual per al seu futur ús com a travessia urbana.

Així mateix, els treballs de modernització executats per Adif s’emmarquen en el conveni signat amb el Ministerio de Fomento i la SEITT (Sociedad Estatal de Infraestructuras del Transporte Terrestre) per a la realització d’actuacions de millora de la xarxa ferroviària de titularitat de l’Estat a Catalunya, en el que s’inclou l’execució d’inversions per a la modernització d’estacions i actuacions per a la millora de línies.

Les millores que es realitzaran en aquestes instal•lacions s’inscriuen en el Pla de Rodalies de Barcelona 2008-2015, que respon al compromís del Ministerio de Fomento de realitzar un pla global d’inversions per a la millora permanent de les seves infraestructures i estacions de la xarxa de rodalies de Barcelona, amb l’objectiu d’oferir un servei de majors prestacions de seguretat, accessibilitat i confort als seus clients i als seus ciutadans.

Nous passos inferiors i millores en andanes

El conjunt d’actuacions contempla la realització d’obres per a l’eliminació de les barreres arquitectòniques, la millora de l’accessibilitat als trens i l’ampliació de les instal•lacions per a canalitzar el flux de viatgers mitjançant la construcció de dos nous passos inferiors a ambdós costats de l’edifici de viatgers.

El primer d’ells, situat en el costat Barcelona, estarà dotat d’escales fixes i de tres  ascensors amb capacitat per a 8 persones cada un, per a facilitar l’accés de persones amb mobilitat reduïda. El segon, que s’ubicarà en el costat Sant Vicenç de Calders, disposarà d’una escala fixa i quatre mecàniques de pujada i baixada.

Els nous passos s’executaran mitjançant la col•locació de marcs prefabricats de   formigó armat en la zona que creua sota les vies i amb llosses i murs de formigó en els extrems.

La construcció dels nous passos, situats  entre els p.k. 662/721 i 662/737 i entre els p.k. 662/658 i 662/625 respectivament, permetrà la reconversió de l’actual com a travessia urbana per al seu ús exclusiu pels ciutadans.

L’execució de les obres es realitzarà majoritàriament en horari nocturn i es portaran a terme a cel obert, comportant la retirada de parelles de via, balast, excavacions i buidats; la impermeabilització i col•locació de calaixos prefabricats; la compactació; el muntatge d’andana prefabricada; la descàrrega de balast i operacions tècniques.

En paral•lel a aquesta actuació, es procedirà a la col•locació de calaixos prefabricats per a la formació d’escales i ascensors.

D’altra banda, i amb l’objectiu de facilitar un accés més còmode i segur als diferents tipus de trens que presten servei en aquesta estació, s’aixecarà el nivell de les tres andanes fins a situar-les en una alçada de 68 cm sobre la cota de carril en una longitud de 200 m, s’adaptaran els extrems per a indicar a les persones invidents la proximitat de les vies mitjançant la col•locació de paviment de botons i material antilliscant, i s’instal•larà un nou sistema d’enllumenat.

Es procedirà així mateix a augmentar la superfície coberta per marquesines. A l’andana de la via 3, es preveu conservar la marquesina existent, realitzant treballs d’ampliació i modernització, mentre que a l’andana central i la que dóna accés a la via 4 es contempla la construcció de noves zones cobertes. Una vegada finalitzat el conjunt d’actuacions previstes, l’estació disposarà de 110 metres coberts amb marquesines per andana.

Millora de la qualitat del servei
Les obres també inclouen un conjunt d’actuacions que permetran modernitzar les instal•lacions destinades als clients, per adaptar-les a les actuals necessitats de l’explotació ferroviària. D’aquesta manera, s’ampliarà la superfície de l’edifici de viatgers fins els 295 m2, per allotjar els serveis de taquilles, atenció al client, màquines autovenda i serveis públics, que estaran adaptats a persones amb discapacitat, així com els controls d’accés i tancaments necessaris.

Per a això, es procedirà a la demolició d’edificacions annexes i es reorganitzaran els espais, entre ells els destinats a dependències internes, com són el gabinet de circulació i altres instal•lacions associades al servei de l’estació.

Les obres es complementaran amb la instal•lació d’un nou centre de transformació i un grup electrogen, així com la col•locació de nou mobiliari urbà i enllumenat.

Amb l’objectiu d’incrementar els nivells de seguretat de les instal•lacions ferroviàries, es construirà un tancament integral mitjançant una tanca perimetral, es realitzarà l’enjardinament de la zona que limita amb el carrer de Salamanca i es crearà un accés per a vehicles d’emergència.

L’execució d’aquestes obres s’ha planificat en diferents fases amb l’objectiu de compatibilitzar-les amb el manteniment del servei ferroviari.

Modificació de serveis
Donada la complexitat de les obres, els caps de setmana dels dies 2-3 i 16-17 d’octubre, es modifica l’oferta de serveis en la línia R2 sud de Rodalies de Catalunya, Barcelona-Sant Vicenç de Calders per Vilanova i la Geltrú.

D’aquesta manera, en el trajecte Barcelona-Vilanova i la Geltrú, es redueix la circulació ferroviària a dos trens per hora i sentit. La resta de relacions de la línia i la resta dels serveis de Rodalies de Catalunya, mantenen les seves circulacions habituals.

Per a més informació, els clients poden adreçar-se a les estacions, al telèfon 902 41 00 41 i 902 320 320, així com a les pàgines web www.gencat.cat/rodalies, www.renfe.com i www.adif.es.